Banta min ponny-Hur?

K

kekkolainen

Flyttade min häst till ett nytt stall för två veckor sedan.
Hon har såklart lagt på sig mycket under sommaren (gått på bete plus att hon är lättfödd.. Är ju trots allt en ponny :smirk: ) Grejen är den att sen jag flyttade henne har hon gått upp ÄNNU MER och ser numer ut som en jätte stor boll! Hon har altså ökat jättemycket i vikt bara på tvåveckor. Hon har stått på torv innan, men står nu på halm. Misstänker att hon tuggar i sig halmen, vilket gör att hon äter i princip hela tiden, för det finns fortfarande gräs i hagarna.
Min fråga är alltså hur får jag ner henne i vikt på bästa sätt? vad ska jag minska? Kraften eller grovfodret? Är det vanligt att hästar som inte tidigare stått på halm börjar äta det? Brukar de sluta efter ett tag? jag har även bytt grovfoder på henne, hon åt tidigare hö, och äter nu hösilage. Kan det påverka vikten? (Har naturligtvis inte bytt från hö till hösilage rakt av, utan har blandat med vanligt hö de första två veckorna)

Tacksam för svar!

/Linnéa

Sv: Banta min ponny-Hur?

Byt bort halmen till torv eller spån.. för glupska hästar som bara äter av halmen finns ingen annan väg att gå..

sedan är det rätt foderstat, dvs det kraftfodret som kompletterar höet, som man ska gå efter och motion motion motion..

Hästar som är vana att stå på torv kan ibland äta väldigt mycket halm när de flyttas till halm istället. Ofta minskar de ätandet när de fattar att det finns där jämt... Men är du säker på att hon är fet och inte bara ser ut som en boll? Halm tar ju mycket plats i magen, så hästar som äter mycket halm kan ofta ha jättemagar utan att vara feta. Ett byte från hö till hösilage kan definitivt innebära att hästen går upp i vikt -om den i och med bytet får i sig mer näring än den gör av med.
Det viktiga när du ska banta henne är att hon får en balanserad foderstat. Om hösilaget tillåter det är det bra att minska mest på kraftfodret, men äter hon massa halm får hon i alla fall ättid... ;)

tack för svar! Men vad menar du med att hon kanske bara ser ut som en boll? :confused:

Hon kan vara uppsvälld pga proteinbrist tex. Eller pga för lite grovfoder (alla hästar äter ju inte utav halmen bara för att den finns där). Då blir de som bollar runt magen men inte på resten av kroppen och kan tappa musklerna i överlinjen.

Med att hon "ser ut" som en boll tänkte jag mest på att ho kanske har en stor mage, för att få plats med all halm, men att hon inte är fet (dvs inga revben känns).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 776
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama