Banta häst?

Mirre

Trådstartare
Ligger det här rätt nu?

Min nordis har blivit fet!
Alldeles för fet och det är ju inte bra.
han har fri tillgång på hö i hagen och får även hö på
kvällen när han kommer in.
Krafftfoder får han nästan inget alls, 0.5 dl korn på kvällen, knappt.
iof betfor morgon och kväll, 4 dl morgon 4 dl kväll är det för mycket?
(4 dl torrt då som blöts upp) nånting säger mig att det är för mycket :crazy: Och typ 2 dl müsli morgon och kväll. Jobbas ca: 1 timme varje dag med varierande träning.
Bör jag minska på fodret? Eller?
 
Sv: Banta häst?

Vill du ha foderhjälp, vilket det verkar vara så passar detta bättre på foder.
Och första frågan är som alltid: Vad säger höanalysen? Utan den kan man inte räkna foderstat.
 
Sv: Banta häst?

Jo, dra ner fodret är ju det enda som hjälper egentligen.
Det är ju rätt mycket med 0,8l betfor tycker jag. Så ta bort det eller iaf dra ner rätt rejält. (Det är mycket socker och sånt i det)
Sen hur mycket hö får han när han kommer in? Eftersom han får fritillgång i hagen och kallblod är ju i regel rätt lättfödda.

Men gör en analys på höet. Då är det mycket lättare att uppskatta.
 
Sv: Banta häst?

Varför dra ner på betforen, egentligen?
Enegin från den sitter endast i ett par timmar, och om hästen jobbas varje dag är det inte någon fara...
 
Sv: Banta häst?

Ett överskott av energi ger fett på kroppen, i detta läge vet man ju inte vad som borde dras ifrån eller läggas till.
 
Sv: Banta häst?

Men det är ju som med oss människor att man ska akta sig för för mycket snabba kolhyderater/proteiner och allt annat som ger snabb energi.
Men det är ju bara trådskaparen som kan bestämma men jag skulle dra ner på den för den foderstat hästen har nu fungerar ju inte.
 
Sv: Banta häst?

Betfor väger nästan ingenting så 8 dl betfor kanske ger 1 MJ. Tror faktiskt inte att hästen blir fet utav det... Nej, en höanalys skulle sitta på sin plats och ev så kan hästen inte gå på fri tillgång utav just det höt.
 
Sv: Banta häst?

ja, jag skulle ju säga hälften av kraftfodret, men eftersom din häst inte får så mkt så skulle jag säga lite mindre hö och mera träning.
 
Sv: Banta häst?

Är det möjligt så kanske han inte skulle gå på fri tillgång i hagen. Måste han nu göra det så kan du ju prova att bara ge halm på kvällen e´ller blanda nåt kg hö med lite halm...
 
Sv: Banta häst?

Som de flesta säger måste du analysera höet o se vad det innehåller. För att ge exempel, så har jag en islandsvalack som alltid varit i gott hull. När jag bytte till hösilage med gott om protein men lite MJ, tog bort det lilla kraftfoder han fick (ca 0,5 kg) och gav enbart 2,5 dl betfor (torrvikt) med mineral, äpplen o morötter gick han ner 30 kg. Han gick på magert bete och fick hösilage inne och ute (eksemhäst).

Innan har jag köpt hö lokalt av ko-bonde, som innehållit mycket MJ och relativt bra med protein och det har gjort hästen fet. Så fick han ju kraftfoder och det var egentligen helt onödigt om proteinhalten räckt för hästen.
 
Sv: Banta häst?

Jag håller med vissa här. För att din häst ska få exakt det han behöver så måste en höanalys göras o sen utifrån det räkna ut hur mkt mat han ska ha.
Det kanske inte är på sin plats att ge honom fri tillgång på hö, tror att du har boven i dramat där! MINSKA högivan! Men det allra bästa är ju om du ser till att få en höanalys o sen utifrån det räkna ut foderstaten till honom. Betforen ger INTE hans kraftiga fetma.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
14 233
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp