Banta hästar?

Sv: Banta hästar?

Har jag uppfattat det rätt om hästen får en total dygnsgiva på 10 kg ensilage/hösilage? Eller får den hö utöver detta? Eller 6 kg ensilage och 4 kg hö? Plus en tuss i hagen?

Går den på gräs tillsammans med fullblodet för att sedan flyttas till en mindre hage utan gräs? Eller är det gräs även i den lilla hagen? Plus hö i den lilla hagen? (Jag har svårt att hänga med.)

Hon får 4 kg Hö och 6 kg höensilage.

I den lilla hagen är det gräs ja, men absolut inte mycket, bara nånting att gå och gnaga på. Inge hö i den lilla hagen, tänkte det först men hon har ju nått att göra. Får 1 kg hö när hon kommer in och 3kg till kvällen.

Jag själv har svårt att hänga med.

I Bruntes fall *Om vi säger feta fjordingen Brunte. Går på ca 6 kg hö, Dåligt hö, ca 25g/protein och 5,5mj. Extremt bukig och ägarna tror den är fet. Sänker höet till 4 kg dag och behåller samma kraftfodermängd och hästen blir bara fetare och fetare ju längre tid det går. Hur ska man göra här då? Blir den verkligen fetare eller vad händer?*
Så beror "fetman" på att hästen har näringsbrist, hästen svullnar upp, inte alls ovanligt bland raser som, shettis, fjording, hafinger, russ, nordsvenskar, öststatiska raser m.fl. lite tyngre raser.

När man drar ner på ett foder men hästen fortsätter gå upp så borde logiken hos alla får dem att förstå att nåt är helt fel och tänka steget längre. Vad händer om jag istället ger mer mat då i bättre balans?? Förstår inte varför det är sådan okunskap på detta område.

När det gäller din häst så skulle jag ta bort all kraftfoder och endast ge henne en liten del proteinfoder ex. soja, linfrökaka och mineral.

Hon ska börja få soja idag.

Varför ska man ha en lättfödd och en svårfödd häst? :angel: :p

KL
Ger man av ett bra grovfoder med hög kvot så blir hästen inte så fet och den får mat i magen så det räcker till.
Mitt foder med 73smrp och en kvot på 9 gör att jag måste ge mina hästar betfor för att hålla vikten på dem.

Alla ni som har problem med övervikt hos era hästar. Titta på alla travare som finns i landet. De är uppdragna, slimmade och, oftast, i mycket fin kondition.

Ingen tränare (vad jag vet) bantar sin starthäst, eller ej ens drömmer om att dra ner på fodret.

Travar har oftat fri tillgång till mycket bra ensilage plus runt 5 kg kraftfoder.

Ingen är fet.

DU/Ni i som tror att övervikt ligger i förmycket foder, det finns inga fullt tävlande trav eller galopphästar som lider av fetma. Ej heller finns mycket fetma bland fälttävlanshästar som tävlas.

Botemedlet mot fetma är mer motion! Men ,med motta till den otränade, korpulente hästen...

Senast ändrad:

En starthäst förbrukar ju aningens mer energi än vad en fritidshäst gör.

Jag upprepar: Fetma kommer av att energiintaget är större än energiåtgången.

När hästen går upp i vikt på den motionsmängd man som hästägare vill och kan upprätthålla måste man minska på energiintaget.

Alla ni som har problem med övervikt hos era hästar. Titta på alla travare som finns i landet. De är uppdragna, slimmade och, oftast, i mycket fin kondition.

Ingen tränare (vad jag vet) bantar sin starthäst, eller ej ens drömmer om att dra ner på fodret.

Travar har oftat fri tillgång till mycket bra ensilage plus runt 5 kg kraftfoder.

Ingen är fet.

DU/Ni i som tror att övervikt ligger i förmycket foder, det finns inga fullt tävlande trav eller galopphästar som lider av fetma. Ej heller finns mycket fetma bland fälttävlanshästar som tävlas.

Botemedlet mot fetma är mer motion! Men ,med motta till den otränade, korpulente hästen...

I detta fallet hos min häst är det energiöverskottet som är boven.
Hon rids väldigt olika beroende på väder. Mest skritt eftersom hon har svaga koter så att vara så överviktig som hon är och den motionen hon egentligen skulle behöva går ju inte.

Detta är ju absolut ingen tävlingshäst att tala om. En gammal travare som inte dög på travbanan och som åkt runt i massa olika hem innan hon kom till oss. Det beror ju helt och hållet på häst. Denna häst har också en mycket kraftig benstomme så det kommer ta fruktansvärt lång tid att få henne att gå ner i vikt eftersom hon säkerligen sett ut såhär väldigt länge.

Glöm inte knapplånet;) mina hästar får betfor för att inte bli för smala då de får så mkt protein genom grovfodret. De får inget annat än betfor och ensilage och är inte feta.

KL
Ger man av ett bra grovfoder med hög kvot så blir hästen inte så fet och den får mat i magen så det räcker till.
Mitt foder med 73smrp och en kvot på 9 gör att jag måste ge mina hästar betfor för att hålla vikten på dem.

Man ska ju hitta ett sånt hö också :angel:

Ja....hur ska jag uttrycka detta.....min fetaste häst är så fet att det blir vattenpölar uppe på hans rygg när det regnar, så jag har sagt till honom på skarpen att han MÅSTE banta......då tittar han på mig med sina vackra bruna ögon som säger, "jaha....å du då"?......
Sen sitter vi där och delar på en shokladkaka och tycker lite synd om varandra å säger "efter jul, då tar vi tag i detta"....jul efter jul efter jul.......

Ja....hur ska jag uttrycka detta.....min fetaste häst är så fet att det blir vattenpölar uppe på hans rygg när det regnar, så jag har sagt till honom på skarpen att han MÅSTE banta......då tittar han på mig med sina vackra bruna ögon som säger, "jaha....å du då"?......
Sen sitter vi där och delar på en shokladkaka och tycker lite synd om varandra å säger "efter jul, då tar vi tag i detta"....jul efter jul efter jul.......

:rofl: :bow: :D

När man ska banta sina hästar ska man vara försiktig med att dra ner på grovfodret, dra istället ner mer på kraftfodret! Och självklart även lite på grovfodret också.
Man kan absolut inte jämföra en travare med en ridhäst, en ridhäst kommer inte upp i samma höga puls so en travare, en ridhäst gör aldrig så kallat hårt arbete, det gör endast galoppörer och travare!

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 699
Senast: Karamello30
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej! Jag "har" två hästar som står med uträknad foderstat och ett superbra hö med överskott i både energi och protein trots att ts är...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: heidi maria
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 042
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar