Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En del hästägare verkar inte fatta deras lycka när hästen blir tjock av lera
Hur många här reflekterar över sina hästars hagvistelser?
Jag vill påstå att en ordentlig hage i flockmiljö större delen av dygnet med välanpassat bete är A och O för en sund häst.
Ser väldigt sällan hästar på lösdrift ( dygnet runt tillgång till grovfoder generellt ) som är överviktigt. Ev en bula under sommaren vilket jag tycker är helt OK såvida hästen inte tränas regelbundet.
Varför ska man bli lycklig av det?
Att man inte vill inse att hästen är lättfödd o gärna vill ge den- fast den inte har behovet
Hon får alltså inget lucern nu! Bara ca. 3 kg hö och resterande petar hon i sig i hagen.
Varför lucernet finns där är jag inte 100 på än. Jag har fått denna foderstat uträknad baserat på hö analysen- jag har inte gjort den själv. Men om jag ska vara logisk så är nog höet inte särskilt bra näringsmässigt iom att det krävs så mycket lusern för att kompensera.
Min sköthäst som är en shetlandsponny, får bara hö 1gång om dagen såvitt jag vet, så det känns litegrann som om ägaren svälter honom :/
Om jag fick gissa så skulle jag tro att lucernen är där för att ni har för lite protein in ert grovfoder.
Däremot har jag svårare att förstå att den ska ha så mycket betfor, för 0,5 kg torr betfor blir det en hel del energi av.
Camilla