Banta hästen säkert!

B

Butta

Vi ska ha en häst på prov i ca. 3 månader. Hon är rejält rund, jag undrar nu om ni har några förslag på hur man kan få henne att tappa i vikt utan att det är skadligt! :confused:
(jag vet att hon måste ha lång tid på sig för att tappa kilona säkert)

Så ni får gärna ge tips på ett säkert bantningssätt :bow:

Sv: Banta hästen säkert!

Mer motion brukar vara det som gäller på sommaren om de går på bete.

Annars gäller en väl uträknad foderstat i kombination med mycket motion. Mycket grovfoder och helst inget kraftfoder, proteinkoncentrat om det fattas protein.

Jag tror på något som bränner fett även på oss människor dvs att mycket och i olika tempo.

Jag skulle ta den där hästen och skritta jättemycket. I stället för "powerwalk" för oss människor så kan man "powerskritta" med hästen. :) Dvs långa skrittrundor med varierande tempo.

Jag tror på något som bränner fett även på oss människor dvs att mycket och i olika tempo.

Jag skulle ta den där hästen och skritta jättemycket. I stället för "powerwalk" för oss människor så kan man "powerskritta" med hästen. :) Dvs långa skrittrundor med varierande tempo.

tack för hjälpen :bow:

Har ni analyserat hö och uträknad foderstat till hästen? När man räknar kan man gör avdrag för lättfödd häst.

Som tidigare sagt så är det inte svårare än att motionera hästen mer...rätt mat + motion så blir hästen vältränad snart.
Träna kondition, trava mkt, rid i skog med mkt backar och variera mkt.

Som de andra har svarat, rätt träning och rätt foderstat.
Såhär gjorde jag med min mkt överviktiga foderhäst som jag fick i februari.

Började med långa skritturer, började sen med travintervaller. Krävde faktiskt inte mkt av han, bara han travade och svarade på hjälperna.
När jag efter ett tag började galoppera gick det inget vidare:angel:
Bockserie efter bockserie, trodde naturligtvis att det var fel på han, vilket det inte var....Phuu.
Däremot orkade han inte. Så det blev bara låååånga skritturer blandat med lite trav och mkt klättring.

Kan tillägga att vi under 2 månader enbart red i skogen. Nu 3 månader senare har jag en häst som har gått ner i vikt, orkar bära sig och som älskar livet!
Han har blivit så fin! Går i kanonform i skritt och trav, galoppen är sådär. Men det gäller att skynda långsamt.

Tyvärr vet jag inte hur man lägger in bilder här, annars hade jag gjort det så hade ni fått sett "förvandlingen".

Som de andra har svarat, rätt träning och rätt foderstat.
Såhär gjorde jag med min mkt överviktiga foderhäst som jag fick i februari.

Började med långa skritturer, började sen med travintervaller. Krävde faktiskt inte mkt av han, bara han travade och svarade på hjälperna.
När jag efter ett tag började galoppera gick det inget vidare:angel:
Bockserie efter bockserie, trodde naturligtvis att det var fel på han, vilket det inte var....Phuu.
Däremot orkade han inte. Så det blev bara låååånga skritturer blandat med lite trav och mkt klättring.

Kan tillägga att vi under 2 månader enbart red i skogen. Nu 3 månader senare har jag en häst som har gått ner i vikt, orkar bära sig och som älskar livet!
Han har blivit så fin! Går i kanonform i skritt och trav, galoppen är sådär. Men det gäller att skynda långsamt.

Tyvärr vet jag inte hur man lägger in bilder här, annars hade jag gjort det så hade ni fått sett "förvandlingen".

Ska nog göra samma sak som du :idea: som tur är ska hon stå i ett stall med tävlingshästar i 3 månader. Min tränare äger stallet så han kan hjälpa mig med hästen och göra ett tränings shema :)

Ta det bara fint. Tre månader är en mycket kort tid att få en häst i form. Är den rund nu, så räkna inte med att hårda träningspass skall råda bot på det.

Hellre en för rund häst än en som man övertränat. Ta det lilla lugna och låt hullet långsamt övergå i muskler.

Hälsning Maja

Ta det bara fint. Tre månader är en mycket kort tid att få en häst i form. Är den rund nu, så räkna inte med att hårda träningspass skall råda bot på det.

Hellre en för rund häst än en som man övertränat. Ta det lilla lugna och låt hullet långsamt övergå i muskler.

Hälsning Maja

jag vet att 3 månader är för lite men under den tiden sak hon bara bli lite smalare så jag kan börja känna hur hon igentligen ska vara ;)

Förutom mer motion så behöver hästen antaligen mindre foder om den är rejält överviktig. Beräkna därför foderstaten efter den lägre vikt som kan vara mer lämplig. Efter en tidsövergång till den nya foderstaten kommer hästen tappa i vikt löpande tills den når den vikt som foderstaten är anpassad för. Ta hjälp av en foderrådgivare om du behöver hjälp med beräkningen så slipper du eventuella komplikationer och kan vara säker på att det blir rätt.

Gör hullbedömningar ofta så att du märker skillnaden i hullet löpande. Känn med utspärrad hand vid området över revbenen där sadelkåpan brukar ligga. Där ska du kunna känna varje enskilt revben, men de ska inte synas. Inga "fettkuddar" ska heller finnas vid svansfästet eller vid bogen.

Hälsning Maja

Jag vill bara påengtera att jag inte har en häst i tävlingskondition, men däremot har jag sett förändringarna som pågått under de 3 månader jag har haft han.
Vi är långt ifrån färdiga med arbetet, det tar tid att bygga muskler.
Och självklart skyndar vi långsamt, det får ta den tid det tar:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 030
Senast: MissFideli
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka