K

katttja

Jag ska starta för första ggn i en LD och en LC med min d-ponny.
LD börjar 09.00 och jag undrar när jag kommer gå banan som jag vet är det alla kategorier i klassen och jag undrar om jag ska gå med C-ponnyerna eller och d-ponnyryttarna går tillsammans? Och hur länge varar en bangång jag har för mig att det är i 30 minuter? Och när tycker ni att jag ska vara på tävlingsplatsen ?
Hur lång tid tar det att bygga om banan fråjn LD till Lc?
När går ryttarna i de andra kategorierna banan?

Ha Dt :=)

Sv: Bangång

Vanligast här (det finns såklart undantag) att det är en bangång före klassen starta (kalla det bangång för kat. A, B och C om du vill men självklart får kategori D oxå gå då) och sen en bangång efter Kategori C så alla D-ponnyekipage har chans att gå.

När du ska gå banan beror lite på när du startar. Startar du tidigt i din Kategori kan det vara skönt at ha gått banan innan klassen så du har det gjort. Startar du sent kan du ju gå den mellan kat. C och Kat. D så du inte behöver vara där så tidigt.
Om du ska gå banan innan klassen börjar så kan det vara skönt att kanske vara där minst en halvtimme före, beroende på hur länge du vill ha chans att gå banan. Är man ovan så är det ju bra om man har gått om tid och inte behöver stressa.
Till första klassen så brukar banan typ öppna när sekitariatet öppnar (bannan byggs vanligtvis kvällen innan och sen vill väl banbyggaren bara gå och checka alla höjder och avstånd)

Hur lång tid det tar att bygga om banan är olika. Men säg kanske max 20 min, inte så stor skillnad på en LD och en LC. Sen brukar banan vara öppen 15-20 min ungefär.
Och eftersom du redan är på tävlingsplatsen då kan du ju gå banan innan klassen startar.
Obeservera att en bangång mellan kat. C och D oftast inte är mkt längre än 10 min.

Oftast öppnar banan halv nio, vill man gå då så kan man göra det. På ponny brukar man ha 5 minuters bangång mellan kat C och D.

När du ska vara på tävlingsplatsen varierar mellan varje tävling. Jag brukar räkna 1,5 - 2 minuter per ekipage då får man ganska bra koll på hur lång tid det tar.

Banbyggnad är också en sak som skiljer sig väldigt mycket från olika platser. Det kan ta allt mellan 10 minuter till 20 -25. Det brys på hur mycket dom ska ändra. Bangången till L:C är samma sak. Banan brukar öppnas 15 minuter innan första start och oftast är där också 5 minuters bangång mellan C och D.
A, B och C ponny ryttarna går banan innan klassen börjar då dom inte har någon bangång mellan sina klasser. Du kan också gå banan innan klassen börjar (bra att göra detta om man har ett tidigt startnummer).

Hoppas jag fick med allt :D.

LYCKA TILL!!!

du har redan fått så bra svar så jag behöver nog inte skriva allt igen :)

Bara en undran, jagar du inlägg eller något? För ser i typ varannan tråd jag tittar i att du skrivit precis som du skrivit här.

Jag har bara varit med om att d-ponnyryttarna fått gå banan själva ett fåtal gånger, när det har varit riktigt många anmälda.

Vad jag vet så SKA de vara bangång innan d-ponnyklassen, har vatt det på alla ställen jag varit på..

TILL TS
Jag brukar alltid gå banan innan klassen börjar, vill ha gått om tid på mig, och så kan man kolla när b-ponnyerna går och samtidigt kunna banan! Tycker jag är bra.. Å är jag sen osäker på någon sväng eller delar av banan och har tid så kan jag gå den en gång till innan D-ponnyerna börjar..!

Lycka till :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hoppning Jag och min dotter är nybörjare vad gäller hopptävling. Än så länge har hon testat några klubbtävlingar och P&J men snart är det dags...
Svar
2
· Visningar
1 764
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka