Banta häst

H

Happy

Jag skulle vilja veta vad ni tror händer om man bantar en häst i överhull (några extra cm fett runt magen) på 5 kg halm, 50 g vetekli och 100-200 g betfor om dan. C-ponny som rids 7 dagar i veckan och tävlas mycket på ganska hög nivå. Bantningen ska pågå i ca 3 veckor. (Bete efter det)

OBS! att detta INTE handlar om min häst, och INGENTING som jag själv ska/skulle göra, utan jag vill bara veta vad ni tror kommer att hända på kort och lång sikt!
 
Hej,
Att banta hästar är bland det lättaste som finns i hästväg, men man måste dock se till att kvoten är rätt, annas kan det bli proteinbrist, hästen kan få magsår osv varför hästen får överhull är även det pga att kvoten är fel och/eller att hästen får för lite motion, så det är bara ifall du först gör en grovfoderanalys och sedan sätter upp en passande foderstat efter den, sen är även ögat viktigt, mer motion och en rätt foderstat så får du en frisk och välmåande häst!

MVH Rose :D
 
Jo, jag vet hur man BORDE banta en häst..! Det jag ville veta var med vad som kommer hända/händer med ponnyn som bantas på det sättet!
Kanske skulle varit tydligare med vad jag ville..... :crazy:
 
Får hästen bara halm-inget hö alls!?! :eek:

Det var den mest underliga foderstat jag någonsin sett! :eek:
 
Jag vet inte om det är det bästa men jag vet en hästuthyrare som sa att hon gav sina ponnyer bara halm för annars blir de för feta....
det man ska tänka på att det är energin hästarna går upp på så om du gör en grovfodersanalys kan du sätta energimängden efter önskad vikt på hästen +/- andra detaljer som träning och lättföddhet...
 
Mmmm... Precis! Det blir ju inget protein alls nästan... :(
Nu var det bara för 3 veckor, men ändå... :mad:
 
Troligen kommer hästen att tappa en massa muskler och få problem med magen, att leva på halm är ingen hitt.
 
Den kommer antagligen bli takig över rygg och kors och få en jättemage.

mvh Jessica
 
Jag tycker den här ponnyns foderstat borde vara baserad på hö.

Om det nu är som så att ponnyn är tjock och kanske glupsk så får man kanske angagera sej i att fodra flera gånger per dag istället ...dubbla hönät tex ger en mer långvarig sysselsättning med tuggandet.

Har de inget förstånd vad det gäller foderstater borde kanske någon hjälpa dem med detta eller i annat fall att de ger ett färdigfoder som tex krafft Ponny och följer rekommendationerna på säcken.

Jag räknar med att en normal c-ponny ligger på 4-5 kg hö.kraftfoder är ju förstås beroende på höets innehåll och hur hårt ponnyn rids.Men med tanke på hur hårt denna ponny verkar gå så ca 1/2 kg morgon och kväll...men det är ju tyvärr svårt att säga när man inte sett hästen eller hur den arbetas.

Men varför banta en ponny som sedan ska ut på bete?Det blir ju rena proteinchocken när den väl kommer ut på betet ju...
 
Tycker du att det är enkelt att banta en häst :crazy:
Skulle nog vilja påstå att det är bland det svåraste som finns i hästväg...
Att lägga dem på en bra kvot mellan protein/energi, lågt MJ och samtidigt tillgodose tuggbehovet :confused:
/M
 
Krafft Ponny är tyvärr inte ett särskillt bra bantarfoder. Alldeles för lite protein.
 
Jag håller med! Har en häst med väl mycket hull och det är himla svårt att få bort och samtidigt tillgodose tuggbehov över hela dygnet. Det blir inte lättare av att hagkompisarna har större höbehov än min häst :p

Nu funderar jag på att skippa hans sommarlov på bete som de andra hästarna ska på några veckor bara för att få ha honom hemma och kunna ge hur lite hö jag vill, dessutom är jag rädd att han lägger på sig ännu mer om han inte rids och går på bete.
De har för all del bete hemma oxå men inte lika mycket och han får mer motion hemma. Men å andra sidan får de en hel del hö fortfarande och det kommer de ju inte få på det andra betet.
Vad tror ni? Kommer han gå upp massor mer om jag låter honom åka iväg ett par veckor och ha sommarlov? Det är skogsbete.

Kraftfodret är redan så gott som borttaget.
 
Hästen borde få 2,5 kg hö samt 2,5 kg halm. Kli uteslutas då det används till att hålla hullet på hästen. Betfor kan den ju få samt havre för att ha någon energi till sitt arbete. Säg till fruntimret det, hästen skall alttid komma i första hand. Det låter mer som ekonomi brist, då de tre fodersorterna nog är de billigaste på marknaden. :(
 
Nja, detta är folk som lägger ner massor med pengar på sina hästar... (bara den ena som bantas) Men dom har fått detta bant-tips från "duktigt" folk.. Dvs bl.a tränare på högre nivå... :(
 
Tack för alla svar!!

Det jag undrar nu är...
När hästen släpps på bete, får den lätt fång då?? Kass mage?
 
Tycker du att det är enkelt att banta en häst
Skulle nog vilja påstå att det är bland det svåraste som finns i hästväg...

He he, ja där har du mitt fullaste stöd och medhåll. Särskilt om man har en pålla som lägger på sig från öron till svansrot, och att få bort det tar tid i anspråk annars förvinner ju annat också som inte ska förvinna. (muskler)

Att få en häst att gå ner i vikt är iofs enkelt, men vill man dessutom bibehålla prestandan i hästen då är det kanonsvårt. Då är det en mycket väl uträknad foderstat som krävs, och mycket ridning samt en hel del tålamod. Att banta hästen på 3 veckor, och tro att man har någon prestationsförmåga kvar no no no....
 
Är dom inte kloka? Hur ska hästen orka träna och tävla då? Vad har han ätit tidigare? Tänk proteinchocken när han kommer ut på bete sen. En ponny! Som att be om fång, ju! Och vad är det för folk som säger åt dom att svälta hästen sådär?! Tränare? Grr, jag blir så arg så jag skakar!
 
Ja, visst måste det vara ett under om hästen inte får fång?! Hästen har gått på 4 kg hö och 1 kg havre, lite betfor. Kvoten låg på runt 4,5 förut, det är väl därför hästen blivit fet!? (Och slö på sista tiden?) B.la deras tränare, och ett par andra som anser sig "kunniga".. Tycker synd om både hästen och flickan som rider! Dom vill hästen väl, men lyssnar på fel folk!!! :(
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 187
Senast: isafore
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp