Banta tjock katt?

silverblom

Trådstartare
Vad är bästa maten att ge om man ska banta en tjock katt?
Jag tänker 2 mush bollar + ett halvt paket mjau uppdelat på 3 ggr/ dag?
Kan det funka?

Katten är van vid både mush och mjau och torrfoder men är alldeles för tjock.

Hur mycket som är lagom är omöjligt att svara på. Jag har en som väger 2,9 kg och är normalviktig och en som väger 4,6 och behöver gå ner. Det är den lilla som äter mest...

Att plocka bort torrfodret är en bra första åtgärd, sen får du anpassa resten efter hur mycket katten bruka äta. Med två mushbollar och en halv tetra på en dag hade min sett ut som en fotboll, han får antingen en halv tetra eller ca 3-4 bollar (tyvärr funkar inte mush som bantning på mina eftersom de blir helt matfanatiska av hur gott det är, men som jämförelse).

Vad är bästa maten att ge om man ska banta en tjock katt?
Jag tänker 2 mush bollar + ett halvt paket mjau uppdelat på 3 ggr/ dag?
Kan det funka?

Katten är van vid både mush och mjau och torrfoder men är alldeles för tjock.

Åk till veterinären, många erbjuder bantningsprogram med foderplan, regelbundna invägningar osv. Då får du all information serverad på ett enkelt sätt och katten får en bra och säker diet. Det finns risker med att banta katter om man gör det för fort, så det är viktigt att göra det rätt.

Jag tycker att mängden mat låter mycket. En halv tetra MJAU är ofta tillräckligt mycket för en vuxen, medelstor katt. 2 MUSH-bollar på det så blir det alldeles för högt energiintag. Minska mängden MJAU till hälften och väg katten varje vecka. Rekommenderad viktminskning är 1% av kroppsvikten/vecka. Det är 10 g viktminskning per 1 kg katt.

Mjau torrmat innehåller ganska mycket vegetabilier och det blir katter såväl som människor tjocka av. Min Vessla blev tjock av det men av Orijen och Arcana så håller hon sig lagom än fast hon får fri tillgång och dessutom blötmat ibland. Mjau blötmat är däremot gjord av enbart kött så den är bra. Jag vet inte vad much-bollar är, men om du vill kan du väl variera? Lite mindre Mjau bötmat ibland och en much-boll. Lite Orijens torrmat ibland och mindre blöt... Katter gillar variation.

Har nagon testat Royal canin light weight care?

Vagde min aldre katt och han ar stadiga 9 kilo sa skulle behova ga ner ett kilo.
Han foredrar torrfoder.

Har nagon testat Royal canin light weight care?

Vagde min aldre katt och han ar stadiga 9 kilo sa skulle behova ga ner ett kilo.
Han foredrar torrfoder.

Light-foder är egentligen inte viktminskningsfoder utan de är tänkta att ges för att hålla vikten när katten har tappat sin extravikt. Kolhydratreducerade foder som Hill's m/d eller Purina DM brukar vara effektiva. Hill's har även ett nytt foder som heter Metabolic som ska vara effektivt.

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 392
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 294
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 937
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka