Banta häst? Hur på bästa sett?

K

kbr

Hej håller på att banta min häst. Hon gick på fri tillgång hela vintern tills hovslagaren påpekade hur fet hon var att han även såg att fång var på väg. Vad hemma blind man blir.
Nu går hon med betesbegränsare dygnet runt
Vad behöver jag tänka på när jag bantar henne?
Hur mycket kan hon gå ner på en vecka utan att det är skadligt? Använder viktband för att ha lite koll.

Mycket tips tack...

tyvärr är ingen i min hage intresserade att banta sina hästar så jag valde att ha betesbegränsare på henne istället för helt ensam utan hästar i närheten. Det värsta är att man känner sig som värdens elakaste.

Sv: Banta häst? Hur på bästa sett?

Motion, motion och lite mer motion. Funkar det inte med betesbegränsare är det bara att ställa hästen i en mindre hage i de andras närhet men där inte betet är så fett.

Du ska absolut inte känna dej elak för att du har satt betesbegränsare på din häst. De kan faktiskt äta en hel del gräs ändå. Och de kan dricka, flema, putsa på andra hästar osv.

Min kallblodstravare fick fång första maj, hon kom mycket tidigt under behandling och är nu frisk igen. Men hon var för tjock (tala om att vara hemmablind!) och redan den andra maj köpte jag en betesbegränsare åt henne. Den dagen gick hon i en liten "boxhage" som jag gjorde, men nästa dag släppte jag ut henne i stora sommarhagen till de andra tre - och hon blev så glad. Sedan slutet av maj går hon ute dygnet runt.

Hon får slippa munkorgen ett par timmar varje dag, då tar jag in henne i stallet och ger några kilo hösilage, samt betfor med mineraler och lite morötter.

Efterhand har hon också fått äta gräs utan betesbegränsaren, från början bara en halvtimma, nu har vi sakta men säkert ökat till tre timmar per dag. Hon har gått ner rejält på de här två månaderna, skulle tippa på närmare 100 kg. Jag har på köpet fått en mycket piggare och gladare häst.

Immer

Du ska absolut inte känna dej elak för att du har satt betesbegränsare på din häst. De kan faktiskt äta en hel del gräs ändå. Och de kan dricka, flema, putsa på andra hästar osv.

Min kallblodstravare fick fång första maj, hon kom mycket tidigt under behandling och är nu frisk igen. Men hon var för tjock (tala om att vara hemmablind!) och redan den andra maj köpte jag en betesbegränsare åt henne. Den dagen gick hon i en liten "boxhage" som jag gjorde, men nästa dag släppte jag ut henne i stora sommarhagen till de andra tre - och hon blev så glad. Sedan slutet av maj går hon ute dygnet runt.

Hon får slippa munkorgen ett par timmar varje dag, då tar jag in henne i stallet och ger några kilo hösilage, samt betfor med mineraler och lite morötter.

Efterhand har hon också fått äta gräs utan betesbegränsaren, från början bara en halvtimma, nu har vi sakta men säkert ökat till tre timmar per dag. Hon har gått ner rejält på de här två månaderna, skulle tippa på närmare 100 kg. Jag har på köpet fått en mycket piggare och gladare häst.

Immer

Skönt att höra.
Hon gick ensam ett tag utan kompisar för att dom andra skulle ha fri tillgång och hon blev bara fetare och fetare. Ensam blev hon väldigt ledsen stod för det mesta i ett hörn där hon kunde se dom andra. Känns bättre att ha henne med dom andra. Fång har hon haft förut så min oro var stor att hon skulle få den igen och den hagen vi har nu är det väldigt mycket klöver.
Vad har du för betesbegränsare? Själv har jag en globus.

Hur mycket kan hon gå ner på en vecka utan att det är skadligt? Använder viktband för att ha lite koll.

Bamnta inte för snabbt. Vid snabb bantning/svält så är det muskler som försvinner i första hand. Eftersom det är fettet du vill åt så ska du gå hyfsat långsamt fram, det viktigaste är ökad motion. Ut och gallopera, det är ju jättehärligt. Riktigt långa (timslånga) skrittrundor gör också underverk.

Jag har också Globus ;)

Och som Susanne skrev, motion är viktigt.
Långa skrittpromenader är inte att förakta. Hösten - vintern - våren 1999-2000 hade jag ett gammalt halvblodssto på foder. Det gick inte att rida fortare än i skritt, men vi var ute minst en tomma varenda dag, och jisses.vilken kondition hon fick!

Immer

Motion är bästa lösningen och på vintern medans man har en foderstat förutsatt att hästen inte har fri tillgång så är en foderstat som är formad efter vad hästen bör väga ett bra medel.

Skritta mycket i ett bra tempo brukar göra underverk. Och även kommer inte ihåg namnet men man håller på med tempoväxlingar konstant. Så typ 2 minuter trav, 5 minuter skritt, 2 minuter trav, 5 minuter skritt nrukar ta riktigt bra, men det är väldigt jobbigt för hästen om den inte är i kondition.

Motion är givetvis viktig, men ibland hjälper det inte- i synnerhet om den står o äter hela dygnet.
Du får ge den mat i mindre givor 4-5 ggr om dagen. o på betet ge den inget extra om du tar in den.

Viktigaste tycker jag är att inte göra det klassiska misstaget : dra ner på nästan allt foder.
En kompis gjorde detta på sin fjording som i sin tur blev så besatt av mattanken att han sprängde staket för att gå in till hästar med hö dygnet om i sin hage!
Jag är inte jätte förtjust i betesbegränsare men har heller ingen erfarenhet eller varit tvungen att använda det så jag vill inte yttra mig för mycket på den biten.

Vintertid så hade jag letat upp ett hösilage med låga värden så du ka fodra 'nästan fritt'

njea syftade mer på att om hästen var halt/sjuk inte kan ridas för den har ont eller liknande.

Först räknar man ut en foderstat för vad hästen bör väga och håller sig till den. Den ska självklart täcka hästens alla behov så att man lägger till protein opm det behövs å vå vidare.
sedan pratar man med en veterinär och rådfrågar för att kolla om det går att gå på promenader med den och hur länge isåfall.

Det är vad jag kan komma ihåg, fast vi har aldrig haft en häst i stallet som det inte gått att rida och promenera med efter behenadling är klar.

Hej tack för era svar.

Tyvärr blir det inga långa galoppturer om det inte blir vid tömm körning. Har diskbrock och ett barn i magen och bäckenupplukring men långa skrit turer brukar vi ta.

Men i vilken takt bör hästen gå ner. Sakta är ju relativt?
26/6 låg hon på ca 187 cm på viktbandet och nu har hon 184 cm.

Hur mycket bör hon väga?
Arab, polsk ca 150 hög ?

/Karin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 022
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka