Bantartips...

Thelma

Trådstartare
Det är en ständig kamp när man har matglada labradorer.. :(

Nu har jag lyckats få ner min vuxna tik till en normal och acceptabel vikt. Det skadar dock inte att få ner henne ett par kg till. Hon väger nu ca 26-27 kg (hon är väldigt lågställd... taxrador typ.. :rofl: ) Hon har då gått ned 3-4 kg på 5-6 veckor. Nu verkar viktminskningen ha avtagit.

Vi har provat Hills dietfoder och nu äter hon Royals labradorfoder. (4 dl om dagen) + massor av morötter och äpplen som utfyllnad. Den enda belöningen när vi tränar är beröm och ibland lite av Doggys dietgodis. (pris)

Det känns som om hon får för lite mat mättnadsmässigt iaf... Ska jag kanske byta till ett "billigare foder" som inte innehåller lika mycket näringsmässigt.

Finns det någon annan lämplig "bukfylla"?

Jag har ju en valp i huset som äter det 4-dubbla mot den vuxna och det känns rent ut sagt för :devil: -ligt mot den äldre när jag ger dem mat. Valpskålen är smockfull och den andra hunden får typ 8 kulor och en morot. :cry:

Sv: Bantartips...

min schäfer har nu avancerat till 6 dl om dagen, men innan åt hon 4 dl om dagen. hon fick helt enkelt klara sig på det. grönsaker gillar hon inte alls. men om du vill ge din hund mer foder får du kanske ge ett foder med lägre fetthalt, lone stars seniorfoder har bara 8% fett. och motionera mera. min labbe får ändå förhållandesvis mycket mat nu, mellan 8 och 10 dl om dagen, lone star 26/16, men har varit nere och vänt på 6 dl av 26/13 (protein/fett). nu när han är lite lydigare får han vara lös oftare och gör på så sätt av med mer energi.

Royals labradorfoder innehåller 30/13. 13 är ju relativt lågt, men 8 är ju lägre ;) . Vi kanske ska prova det.

8-10 dl om dagen vore rena lyxen. :d

Alternativen du har är nog bara att antingen hitta ett foder med ännu mindre fetthalt, öka motionen eller att börja barfa helt eller delvis.

Om din hund äter så finns det ju hur mkt som helst du kan blanda ner i fodret. Jag använder mig av både vitkål (rik på kalk & C-vit), broccoli, morötter, bananer, äpplen, majs, gurka, blåbär (suveränt vid diarre, förbättrar mörkerseende och är allmänt nyttigt) , popcorn, havrekross, knäckebröd m.m

Men visst är det svårt. Tyvärr måste man nog hitta sin eller rättare sagt hundens "rätta" sätt att gå ner i vikt. Vad som fungerar för en fungerar inte alltid för en annan.

13 är ju jättemycket!! Det var flera år sedan min hund kunde äta foder med så mycket fett i... ;)

Lone Star Senior 8% fett (äldre hundar från 6-7 års ålder eller nått sånt)

Best In Show Fullkost är det som vi ätit mest här hemma, tycker jag har varit det bästa, 9.5% fett. Är dock ett vetefoder om man har en hund som tenderar att basa mycket. (Vilket jag inte har)

Best In Show Lamm & Ris Light 7% fett (Har aldrig testat)

Carrier Light 7% fett. Mas, ris och kyckling, har hört gott om det, men ej testat.

Doggy Light 7% fett (spann målsfoder) Det ENDA foder som min kompis (magra) KRÄSNA hund äter!! :D Av någon anledning...

Sägs att man inte ska BARFA och ge hundfoder samtidigt eftersom att de ha olika nedbrytningstakt...

Har hört annorlunda. Men det är väl som vanligt. Förr skulle man ju aldrig någonsin ge F-ben. Nu går det helt plötsligt jättebra. :smirk:

tillagade f-ben är fortfarande Förbjudet.

tippan: jag tror inte riktigt på det. för när man byter måste det väl ske succesivt? dessutom får mina hundar råa märgben och råa kycklingvingar utan att bli kassa i magen.

Det var nån på BARF-listan som skrev det. Att man ska inte halvtids-BARFa...

Inte enligt vissa barfare. Men jag är inte så insatt så jag kan inte säga säkert.

Jag ställer ut mina hundar, och ibland är det bantning som gäller...de måste ju vara i perfekt kondition. Det känns så surt om man har en bra hund som hamnar en placering längre bak eller tappar ett CK pga att den inte är stram nog...

Jag byter ut en del av torrfodret mot rispuffar, det får ligga i blöt tillsammans så det blir gott! Jag har gett som allra minst 1 struket dl-mått foder och 2 dl rispuffar (lite mindre hund är labbe dock) och han blev nog OK mätt på detta. Då och då har han fått äggulor och mikrad äggröra blandat i, och ibland lite rått kött typ köttfärs.
Inte en enda godis och inga onyttigheter.

Det som jag har varit väldigt noga med är att fodret fått svälla ordentligt så det blir så stor volym som möjligt på maten han äter.

Gick knappt ned alls då jag blandade i tex havregryn, det är ju ganska energirikt.

Motionera med cykel i trav, superbra!

Mvh ishtar

Att det har olika nedbrytningstakt och att BARF-maten passerar tarmarna snabbare och hundfodret stoppar upp. Så då blir BARF-maten kvar i tarmen "bakom" och kan inte ta sig igenom så snabbt som den vill. Nånting sånt...

Så om man ger barfmaten först och torrisarna sedan skulle lösa det då. :D :angel:

Funderade också på det :D Jag brukar ge ben, kycklingvingar och sånna gottisar, men ser alltid till att det går många timmar mellan måltiderna. Vet inte om det hjälper :)

Vad 17 är "barf"? :-)

Tack för tipsen om utfyllnda. Bananer älskar hon, men de känns dock som om de ger för mycket energi, så de går under kontot: "Superduktig hund-belöning"

Rispuffar"!! Tack för tipset, perfekt att dryga ut maten med.(Labben undrar dock om du inte menar KALASPUFFAR :))

Cykling tror jag att jag bör avstå från. Hon är mycket lågställd fram och har opererat båda armbågslederna pga pålagringar, Därför är det dessutom så viktigt att hon inte är överviktig. Hon bär nästan hela sin kroppsvikt på frambenen. Mer än en normallabbe pga de kortare frambenen.

Däremot inser jag att jag måste utöka motionen också. Simning och lite spårning/skogspromenader är nog lämpligt.

Senast ändrad:

Tack för tipsen.. Best in show lamm & ris light var faktiskt det första fodret vi gav henne. Det gillade hon... (hon gillar dock allt ju.. :smirk: ) Vi kanske ska gå tillbaks till det ett tag och testa om viktminskningen "rör på sig" i rätt riktning igen. Nu verkar det ha stagnerat och jag vill inte minska ytterligare på givan. :(

Senast ändrad:

Mina går ned i vikt av hjärngympa... Lydnadsträning och spår så rasar de... Men du ska vara försiktig med hennes armbågar också...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka