Banta katten rätt

Sv: Banta katten rätt

Mina katter är också problembarn vad gäller mat. :( Honan är kraftig och har alltid varit, men nu vill jag inte att hon ska gå upp mer. Hanen är smal som en sticka, han är nu snart ett år. Jag har tidigare gett dem fri tillgång på torrfoder för hanens skull och Mjau ett par gånger om dagen, men de har inte ätit så mycket av blötmaten. Nu har jag tagit bort torrfodret och ställer ner skålarna ett par gånger om dagen så får de äta under uppsikt (de får olika foder). Nu äter de betydligt mer av mjukmaten som de får 2-3 gånger om dagen, men honan äter väldigt lite av den och hanen äter en del direkt och sen kommer han tillbaks och äter upp resten under timmarna efter det. Jag gillar egentligen inte att ha maten stå framme men de vill verkligen inte äta särskilt mycket när jag ställer fram maten oavsett vad de får, och jag är ju inte hemma jämt heller. :confused:

Jag tycker det är svårt att beräkna hur mycket de äter, de får ju i princip fri tillgång nu eftersom de ändå aldrig äter upp all mat, men i omgångar under dagen. Av torrfodret äter ingen av dem ens i närheten av dagsgivan, honan äter kanske hälften av den. Av Mjau så äter hanen mer, det går åt kanske 150-200 g om dagen till båda två katterna. Honan verkar ju klara sig, men hur 17 får man katter att äta mer??? Kastrering är ju ett alternativ som jag verkligen hoppas hjälper (jag ger honom en månad till) men har ni några andra tips?

Min hona väger ca 5,5 kg och hanen ca 4 kg (han ska ju vara betydligt större... :cry: ). Har ni tips på digitala vågar med med maxvikt 10 kg som man kan väga katter på?

/Erica

Ett tillägg förresten - jag brukar ge dem kött så fort vi lagar något med kött i och det gillar de, särskilt hanen. Försökte fresta med en Jipotimas kattkorv men det var helt oätligt enligt dem. :smirk: Kyckling går bra så länge det är skuret i bitar, ben förstår de sig inte på alls utan tuggar litegrann på köttet och går sen därifrån.

/Erica

Ge de måltider. 2-4 gånger per dygn.

Mina får mat morgon och kväll och jag lovar, det är inget problem att byta matsorter... De äter det de får. Äter de inte svälter de till nästa måltid, och då äter de utav bara katten.

Mina får dessutom mat i olika rum eftersom de har olika portionsstorlek och än så länge även delvis olik mat. Vill inte att glufs glufs ska få i sig två måltider och lillan inget alls.

Och eftersom de är instängda så känns det inte så stressande för mig att de måste övervakas utan jag kan knata runt och ordna frukost åt mig och äta medan de gör det. 10-20 minuter brukar de få på sig att knö i sig maten, det som inte gått ner då tas bort.

Houdinie: Mina kissar älskade mjau. Kyckling var gott men oxkött var rena delikatessen, mycket skrik kring den.

ullo, vad jag önskar att mina katter kunde göra som dina! Mina vill helt enkelt inte äta mer än litegrann och sen låter de bli.

/Erica

Jag är en stygg och hård matte... :cool:

Enda gången mina får nåt utöver sina egna portioner är när jag öppnar en burk makrillfiléer i tomatsås (ett par gånger i månaden). Då får de varsin tumnagelstor bit (fri från tomatsås).

Annars får de aldrig något, oavsett hur mycket de tigger. Det ska inte löna sig att tigga (önskar jag kunde få glufs glufs att fatta det), och de ska absolut inte bli belönade med godsaker från människomaten om de kinkar och inte äter sin egen mat.

Du kanske skulle låna glufs glufs en vecka, så kan han kanske smitta dina raringar med glufsvirus?

Har samma problem med mina katter, en för rund :angel: kastrerad hona och en normalviktig kastrerad hanne :)
Men för mig gick det lätt att lösa problemet med olika foder, honan får sin ranson på golvet och då hon är väldigt osmidig så får hanen sin mat i fri tillgång uppe på överskåpen i köket :devil: han var där jämt ändå innan jag behövde ha två olika foder.

Ja gärna, särskilt om det är den på din avatar! :love: Mina katter tigger inte så de kanske kan lära honom bordsskick? :D (eller så blir de odrägliga) Det jag kan känna är att det är svårt att låta bli att ge hanen mat närhelst han vill, för jag vill ju att han ska äta så mycket det bara går! :crazy:

Kamomilla - Mina katter håller sig alltid bara på golvet, de har nog aldrig ens satt tassen ovanför stolsnivå i köket. Deras mat står alltid på bänken och de vet det, men hoppa upp det går inte. :D

/Erica

Har inte tidigare haft en katt som hoppar som han..:bump: han ska vara uppe på ALLT:devil: men gardinstänger håller inte för 5,5 kilo katt....

Kamomilla: Jag körde exakt samma teknik förr. Lillan fick mat uppe på bokhyllan dit tjockisen var för ovig för att nå. Men efter nåt års dietande så var han helt plötsligt slank och fin och klarade av att hoppa upp! Jag har aldrig sett stoltare katt än den katten då han satt bredvid hennes soprena skål och tittade ner på mig. Så nu är det separata rum som gäller för att han inte ska äta upp allt.

Cheeserica: Jag har ändrat mig, du får inte låna honom! :p
Han lär inte komma tillbaka då. My precious...

Hehe, vadåååå? :angel: Nån gång i framtiden ska jag ha en skogis... eller kanske en Maine Coon... Båda har sin charm. :)

/Erica

Men måste det just vara Mjau!?

Mina katter har gillat nästan all annan burkmat de fått prova genom åren, men nu har de totalt matvägrat i två dagar, de jamar hungrigt men så snart de nosat på maten så springer de iväg.

Jag tycker själv att maten luktar illa, och förstår dem faktiskt.

Så: Finns det något annat alternativ än just Mjau!?

Det viktiga är att det är burkmat UTAN spannmål. Det är kolhydraterna som ska bort.

Houdinie skrev:
Men måste det just vara Mjau!?

Mina katter har gillat nästan all annan burkmat de fått prova genom åren, men nu har de totalt matvägrat i två dagar, de jamar hungrigt men så snart de nosat på maten så springer de iväg.

Jag tycker själv att maten luktar illa, och förstår dem faktiskt.

Så: Finns det något annat alternativ än just Mjau!?

Har du provat deras mat i tetra? Det är den enda sorten som min kräsna hona gillar, och då måste det vara med oxlever. Det är inte 100% kött, tyvärr, men det är i alla fall grönsaker och inte spannmål i, så det är ok.

loveponies skrev:
Har du provat deras mat i tetra? Det är den enda sorten som min kräsna hona gillar, och då måste det vara med oxlever. Det är inte 100% kött, tyvärr, men det är i alla fall grönsaker och inte spannmål i, så det är ok.

Sol! Är tetrorna OK? Det är grönsaker i, och dessutom socker (men det står sist). Gulleplutten älskar dom, vanliga mjau går an, vissa sorter (kalkon och fisk).

Allmänt kattmatssvammel:

Jag tar "aldrig" undan maten, utan den får stå framme och så byter jag två gånger per dag. Beroende på sort så är det tomt eller hälften kvar. Står det inte en skål framme så ljuder sirenen...

Nu börjar jag bli lite nervös inför sommaren. Kommer grannarna ringa polisen när lukten av ruttnade kött sprider sig...? Jag har aldrig givit burkmat på sommaren förr, av olika anledningar. Men den här gången äter lille prinsen så bra att det SKA gå.

Mer apropå bantning: Är det fysiskt möjligt att en katt äter Hills R/D (Vetrinärköpt frigolitbantningsfoder) i ett år och inte går ner ett gram :crazy: Eller lärde sig lilla älsklingen öppna kattmatsburken? Han fick minsta möjliga mängd. Det var innan förra burkmatsförsöket, sen trillade vi ner i torrmatsträsket igen :cry: och det blev mer katt än någonsin.

Tetrorna går bra. Lite grönsaker är inte farligt (grönsaker och spannmål är heeelt olika saker) och mängden socker är försumbar.

Maten lär inte hinna börja ruttna, men ge hellre 3-4 mindre mål om dagen än 2 större. Ger du fler, mindre mål är det inte heller säkert att du behöver oroa dig för att maten får stå framme för länge.

Det är absolut möjligt att katten inte går ner ett gram av veterinär bantningsfoder. Hill's r/d är SMOCKAT med kolhydrater... både fibrer och NFE. Det är ingen effektiv bantingsmat för katt. Det funkar på en del, men kolhydratfattig och proteinrik mat är den effektivaste bantningsmaten och den mat kattens kropp är skapad för att äta.

Light-mat är visserligen inte bantingsmat, men min överiktiga kastrat fick sin övervikt av RC Light, trots att det inte skulle vara möjligt. :devil:

Jag har nu funnit att katternas favorit (ICA's kattmat på burk) inte innehöll spannmål. :)
Katterna äter nu glatt och matte har gott samvete igen.

Whiskas "Rik på fisk" är poppis här. Den innehåller varken spannmål eller grönsaker, men socker (förhoppningsvis försumbart!). Om dom gillar fisk kan det kanske vara värt att prova (blå fisk på "locket")

Om nu bara någon kunde ta och banta mig också så vore allt perfekt. Själv verkar jag ju inte klara av det... Det är svårt när man bor själv och inte har något att göra än plugga på helger och kvällar (hästlös).

;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag känner att jag behöver få ner min katt i vikt och funderar lite kring hur jag ska gå till väga gällande foderbiten. Jag skulle vilja...
Svar
10
· Visningar
2 245
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama