Banta häst men behålla framåtandan.

L

Linivia

Vi har en ponny i stallet som vi har haft en del funderingar kring, kanske någon av er därute har någon ide´?

Ponnyn är av d-ponny storlek, är i för högt hull sedan sommaren, är lugn i temperamentet och skulle av ägaren önskas ha mer framåtanda i ridningen. Hästen, ett sto på 6 år, går ute i flock och stor hage minst 12-14 timmar/dygn och rids aktivt ca 45 min/dag 5 dagar i veckan. I hagen finns fri tillgång till hösilage med värdena Ts 75%, SMRP 44, 7,9 MJ.
Hon äter inte mycket kraftfoder idag, några dl havre och någon dl krafft grund + någon dl betfor, jag vet ej exakt. Enligt analysen skall det räcka med hö och vatten + mineraler till denna häst, men ägaren vill inte sänka/ta bort kraftfodret av rädsla att hästen ska bli jätteseg att rida. De har prövat förut. Samtidigt vill de ha ned henne i vikt.

Någon som har något tips ? Ägaren skulle önska att det fanns ett raketbränsle utan kalorier för hästar som henne :idea: .

Sv: Banta häst men behålla framåtandan.

Det enda råd jag kan ge är att öka arbetet. Långa, raska skrittpromenader på ett par timmar, galoppintervaller osv.

Jag tycker inte 45 minuter 5 dagar i veckan är speciellt mktmotion.

Hästen kommer nog bli piggare när den får bättre kondis också. Min pålle var en slöhög när han var ur kondition, men nu är han pigg och framåt.

Om den bantas kommer den att orka mer=piggare
Ta bort allt kraftfoder o ge bara en näve efter ridning.

den borde inte ha fri tillgång när den står inne på nätterna.
Ge den bara 1 kg till natten.

Fettförbränning 2 dagar i veckan. Beroende på hur hästen rids idag så är det svårt att ge tips om träningen just nu. Men öka travpassen till att bli 1h trav. Dvs rid igång först, trava 1h, skritta av hästen efteråt. Då bantar ni hästen utan att dra ner på maten o höjer konditionen. Mycket möjligt att hästen upplevs som piggare sen.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·
Foder & Strö Ja här kommer då den rätta analysen! Nån som vill hjälpa mej med två foderstater? TS 86% Råprot 75 Smrp 44 Mj 6,9 Kalcium 3,2...
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur