Bandmasksåpan del tre

95johsv

Trådstartare
Har skrivit om min häst och hans problem här innan. Här kommer lite uppföljning :)

Jag tog blodprov för bandmask i våras, det visade sig då att han hade 3,4. Mycket högt med andra ord. Avmaskade direkt med Equimax och tog sedan under sommaren ivermectin medel plus mockade hagen. I höstas köpte jag Equimax igen för att avmaska igen 16 veckor efter första Equimax avmaskningen. Vetrinären rådde till att de skulle vara så tätt.

Iallafall, det blev så att jag fick lov att ta ut vetrinären ändå på hösten där, vi tog lever/njur prov och kollade möjligheterna till om han hade PSSM/EPSM/IR. Då väntade jag med att avmaska igen med Equimax och tog ett blodprov till för bandmask för att se, kom vi åt allting?

Och svaret är ju NEJ.

Han hade den 24 oktober 1,665 av bandmask.

Hela vintern har han gått själv i grushage som mockats varje dag (enstaka fall varannan, säg 10 gånger). Vi mockade ut en annan liten hage som ingen häst har gått i iår. Han går nu där och jag fortsätter att mocka hagen varje dag. Det är en liten skogshage med inget gräs i - bara lite mossa och bergshällar samt lera...

Vi ska nog släppa på sommarbete strax och frågan är, vad gör jag nu?

Han har ju bandmask av den högre graden och han är inte bra helt i magen. Dock myyycket bättre.

Hur ska jag avmaska i år? Vad rekomenderar ni?

Han har haft max 250 epg på träckprov gällande lilla blodmasken tidigare år, har inte tagit träckprov ännu för i år. Dock är jag inte bekymrad över blodmask eller springmask eftersom jag mockar hagen hela tiden...

Det är bandmasken jag är oroad över.

Madick och alla andra - hjälp!
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Jag hängde inte med på hur lång tid efter avmaskningen som du tog provet? MINST 6 månader ska det ha gått sen du avmaskade. Och har han haft så pass höga värden så är det i min värld naturligt att det tar längre tid innan värdena sjunker.

Prazikvantel tar alla stadierna av bandmask, så har han nu också har han blivit återsmittad.
 
Senast ändrad:
Sv: Bandmasksåpan del tre

Det hann och gå 5 mån mellan blodproven. Det var så de som analyserade blodprovet rekomenderade. Frågade om det inte var tvunget att gå mer tid men de sa nej. Bara det gått mer än 16 veckor var det OK som jag förstod det.
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Det hann och gå 5 mån mellan blodproven. Det var så de som analyserade blodprovet rekomenderade. Frågade om det inte var tvunget att gå mer tid men de sa nej. Bara det gått mer än 16 veckor var det OK som jag förstod det.

Taskigt måste jag säga. Minst 6 månader för att antikropphalten ska haft en chans att sjunka till verklig nivå. Avmaskningen är 16v som oftast (rekommenderat var 6e månad).

Jag skulle släppa bandmask just nu.
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Ok så jag tar träckprov på resten och så tar jag nytt blodprov när vetrinären kommer till hösten igen? Ska nämligen vaccinera då så jag tänkte passa på så jag slipper två utkörningsavgifter.

Stallet har Banminth år i år, om resten är 0 ska jag kanske ändå ta dubbeldos av det ifall att? För att sedan inte avmaska på resten av sommaren... Avmaskar min häst separat eftersom han går själv i hagen så jag kan bestämma lite där.
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Nej nej nej...

Du avmaskade med Equimax i höstas (stämmer det?). Då tog du ALLA bandmaskar. Sen fanns det inget gräs = inga kvalster att tugga i sig innehållande bandmasklarver = ingen ny smitta. Och från det han tuggat i sig ny smitta tar det 6-10 veckor innan du har vuxna bandmaskar igen (som pyrantel tar).

Lugn och fin! Nytt prov i höst låter som en bättre idé.
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Jo jag vet, vill bara vara säker... Är ju lite nervös måste jag ju erkänna med tanke på alla problem som bara försvann iom vi avmanskade.

Avmaskade med Equimax den 11juni och den 11 november om jag kommer ihåg datumen exakt rätt (plus minus någon dag). Däremellan ivermectin medel (kommer inte ihåg exakt namn blå kartong..)

Han gick dessutom i grushage när jag avmaskade i november. Det är ju en liiiten kant runt som han kan få i sig lite lite lite lite gräs (3 stora tuggor kanske).

Det är detta lilla gräset jag är rädd för har smittat honom nu... :o
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Han gick dessutom i grushage när jag avmaskade i november. Det är ju en liiiten kant runt som han kan få i sig lite lite lite lite gräs (3 stora tuggor kanske).

Det är detta lilla gräset jag är rädd för har smittat honom nu... :o

Har letat, men hittar tyvärr inte de tjusiga graferna där man såg hur antikropparna sjönk över tiden. Men jag har en tydlig minnesbild över en som låg högt, den sjönk mycket saktare än de med lägre värden.

Hittade däremot detta från en stor studie gjord här i Sverige:
The present study indicates that transmission of A. perfoliata in Central Sweden occurred during a short period in spring and more consistently in late autumn.

Jag tror risken att din häst är återsmittad är ytterst liten...
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Ok, han har fått lite problem med magen nu igen när jag flyttade över honom till skogshagen. Dock hade han redan lite problem iom gräset kom. Därav att jag blev extra nervös.

Det var ytterst nära att jag var tvungen att ta bort honom förut och därför är jag lite så att jag skulle gladeligen avmaska varje dag om det fanns en chans att det skulle hjälpa...

Jag vet att jag verkar trög men om jag nu måste avmaska pga blodmask, gör det något om jag tar dubbeldos Banminth när jag byter hage? Eller förstör jag blodprovet i höst då? Blir i oktober skulle jag gissa.
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Dubbel Banminth tar bara vuxna bandmaskar. Du avmaskade i november, alltså enda smittan han kunnat få i sig har han fått nu. Det tar alltså 6-10 veckor innan det finns maskar som Banminthen tar. Ingen mening att dubbla alltså.
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

*Lånar*

Jag fick mitt svar idag om mask/bandmask och det som stod var 30, är det helt ofarligt, alltså måste jag göra en avmaskning lr behövs det ej?
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

*Lånar*

Jag fick mitt svar idag om mask/bandmask och det som stod var 30, är det helt ofarligt, alltså måste jag göra en avmaskning lr behövs det ej?

Förstår inte riktigt. Ett siffertal får du inte på bandmask, där får du bara ja eller nej. 30 EPG på blodmask är inget man behöver avmaska för.
 
Sv: Bandmasksåpan del tre

Förstår inte riktigt. Ett siffertal får du inte på bandmask, där får du bara ja eller nej. 30 EPG på blodmask är inget man behöver avmaska för.

Hmm, jag fick inget ja lr nej men på övrigt så skrev dom att dom inte kunde se några ägg av hästens blodmask. (Tog extra koll på bandmask).

I Övrigt så stod det bara 30EPG.. Alltså väldigt lite...

Bra, då slipper jag avmaska inför betet lr hur :P
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 200
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp