Banta äldre häst

aiquen

Trådstartare
Är det svårare att få ner en äldre häst (20+) i vikt än en yngre häst?
Jag tycker min gamla dam är rätt rejält rund (vilket hon under de fyra år jag känt henne alltid varit, dock mindre när hon reds), men då hon är mer eller mindre pensionär är en massa motion inget alternativ.

Hon går i hage minst 12 h dagligen, äter bara hösilage (ca 8 kg) och går på promenader då och då. Hösilaget innehåller 4,8 MJ och 53 g Smrp. Hon är fjording och väger enligt måttband omkring 500 kg. Rundheten som jag kan se det sitter runt mage/buk. Hon ser rentav högdräktig ut. :crazy:

En rund buk kan ju tyda på proteinbrist, men med det här grovfodret borde det väl inte vara fallet för den här hästen? Så vad mer kan jag göra för att få ner henne i vikt eller i alla fall få till en bättre form på henne? Eller tar det som sagt längre tid för en äldre häst än för en yngre att komma i form, så att det helt enkelt bara gäller att ha tålamod och vänta och se?

Sv: Banta äldre häst

Ja, det är svårare att banta en äldre än en yngre häst. Risken finns när man bantar ner dom att man gör det för snabbt och dom blir väldigt fula i kroppen efter det,och det blir aldrig sig likt igen. Har sett flera exempel på det. Förstår inte varför hon inte rids? Att hon är 20+ gör inget, hästar mår bättre om dom får jobba än skrota i hagen, även äldre.

Börja rid henne eller vänta och se. 8kg hösilage om dagen är inte mycket..

Hon är lite under igångsättning nu (promenader som sagt). Men har pga flera anledningar stått i något år och kommer aldrig komma upp i full träning igen.

Torrsubstansen varierar en del mellan balarna, så 8 kg får hon när hösilaget är torrt. När det dyker upp ett blötare parti ökas givetvis givan, därför skrev jag också cirka.

Okej, tycker det låter bra annars.. Fortsätt med igångsättningen och vänta och se..

om hon har stått länge och är under igångsättning tycker jag inte att det är bra att banta ner henne samtidigt, det extra hullet behöver hon för att bygga muskler. samt en gammal häst kan ha svårt att sätta muskler och behålla hullet sedan.
ge henne som nu och se hur hon blir när hon börjar få muskler;)
finns bra kraftfoder som är riktat till gamla hästar...

om hon är bukig får du nog ge mer protein;)

Men är proteinbrist något som är aktuellt här då? Med tanke på silagets värden, menar jag.

lundborg skrev:
det extra hullet behöver hon för att bygga muskler.

Det går inte att bygga om fett till muskler.

Fö. så tycker jag att foderstaten såg bra ut lite snabbt räknat. Hur blött är silaget? Har en hög smrp/MJ kvot så mer protein behöver du knappast. Däremot så skulle jag gärna vilja ha in lite mer grovfoder. äter hästen halm? isf kan du kanske läga in 1 kg halm, det innehåller inte mkt energi alls.
Att hästen är bukig kan bero på avsaknad av magmuskler som håller magen "uppe".

lill_flesky skrev:
Det går inte att bygga om fett till muskler.

QUOTE]
jo, det går faktiskt.... PROTEIN behövs för att bygga muskler
sen är det ju så att alla hästar behöver olika mycket, en gammal häst brukar behöva mer av vissa saker.

Nej det går inte att omvandla fett till muskler.

Extra hull räknar jag till överflödigt fett, och alltså inget som behövs till muskelbyggande. Det finns inget protein i fett.
Silaget hästen får har tillräckligt bra proteinvärden för att bygga muskler på.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 846
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
3 170
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka