Banta hästar?

et_flickan

Trådstartare
Vilken metod ska man använda Atkins? (stavas?).

Ser en hel del sjuka bantningsätt.

Om vi säger feta fjordingen Brunte. Går på ca 6 kg hö, Dåligt hö, ca 25g/protein och 5,5mj. Extremt bukig och ägarna tror den är fet. Sänker höet till 4 kg dag och behåller samma kraftfodermängd och hästen blir bara fetare och fetare ju längre tid det går. Hur ska man göra här då? Blir den verkligen fetare eller vad händer?

Jag har fått väldigt roliga tips av vissa människor vad gäller min ganska så överfeta travartjej hemma och jag vill ju absolut inte sänka hennes högiva. Hennes förra foderstat var bedrövlig och hon var hetsätare när hon kom och desutom luftsnappare med en hemsk päls, hon hade ingen överlinje och bara en extremt stoor mage.

Mycket tips om att sänka högivan ordentligt och ge henne mera grovfoder. Men har hon inte rätt att vara häst för att hon är fet?.
Nånting jag skulle vilja göra är att ta bort en del av höet och ersätta med lucern men då skulle min morsa skrika rakt ut.

Tycker människor ska lära sig mer om feta respektive undernärda hästar som har en stor mage pga proteinbrist.

Det är nästan svårare att få ner en häst i vikt än att få upp den i vikt.

Kan vi inte skapa en rolig diskussion om detta. Ge tips till och lära andra?. Foder är ju en hel vetenskap och jag själv tycker det är extemt intressant om det här med bantning. Kanske är extremt konstig vet ej.

Sv: Banta hästar?

OM jag har en häst som är fet så om amn har ett hö som är dör ston med föl så klart en ridhäst blir fet av detta hö=)
Så försök få tag på ett hö med sämre energi och smrp(mineraler ger man ju vid sidan av som vanligt

på detta vis kommer hästen gå ner i vikt men endå kunna äta massa hö och slippa bli hungrig=)
Inge kraftfoder på detta möjligen morötter=)

Som det är med oss människor så blir vi feta av att äta för mkt energi kalorier men gör inte av med det vi äter.. då bildas det fett och vi blir tjocka..

..

man kan inte banta en häst om man inte drar ner på foder eller köper annat med sämre innehåll...

en häst som är buktig av att få för lite näring blri mager revbenen syns och magen åker ner.. Det är bukig häst eller en otränad välmående häst!

En fet häst är fet.. en bukig häst är inte alltid pga proteinbrist..

Men din häst får troligen fel foderstat och för mkt energi.. elelr den får det för energin gör hästar feta..

OM jag har en häst som är fet så om amn har ett hö som är dör ston med föl så klart en ridhäst blir fet av detta hö=)
Så försök få tag på ett hö med sämre energi och smrp(mineraler ger man ju vid sidan av som vanligt

på detta vis kommer hästen gå ner i vikt men endå kunna äta massa hö och slippa bli hungrig=)
Inge kraftfoder på detta möjligen morötter=)

Som det är med oss människor så blir vi feta av att äta för mkt energi kalorier men gör inte av med det vi äter.. då bildas det fett och vi blir tjocka..

..

man kan inte banta en häst om man inte drar ner på foder eller köper annat med sämre innehåll...

Man kan inte dra ner såpass mycket heller så att hästen lider av det. Har ett till exempel.

Min ponny som jag stod inhyrd med i ett stall för länge sen. C-ponny med häftigt humör. Behövde mycket hö för att öhv taget kunna vara häst utan att ta död på sin omgivning. Ägarna till stallet bantade honom i smyg. Ibland struntade dom i att ge nå hö på kvällen eftersom dom inte tyckte att han behövde nått, han var fet. Detta slutade med magsår, krubbitare och en extremt folkilsken ponny som högg och sparka så fort man kom in i boxen för att han var hungrig.

Varför inte istället ge han så mycket han behöver och lyssna på ägaren till hästen. Desutom hade ägaren till stallet mage att tycka att våran ponny skulle banta pågrund av att han var fet. Detta var en ponny med extremt kraftig benstomme, en äkta ponny då alltså, inte fet utan bara kraftig.

Det går gränser inom bantning. Visst ska man dra ner på fodret men jag tycker att först drar man ner på kraftfodret och sen om det behövs kan man dra ner på grovfodret men inte så extremt att hästen blir sjuk och lider av detta på så många olika sätt.

Förlåt om jag bara skriver. Är trött 24/7 och fattar inte så mycket av vad jag själv skriver. Blir säkert mycket som inte ens har med tråden att göra.

en häst som är buktig av att få för lite näring blri mager revbenen syns och magen åker ner.. Det är bukig häst eller en otränad välmående häst!

En fet häst är fet.. en bukig häst är inte alltid pga proteinbrist..

Men din häst får troligen fel foderstat och för mkt energi.. elelr den får det för energin gör hästar feta..

Jag vet.

Jag har ett ett för bra hö till henne och har ingen aning om hur jag ska göra. Nu är hon INTE bukig men tyvärr lite för fet. När hon kom kände man tyvärr revbenen och hon hade hängrygg och hängmage. Hela hästen hängde.

Vad gör man om man har en häst som är tjock och inte alls bukig, har ett hö som är analyserat och har SmRp 27g/kg och energi på 8,4MJ/kg hon får ca 7kg om dagen och 1kg Krafft Groov. Det är ett halvblod som väger 470-500kg tränas 6 dagar i veckan och tävlar 1.30 hoppning. Jag får inte hästen att gå ner i vikt efter allt gräs som kom i somras

Grovfoder är såklart a och o. Men i grovfoder kan man ju även räkna in både lusern och halm. Det känns som det finns tre relativt enkla banta-regler. För det första ska hästen få så lite energi det går (inte så lite det går, men ni fattar vad jag menar). För det andra måste alla ANDRA näringsbehov, protein, mineraler etc vara uppfyllda, för att hästen ska må bra. För det tredje måste magen och sinnet hållas igång, genom mycket grovfoder. Ofta kommer man inte ifrån att man måste minska lite på höt- men ersätt det då med halm eller annat grovfoder.

Det är väl det enda att göra? Jag har iallafall inte kommit på någon annat :crazy: Jag är i full färd med nordsvenskbantning själv, och hittills går det bra, hon går ner i ganska lagom takt :bump:

Mitt är analyserat. Och såklart har det perfekta värden till mitt fullblod men aldelles för bra värden för varmblodet.

Detta gör att hon får aldelles för mycket energi för att kunna göra sig av med det och en kvot på 5,5. Blir galen för jag vet inte hur jag ska kunna fixa detta utan att bli osams med morsan.

Jag har lite svårt att förstå vad du menar, faktiskt.

Du har alltså en häst som är fet?
Övervikt är inte bra för hästar, så det bör du göra något åt. Om du har ett högt energiinnehåll i ditt hö rekommenderar jag att du byter ut en del av högivan mot halm. På så sätt kan du ge hästen mycket grovfoder utan att tillföra för mycket energi.

Just ja, det hade jag glömt helt och hållet.

Att nämna här alltså.

*hihi* :rofl: det hade varit en skojsigt/skämtsamt inlägg om du inte hade skrivit den sista meningen.
Liksom man har suttit i två månader och försökt att räkna på en foderstat och hästen blir bara fetare och fetare och bara för att man är så innne på fodret så glömmer man totalt bort att hästen ska motioneras.
Jag fick bara en så kul bild i huvudet ;)

Hon gick på halm förut och såg då ännu värre ut. Hon fick då 6 kg hö och 4 kg halm, bukig och man såg och kände revbenen tydligt. Det var precis när vi fick henne. Proteinet i mitt hö ligger på 42g energin ligger på 8,4 så det är ju energin hon går upp på. Höet är för bra helt enkelt.

Jag försöker göra nått åt det. Men det är inte lätt då jag har har en svårfödd och den hära jätte lättfödda. Hon suger i sig allt och verkar gå upp för precis allt. Nu är hon mera jämntjock och börjar få mera överlinje men magen är ja.... stor. Man känner inga revben längre.

Idag får hon gå i en egen hage som vi pysslade upp igår så kanske det händer nått. Plus att hon får skor idag och då kan jag rida mer.

Tycker människor ska lära sig mer om feta respektive undernärda hästar som har en stor mage pga proteinbrist.

.
håller med!!! tunn överlinje och stor mage= proteinbrist och bukig (halmbuk brukar jag kalla det)

fet= valkig över hela kroppen
mager= synliga revben och "kotig"

Skickar in några bilder på Tjockis.

Här är hon faktiskt som smalast. Riden ganska hårt i två veckor när min kompis var här.
DSCF6739.jpg

För några veckor sen. Fick här havre, foderjäst och betfor. Havren slutade vi med helt.
DSCF9762.jpg

håller med!!! tunn överlinje och stor mage= proteinbrist och bukig (halmbuk brukar jag kalla det)

fet= valkig över hela kroppen
mager= synliga revben och "kotig"

Det kommer nog ta ett tag att få Sally helt bra när det gäller hullet. Hon har säkert gått på fel foderstat länge och tappat en helt del överlinje samt blivit bukig. Det är svårare att få ner dom i vikt verkar det som än att få upp dom. Mitt tunna fullblod har gått upp i vikt på 4 veckor, man märker det tom på hennes täckesstorlek. Från 135 till 145 :)

Självklart är det energiöverskottet hon går upp av.

Mer energi in än energi ut = övervikt.

Alltså måste du minska energiintaget eller öka energiåtgången för att skapa balans. Vill du minska på energiintaget utan att minska på grovfodermängden får du skaffa ett grovfoder med mindre energi i. Till exempel halm. För att uppfylla proteinbehovet får du komplettera med ett proteinrikt foder.

Igår satt jag och mamma och tänkte på det här. Hästen går idag ensam idag i en mindre hage och kommer så få göra fram till sommaren. Hon får gå med fullblodet fram till 11-11.30 och släpps sen in i sin lilla hage. Dom går in vid 3 på eftermiddagen så det måste hon väll klara sig. Har lite gräs att gnaga på och får bara en tuss hö av mig för att ha nått att göra. Är det svält, känner mig öerhört taskig.

Då får hon i sig ca 6 kg höensilage och sen får hon 4 kg när hon kommer in. 0.2 Betfor och 250 g soja som proteinfoder plus foderjäst och mineraler och morötter då såklart.

Ska sänka foderjästen till 1 dl dag tills den tar slut sen ska hon inte få nå mer av den.

Låter det där helt tokigt?

I Bruntes fall *Om vi säger feta fjordingen Brunte. Går på ca 6 kg hö, Dåligt hö, ca 25g/protein och 5,5mj. Extremt bukig och ägarna tror den är fet. Sänker höet till 4 kg dag och behåller samma kraftfodermängd och hästen blir bara fetare och fetare ju längre tid det går. Hur ska man göra här då? Blir den verkligen fetare eller vad händer?*
Så beror "fetman" på att hästen har näringsbrist, hästen svullnar upp, inte alls ovanligt bland raser som, shettis, fjording, hafinger, russ, nordsvenskar, öststatiska raser m.fl. lite tyngre raser.

När man drar ner på ett foder men hästen fortsätter gå upp så borde logiken hos alla får dem att förstå att nåt är helt fel och tänka steget längre. Vad händer om jag istället ger mer mat då i bättre balans?? Förstår inte varför det är sådan okunskap på detta område.

När det gäller din häst så skulle jag ta bort all kraftfoder och endast ge henne en liten del proteinfoder ex. soja, linfrökaka och mineral.

Hon får gå med fullblodet fram till 11-11.30 och släpps sen in i sin lilla hage.

Har lite gräs att gnaga på och får bara en tuss hö av mig för att ha nått att göra.

Då får hon i sig ca 6 kg höensilage och sen får hon 4 kg när hon kommer in.

Har jag uppfattat det rätt om hästen får en total dygnsgiva på 10 kg ensilage/hösilage? Eller får den hö utöver detta? Eller 6 kg ensilage och 4 kg hö? Plus en tuss i hagen?

Går den på gräs tillsammans med fullblodet för att sedan flyttas till en mindre hage utan gräs? Eller är det gräs även i den lilla hagen? Plus hö i den lilla hagen? (Jag har svårt att hänga med.)

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 699
Senast: Karamello30
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej! Jag "har" två hästar som står med uträknad foderstat och ett superbra hö med överskott i både energi och protein trots att ts är...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: heidi maria
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 042
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar