Bantning av häst

Sv: Bantning av häst

Det var en bra tanke om protein, ska kolla lite om vi ska ge lucern till henne också (våran stora äter redan det).

Det var inte bara "en tanke" utan det är ett FAKTUM att man ska ha en balanserad foderstat med en god balans på energi och protein samt mellan de olika mineralerna - till ALLA hästar oavsett ras och vad de presterar. Så det är viktigt att analysera höet, om man kan, eller så fodra till ganska stor del med lusern (som är som ett utomordentligt bra hö!) och försöka se till att balanserna är goda och att alla behov är tillfredställda.
Det har jag gjort nu med Majas foderstat! Räknat på hennes behov och sen kollat så allt blir täckt och har en god balans.


Hon är en c-ponny, 10 år gammal och korsning welsh och fjording faktiskt. Fast hon ser ut som en renrasig haflinger.

Aha, är det en sån liten häst... Bara en c-ponny? Såg större ut. :D
 
Sv: Bantning av häst

Har en bild från i somras, lite dålig vinkel, men ändå rätt ok.

4665473.jpg

Mm han ser verkligen jättefin ut nu ju!! :idea: :love:
 
Sv: Bantning av häst

Mm han ser verkligen jättefin ut nu ju!! :idea: :love:


Ja, tänk vad en balanserad foderstat och ordentligt med motion kan göra susen ;) På den bilden gick han faktiskt på bete :rofl: , men blev aldrig sådär tjock som tur var. Han är fortfarande i lika bra hull, fast ser ju såklart lite rundare ut med den tjocka pälsen...
 
Sv: Bantning av häst

Det är svårt att banta ett kallblod, eftersom att om dom märker av att dom får för lite så går dom in på sparlåga i förbränning och då blir dom inte smalare. Det bästa är nog att ge fri tillgång på lite "sämre" hö, alltså med ett lägre smrp-värde så att hästen äter sina 10-15 kg ändå, fast utan att bli fet.
Det gjorde jag med min tjej, fri tillgång på hösilage av lämpligt värde.
Vid hästköpet (hösten);
Framtung.jpg


Våren (6 månader senare);
bild.jpg
 
Sv: Bantning av häst

Det är svårt att banta ett kallblod, eftersom att om dom märker av att dom får för lite så går dom in på sparlåga i förbränning och då blir dom inte smalare. Det bästa är nog att ge fri tillgång på lite "sämre" hö, alltså med ett lägre smrp-värde så att hästen äter sina 10-15 kg ändå, fast utan att bli fet.
Det gjorde jag med min tjej, fri tillgång på hösilage av lämpligt värde.
Vid hästköpet (hösten);
Framtung.jpg


Våren (6 månader senare);
bild.jpg

Bra jobbat! (fast man ser inte så himla bra på de små bilderna)

Menar du att du använde ett hö/silage som enbart hade ett lågt smbrp-värde?? För det känns ju fel, alla hästar behöver ju en kvot på åtminstone 5-6 annars tappar de väl muskler samtidigt.
Jag skulle i så fall hellre vilja ha ett hö med lågt värde på framförallt ENERGIN (drömmen vore max 5MJ/kg), åsså en kvot på minst 5.
DÅ kanske man vågade jag hästen på fri tillgång!
 
Sv: Bantning av häst

Såg ditt senaste förslag på foderstat...såg rätt okej ut...tror jag måste "låna" och prova den på min...:)
 
Sv: Bantning av häst

Såg ditt senaste förslag på foderstat...såg rätt okej ut...tror jag måste "låna" och prova den på min...:)

Det får du så gärna göra! Men är din häst lika stor (med en normalvikt på dryga 600kg), lika lättfödd och vad har du för hö? Finns det analys?
Tänk på att man måste anpassa foderstaten till individen och det grovfoder man har. Har du inte analys och hästen är ungefär likadan som "min" (kallblod, överviktig, lättfödd, rids lätt) så kan du köra på denna foderstat - och glöm då inte HALMEN också! Den behövs för att hästen ska få sitt tuggbehov tillfredställt (någorlunda iaf).
 
Sv: Bantning av häst

Jag har inte orkat läsa hela tråden (borde jag kanske gjort...) men även en bantande häst behöver kraftfoder om den ska jobba! Annars får den inte några muskler och det vill du väl? Efter väl uträttat arbete måste den få åtminstone lite protein annars mår den inte bra. Ge inte för mycket hö upptill - det brukar bli hull av det.
Du har säkert fått massor av tips som går emot varandra... men detta var mitt bidrag!
 
Sv: Bantning av häst

Jag har inte orkat läsa hela tråden (borde jag kanske gjort...) men även en bantande häst behöver kraftfoder om den ska jobba! Annars får den inte några muskler och det vill du väl? Efter väl uträttat arbete måste den få åtminstone lite protein annars mår den inte bra. Ge inte för mycket hö upptill - det brukar bli hull av det.
Du har säkert fått massor av tips som går emot varandra... men detta var mitt bidrag!

En bantande häst behöver INTE kraftfoder bara för att den jobbar. Huvudsaken är ju att energi och proteinbehovet blir tillgodosedda och det kan dom gott och väl bli med ett grovfoder med bra balans..
 
Sv: Bantning av häst

Jag har inte orkat läsa hela tråden (borde jag kanske gjort...) men även en bantande häst behöver kraftfoder om den ska jobba! Annars får den inte några muskler och det vill du väl? Efter väl uträttat arbete måste den få åtminstone lite protein annars mår den inte bra. Ge inte för mycket hö upptill - det brukar bli hull av det.
Du har säkert fått massor av tips som går emot varandra... men detta var mitt bidrag!

Ööh.... Har du sett att jag tänkt fodra med lusern för att säkra proteinintaget?! Och du har FEL - det är inte i varje fall man behöver ett kraftfoder för att hästen ska få i sig PROTEIN. Ett bra hö kan innehålla alldeles tillräckligt och ibland ganska mycket protein! Vet du inte det?
DESSUTOM har det inte med arbete att göra, en häst behöver 6g protein per MJ även i UNDERHÅLL.
Har man ett riktigt bra hö så behövs inga tillskott alls faktiskt, inte ens mineraler - förutom selen eftersom det inte finns alls i hö.

Jag kan det här... det verkar inte du göra.
 
Sv: Bantning av häst

Kvoten låg på det LÄGRE rekomenderade (jag kom inte ihåg riktigt värdena) . Och med fri tillgång kl.7-20 + lite natthö så åt hon 11 kg/dygn. Hon fick inte i sig mera än så trots fri tillgång, så då får man se till att ha värden efter det. Sen kan man ge halm nattetid exv bara dom har fibrer att äta så att magen funkar bra och "mättnadskänsla".
Sen motion, motion, motion!!!
Vi skrittade de första månaderna (eftersom att hon stått i hage ca 5 år) sen ökade vi på träningen allteftersom. Mycket konditionsövningar skritt/trav/galopp längre och längre. Intervallträning.

Hoppas att det går bra för dig!
 
Sv: Bantning av häst

Det var inte bara "en tanke" utan det är ett FAKTUM att man ska ha en balanserad foderstat med en god balans på energi och protein samt mellan de olika mineralerna - till ALLA hästar oavsett ras och vad de presterar.

Jotack, jag vet... Jag läste foderlära när jag gick gymnasiet :p!

Däremot undrar jag hur fort en häst går ner? (man brukar ju säga max 1 kg / veckan för människa, men en häst?)
 
Sv: Bantning av häst

Jotack, jag vet... Jag läste foderlära när jag gick gymnasiet :p!

Däremot undrar jag hur fort en häst går ner? (man brukar ju säga max 1 kg / veckan för människa, men en häst?)

Ja du... man får väl se. Jag vill iaf INTE sätta hästen på en bantningsdiet elelr så (svält :crazy: ), utan bara få ner henne i vikt genom att ge henne en korrekt foderstat räknat på hennes normalvikt samt med motion i lagom mängd!
Hon kommer ju automatiskt gå ner en del ändå nu när de inte längre äter så mycket gräs (gick ju på dynget-runt-bete till för bara ett par veckor sen) och när hon sen får en lagom foderstat så kommer hon gå ner sakta men säkert. Till våren borde det börja synas resultat! Frågan är bara hur det ska bli NÄSTA betessäsong... :crazy: Jag ska försöka att få ägarna att gå med på att INTE ha henne på dygnet-runt-bete (om de inte har något MAGERT bete förstås).

Men jag funderar på om jag lägger henne på för lite grovfoder om hon får 6kg hö, 1kg halm och 2kg lusern?? Har tänkt på det lite... Räcker det verkligen?? Energimässigt räcker det säkerligen till denna lättfödda dam men jag vill ju självklart att hon ska få tillräckligt med grovfoder också (tuggbehov och att hon ska må bra i sin mage).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp