Bantning av häst ?

M

Mazuqvikama

nu vet jag ej om jag lagt det här i rätt forum men men..

va på hoppträning i helgen och min ponny va jätte duktig och visade sin kapacitet *skrytning*
men feter passet sa tränaren att hon är ju lite rund att det blir lättare om jag bantar hon.. :)
det där med bantning tar jag som ge mindra mat mer träning. ?
men min ponny är inte så lätt, har fri tillgång i hagen och äter i stort sett dom hela 12 timmarna hon står där.. :crazy:
hon är väldigt lat rör sig helst inte i hagen dock...
men när man rider går hon jätte fint men känner att jag inte kan pressa hon mer när det droppar svett av hon dock så har hon ju öronen spetsade och vill träna mer, men det känns fel, hur länge kan det passa att rida (rider ungefär pass på 40-60 min och då är det allt från hoppning med styrketräning och dressyrpass även uteritter) jag har dock ej tillgång till padock/ridhus nära stallet...:(

hur ska jag träna och vad ska jag ge för foderstat hon är het, då får müsli harmoni och vetekli, sen får hon ekologiskt hö med mycket näring kvar på natten och ensilage ute i hagen, som är från iår.
hon är c-ponny på 132 cm, och ett sto med stor personlighet och mycket stoig.. ;)

Jag är tacksam för all hjälp och allt som skrivs:bow: jag kan ha skrivit lite rörigt men hoppas det går att läsa och kanske förstå lite :)

Sv: Bantning av häst ?

Om du har bra värden på höet kanske hon klarar sig på bara hö? Då har du ju sparat kalorier för att hon inte får ngt kraft. Du kan ju ge litet morötter om hon ska ha skrammel i krubban...

Om du har bra värden på höet kanske hon klarar sig på bara hö?

Vi ger hon hippo müsli harmoni för att hon ska bli lugnare, hon är väldigt het och vetekli för att hon brukar bli lite trög i magen utan det "/
dock så ger stallägaren hon betfor, som jag inte gillar men hon verkar inte bry sig... och hon går inte rida några dagar efter det ibland då hon blir för hispig och bara ska kasta av mig och är rädd för allt då hon är arab,
men du har rätt hon behöver ju inget foder övrigt =) Tack:bow:

Ska hästen banta och du ska minska foder är det kraftfodret som ska bort först, lr minskas beroende på hur mkt hon får. Hur mkt kraftfoder får hon ? sen tkr jag inte att en ute ritt på 40-60 min är spec länge, men beror ju på hur det ser ut där man rider, men tar typ 20-30 min för mej att ta mej till skogen jag rider i så.. När jag rider rider jag oftast minst 1½h, brukar även bli runt den tiden om jag rider på banan (men då med uppvärmning och av skrittning inräknad) som jag räknar tar runt 30-40 min, fast rider ofta inte så långa pass på banan (har en 5 åring).
Har du någon bild på ponnyn ? :)

en såpass liten häst borde klara sig på 7 kg hö/hösilage, om du har bra värden på grovfodret så behövs inte något kraftfoder. Ett bra sätt att träna hästar är att intervallträna och galoppera mycket. Har du någn bild på din ponny?

verkar vara förvånansvärt många som inte vet det, och är ju även många som inte analyserar och har då ingen koll på torrsubstansen...

Nu är jag långt ifrån väl insatt i det här med foder, det är ju en hel vetenskap. Men eftersom jag själv har en tjockis så har jag läst det mesta jag kommer åt om just energibehov och bantning.

Så ta inte detta på för stort allvar, eftersom jag som sagt inte är så kunnig. Men det jag tänkte på när jag läste vad din häst får för mat var att du skrev att ni gav harmoni müsli för att hon är het. Det kan inte vara så att hon är het för att hon har överskottsenergi, pga att hon får för mycket kraft?

Om ni har analys på grovfodret så borde nu ju kunna kolla upp det. Som någon annan sa så skulle hon säkert klara sig på bara hö. Iaf om ni vill få ner henne i vikt.

Om du inte vill att de ger hästen betfor, vilket är fullt förståligt om hästen är lite tjock, så tycker jag att du ska säg ifrån på allvar. Det är inte okej att mata andras hästar utan lov. Jag skulle bli rasande om någon gav min tjockis mat i smyg.

(min kompis hade en fånghäst som de tvingades avliva för ett par år sedan, de var jättenoga med vad de gav för foder och allting vägdes noga. Ungefär ett halvår efter att hästen avlivades så fick de reda på att en annan i stallet brukade slänga åt den både hö och betfor, för hon tyckte den fick för lite mat.:crazy:)

(min kompis hade en fånghäst som de tvingades avliva för ett par år sedan, de var jättenoga med vad de gav för foder och allting vägdes noga. Ungefär ett halvår efter att hästen avlivades så fick de reda på att en annan i stallet brukade slänga åt den både hö och betfor, för hon tyckte den fick för lite mat.:crazy:)

Men oj stackare ! :cry:
Silja som hon heter är het för att hon är arab, på somrarna går hon helt utan foder och då är hon som hetast så :d

svar till andra: hon får 1 näve müsli och 1-2 dl vetekli. müslin är så lite för att hon itne behöver det egentligen och veteklin för att hon inte alltid får i sig nog mycket vatten :(

jo jag har ju inte tillgång till ridhus/paddock hemma lr nära stallet så jag rider ofta på ängar men nu nrä det ä rmycket snö och skare så blir det efter en skogsväg, jag har lärt mig att en ponny mår bäst av kort och intensiv träning, vi brukar köra ganska mycket galopp och intervall träning, då det är en hopp"häst" så tränar vi galopp väldigt ofta. ;)

men de har ju fri tillgång på amt i hagen så hon vräker i sig :o
så jag kan ju inte minska med maten på natten så att hon ä rjätte hungrig när hon går ut för då trycker hon verkligen i sig jätte mycket :(

men tack för all hjälpa, får börja träna mer än vad jag gör. längre och lite jobbigare pass :D

Var in och kikade lite på din sida. Kul med folk från samma län som mig själv :)

Att hon blir svettig när du rider är ju inte så konstigt om hon inte får ha täcke ute. Dom sätter ju ruskigt med päls isåfall, eftersom vi har det ganska kallt.
Så bara för att hon är svettig behöver det ju inte betyda att hon är trött.

Det verkar ju ändå som att din häst kanske äter för mycket hösilage ute på dagarna.
Har ni någon analys på det? Och har du dessutom väldigt bra hö som hon får på natten så kan det ju bli alldeles för mycket. Hon verkar ju inte få så mycket kraftfoder.

Det finns ju munkorgar som gör att dom inte kan äta lite mycket, och lika fort. Det kanske skulle kunna vara ett alternativ?
Fast hon såg ju inte så tjock ut tycker jag.
Annars kanske ni kan rida henne 2 gånger per dag en period och se om det hjälper?
Kanske bara ut och skritta ena passet.

Fin häst iallafall :)

kollade på den bilden typ "vår 08" och på den tkr jag inte hon ser tjock ut, men hon kanske inte ser ut så nu ?

Vi ger hon hippo müsli harmoni för att hon ska bli lugnare, hon är väldigt het och vetekli för att hon brukar bli lite trög i magen utan det "/
dock så ger stallägaren hon betfor, som jag inte gillar men hon verkar inte bry sig.

Hippo harmoni innehåller inget som gör ponnyn lugnare. Det är ett havrefritt kraftfoder. Du kan prova att ta bort kraftfodret först. Betfor verkar det som din ponny ska vara helt utan, eftersom hon blir så pigg av det. Fortsätt ge lite kli om hon blir bättre i magen av det.

är det skäcken som är din ponny? funderar eftersom du skrev att det var en arab? Skäcken är definitivt ingen renrasig arab? Den ser hursomhelst lite väl rund ut

en såpass liten häst borde klara sig på 7 kg hö/hösilage, om du har bra värden på grovfodret så behövs inte något kraftfoder. Ett bra sätt att träna hästar är att intervallträna och galoppera mycket. Har du någn bild på din ponny?

lite olämpligt råd egentligen.. du kan ju ha ett silage med 45% ts och plötsligt äter hästen bara 3 klio växtfiber om dagen, galet.

*knapplån av mig själv*

Jag skulle föreslå att om den måste få fri tillgång ute för att kunna gå med sina kompisar skulle jag begränsa givan inomhus, gå några kilo om kvällen bara så den har att tugga på. Ta bort mûslin, sånt är normalt sett inte till för att lugna hästen, utan för att ges istället för havre så den inte blir lika mkt uppstissad som av andra kraftfodertyper. Den blir alltså mindre het än av att äta tex havre eller krafft sport, men inte mer lugn än att inte äta nåt kraftfoder alls. :) Sedan är det längre turer som gäller.

Helst skulle man ju vilja ha analys på hösilaget.

Senast ändrad:

Att döma av bilderna tycker jag inte att hon är särskilt tjock, men de är ju några månader gamla. Kan du inte ta lite nya? :)

Och nån arab tycker jag då inte att det ser ut som... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama