Bångstyrig unghund/schäfer

Carla

Trådstartare
Min kompis, som vi kan kalla X, har ett litet problem i form av en stor bångstyrig glad-i-livet schäfer.

I somras köpte han en schäfervalp och det gick väl bra, men hans mamma eller syster eller pappa har, vad jag har förstått, ingen direkt hundvana, och när hunden blev större och kraftigare visste de inte längre hur de skulle hantera honom.

Hunden i fråga är idag 7 månader gammal, eeeeenorm och stark. X gick en valpkurs med honom, men det märks inte. Hunden kan inte gå i koppel, har ingen social träning. Har låtit hans hund träffa mina två hundar och det vad första gången han träffa några andra hundar. Schäfern drar och drar och drar tills man blir röd i händerna.

Nu pratade jag nyss med X och han funderar på att sälja hunden, för att ingen i hans familj kan ta hand om hunden förutom honom, och hunden är hemma med X familj på dagarna när han jobbar. X hittar inte heller något hunddagis eller hundvakt som kan hjälpa honom.
Han frågade ifall jag var intresserad av att ta honom, han sa att han hellre ger honom till mig än säljer hunden till nån han inte känner.

Det här är ingen dålig hund! Det här är en vilsen hund som saknar ledarskap, och jag är övertygad om att får hunden sitt ledarskap så kommer alltid falla på plats! Jag "tog över" nångång när vi var ute och gick och efter fem-tio minuter så blev hunden jättetrevlig och det var inga konstigheter där. Men det är lite skillnad mellan denna schäfer som har noll intresse i allt var hundgodis/belöning heter, gentemot mina andra hundar som det gick att få fram allt genom beröm och belöning (förstå mig rätt).

Jag har ingen möjlighet att ta hem denna hund, jag har redan två hundar - det finns inte plats för en stor schäfer! Dessutomm jobbar jag heltid. Helst skulle jag ju vilja att X fick ordning på hunden, eller rättare sagt att familjen tillsammans kommer på hur de ska hantera hunden.

Vad skulle ni ha gjort? Några tankar?

MVH, Carla

Sv: Bångstyrig unghund/schäfer

Hör väl inte hit kanske, men varför köpte x hunden från början?
Vad hade tänkts göraa osv?
Du får väl försöka berätta för din kompis att den behöver arbeta. Och kanske gå en hel hög med kurser till..

:rofl::angel::o:cool:
Låter som du beskriver min hund:D
Han är två år, väldigt omogen.

Vissa delar stämmer inte alls men det var mycket likheter som jag reagerade på.
Jag jobbar och jobbar med denna hund så när han blir "stor" kommer han att vara såååå bra.
Han är väldigt flamsig och disträ. Men när jag lyckas vända det där flamsiga och allt bara fungerar så är han kanon.

Din kompis får kursa vidare! När man inte kan så mycket själv,
behöver man lite hjälp av någon som kan.

Jadu, tror inte det var något direkt syfte bakom hundköpet, han ville ha en hund, det passade honom tidsmässigt och hela familjen var med på det. Sällskapshund, är han tänkt som om jag förstått allt rätt.

Jag får helt enkelt peppa kompisen lite att hålla ut, gå lite kurser och få med hela familjen. Jag kanske kan hjälpa till..

En schäfer är en arbetande hund, de vill jobba och får de inte jobba så lär ju deras energi ta vägen någonstans, denna energi blir då oftast en massa ofog och bus.

Jadu, tror inte det var något direkt syfte bakom hundköpet, han ville ha en hund, det passade honom tidsmässigt och hela familjen var med på det. Sällskapshund, är han tänkt som om jag förstått allt rätt.

.

Jag undrar om inte det bästa vore att omplacera honom så fort som möjligt så att någon som vill träna/tävla hund kan få ta över honom.

Vill han ha kvar hunden, egentligen?
Jag har en 11-månaders schäfer/rottweiler/slovensky kopov kille & jag hade enorma problem med det sociala & kopplet (& han lydde min pappa 98% mer än mig) osv...
när han var sisådär 7 månader var det som värst & då funderade jag också på att omplacera honom, men sedan började vi hårdträna (vi gick inte på kurser, gör vi inte nu heller :angel:) & nu är det mycket bättre. Finns fortfarande _lite_ vi behöver jobba på men nu är jag verkligen glad över att jag inte gav upp. :)

Så om han verkligen vill ha kvar hunden så är det nog bara att pusha på honom lite så löser det sig nog... jag vet ju inte hur hunden är & inte har jag så stor erfarenhet heller, men jag tror att det gör det :)

Dessutom tror jag inte att man behöver vara tävlingsmänniska eller dylikt för att ha en sådan brukshund... vi går ut i skogen 1-2 timmar varje dag & det räcker (åtminstone) för min grabb ^^,

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Var ute med hundarna förut idag och mötte då ett hunddagis. Killen som höll i hundarna va en ganska storvuxen kille i 20 års åldern och...
Svar
2
· Visningar
1 019
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 684
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka