Banta shettis-behöver hjälp!

rostad

Trådstartare
Min lilla knubbe är för tjock.
Han får ca 2½kg hö om dagen.
1dl musli morgon och kväll.
1dl betfor morgon och kväll.
och står på halm.

Hur tycker ni att jag ska göra för att få han att gå ner i kg?
Han behöver inte gå ner så jätte mycket men lilla magen ska bort.:crazy:

000_11672.jpg
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Tycker det låter som han får för tok för lite grovfoder :crazy: Mer grovfoder! och varför ger du müsli? behöver ponnyn det?

Dra INTE ner på maten (möjligtvis müslin), öka grovfodergivan istället och ut och motionera hästen!
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Han får musli för annars så orkar han inte. Vi tävlar ganska mycket i AG och då måste han ha energi.
Grovfoder..?? Vilket är de?? :crazy:
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

En häst ska ha 1-2 kg hö, per 100: de kg's kroppsvikt.
Skulle verkligen ökat grovfodret, (grovfoder = hö, gäs) för de så många hästägare gör för misstag när de vill banta sin häst är att ge dom mindra mat, och speciellt ta bort grovfodret men detta är fel....

Ta bort allt annat istället, höj grovfodret och motionera honom mer.
En häst går inte bara ner för att man ger dom mindre mat, då svälter man sin häst, utan hög grovfodret, och mer motion, så försvinner nog kulan snart!!
Och tävlar du mkt, så får man försöka hitta ett läge som funkar med grovfodret och kraftfodret!!
Kanske får kolla om ditt kraftfoder passar din lilla Pålle?
Kanske ett annat skulle vara bättre för honom?

Lycka till! :)
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Vad är grovfoder? Betfor eller???
Det är inte jag som annars sköter fodret.. syns det?? :angel:
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Tackar!
Men hur mycket tror ni att han ska ha?
Han är en -04.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

4kg skulle jag säger är minigränsen. Men det beror ju på hur stor han är också (svårt att se på bild)... jag ser ingen annan utväg än att motionera honom mer.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Oj, är han en 04, tyckte han såg mycket äldre ut. Men det kan bero på magen:angel: Har han några kompisar i hagen? Min 04 var fet efter betet, men han har polare i hagen och dom leker hela tiden, jämt och ständigt. Jag har fått höja maten på han för han blev så smal. Han har jätte tjock vinterpäls, men ändå kände jag revbenen mycket tydligt.

Jag skulle öka motionen. Vad har ni för värden på höt? Jag skulle nog öka hö givan lite med. 4 kg i alla fall. Jag anser att en unghäst nästan ha fri tillgång på hö.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

öka höet till 4kg och ta bort halmen..
halmen är bara bukfylla.

grovfoder kan vara, hö, hösilage,ensilage,halm och lusernpellets samt lusernhack.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Han hade kompisar. Fast han "åt" upp dem.
Värdet på höet vet jag inte. Men mycket protein hästarna svälde upp när de fick det nya höet.. :D
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

rostad skrev:
Han hade kompisar. Fast han "åt" upp dem.
Värdet på höet vet jag inte. Men mycket protein hästarna svälde upp när de fick det nya höet.. :D

Haha, okeej, det var ju illla:p
Hästar kan svälla upp om det innehåller för lite protein också. Tror jag i alla fall, om jag inte missuppfattat allt helt. Då skulle jag i så fall ge lucern av något slag också.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Jag har en shettis som hade samma problem när jag köpte honom!
Du kan göra på många sätt men det efektivaste för en shettis är nog ändå det här:

1. Låt honom inte stå på halm ha spån eller torv istället!
2. Öka grovfodret mkt mer han skulle behöva ca 5kg hö om du tävlar ofta och så kanske du kan du ju alltid minska på muslin och ge lite ca 3dl havre utblandat i betforn. Här är ett fodertips:
Hö: 4,5 - 5,5 kg
Havre: 3 - 4 dl
Betfor: 1 - 1,5 dl
Musli: 0,5-1 dl
Och kom ihåg att det skall fodras 3-5 gånger om dan!!
3. Motionera honom väldigt mycket om du vill att han skall gå ner i vikt!!

Min shettis fick ganska lite mat hos sin förra ägare men det var bara för att han var tjock och när han kom hem till mig så fick han mera mat men också mycket mera motion och nu när dom förra ägarna hälsade på så tyckte dom att han var i väldigt fin kondition men mamma tycker att han är han smal som en pinne(!). Jaja om du inte kan rida honom så ofta så får du i alla fall gå med honom minst en halvtimma varje dag. Med Vänliga Häsningar Grodan
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Min shettis som är lika gammal som din får fri tillgång på hö, och är i bra hull. Som någon annan skrev; de kan bli bukiga (tjocka) av för lite, eller för dåligt hö också. Är han inkörd? Då är det ju ett bra sätt att motionera på.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

har 2 shettisar, en är född -03 och en -71 dom står på fri tillgång på hösilage med mitt halvblod. ungstoet är inte tjock alls utan riktigt fin i hull, den gamla är väl lite rund men hellre det vid hennes ålder ;) har just börjat sitta in den unga shettisen, hon är tömkörd men ej inkörd. så något direkt arbete har hon ju inte heller utfört (bortsett från racen hon har ihop med halvblodet sådär 20 gånger/dag :angel: )

tycker 2 1/2 kg hö om dagen låter på tok för lite.. mina 2 shettisar och 1 halvblod har satt i sig ca.280 kg riktigt bra hösilage i veckan (viserligen på lösdrift, men dom har fodret i ligghallen) utan att bli feta.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Nej, tyvärr. Man ska väl inte köra indom fören dom är 3år?
Men vi tränar och tävlar aktivt i AG. Då får både jag och han motion. Pust! jobbigt... :D
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Jodå, du kan börja innan dess, med tömkörning osv. Däremot ska man inte låta dem dra tunga lass för tidigt, förstås.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

men tex jag har oxå en shettis som skullr kanske behöva bli av men några kilon .. men han e den typen att han kan äta ihjäl sig e väldig matfixerad han står på torv har mycket bra bland hage och får just nu när det finns gräs 1 kg hö en gång om dan när dom kommer in för attt vila... annars under nuppstallnings tiden får han

morg 2 dl havre 1kg hö
lunch 1kg hö
insläpp 2dl havre 0,5dl mineral blå 1kg hö
kväll 1kg hö 2dl betfor
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp