Bandageunderlägg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 030
T

Tjalfe

Vad använder ni för bandageunderlägg?
Är neopren bra?
Finns det någon som inte använder underlägg alls?
Ni som gör det, varför använder ni det?
Vad använder ni för lindor?

Har alltid använt benskydd men efterom det verkar vara omöjligt att hitta några till ponnyn så får jag väl börja linda istället.
Vill skydda benen på honom på något sätt eftersom han är en klumpig "unghäst" som inte riktigt har koll på sina ben.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bandageunderlägg

Vad använder ni för bandageunderlägg? För att skydda mot veckan och tryck mot senan.
Är neopren bra? Ingen aning.
Finns det någon som inte använder underlägg alls? -
Ni som gör det, varför använder ni det? -
Vad använder ni för lindor? Både elastiska och fleece, har även något par 50/50, men använder alltid paddar.

Sen finns det massvis med trådar om lindor redan ;)

Vad använder ni för bandageunderlägg? Är det märket du menar? :p Isf. har jag ett par från Mias, dem har jag när jag lindar när jag rider. Fast ska jag linda på nattev har jag ist lite högre paddar & dem är från Eskadron.

Lindorna jag använder är både fleece & elastiska :)

Vad använder ni för bandageunderlägg?
Oftast de från Mias, de är klart bäst

Är neopren bra?
Har aldrig provat

Finns det någon som inte använder underlägg alls?
Det hoppas jag verkligen inte :eek:

Ni som gör det, varför använder ni det?
För att det fyller en viktig funktion

Vad använder ni för lindor?
Endast elastiska till ridbandage

Jag beställde hem i neopren bara för att det var så billigt. Var nyfiken och skulle ändå ha en massa annat från företaget. Men precis som jag gissade så var det def. inget material man vill ha som underlägg. Hästen blev sjöblöt av dem och det känns som att det är extremt stor risk för att de ska brännas. Usch och fy.

precis, hade såna en dag i somras för att prova hur dem va, benen var verkligen blöta av svett efteråt, inget att rekomendera alltså.

Vad använder ni för bandageunderlägg? Care fore, 3 dagar med dom och min häst är fri från gallor. Annars Mia RS.
Är neopren bra? Har aldrig testat
Finns det någon som inte använder underlägg alls? Gjorde inte förr mer än till elastic, men efter att ha läst en Tråd här så har jag ALLTID paddar.
Ni som gör det, varför använder ni det? För att Care fore paddarna ökar cirkulationen i benen.
Vad använder ni för lindor? Fleece, bomull, 50/50, elastic

Vad använder ni för bandageunderlägg? Har några olika, de bästa är filtpaddarna från Börjes.Tyvärr börjar mina sjunga på sista versen nu.:(
Har även ett par tunna, quiltade från Mias RS, men de är jättesvåra att lägga så att de inte knölar sig.
Köpte igår ett par kanalsydda, "halvtjocka" från Globus, hoppas de är bra.
Är neopren bra? Ja, jag tycker det.
Finns det någon som inte använder underlägg alls? I hope not...:crazy:
Ni som gör det, varför använder ni det? För att inte få några skarvar mot senorna, och för att tryckfördela. Är livrädd för senskador...
Vad använder ni för lindor? Vanliga elastiska med kardborrefäste.

Vad använder ni för bandageunderlägg? Eskadrons kanalsydda (superbra)
Är neopren bra? ingen aning
Finns det någon som inte använder underlägg alls? jag använder alltid vet dock andra som inte använder paddar för att det är jobbigt och de resonerar som så att det har ju inte änt ngt än..
Ni som gör det, varför använder ni det? stötdämpande, skydda mot skarvar mm
Vad använder ni för lindor? fleece, gärna eskadrons eller liknande kvalitet (lagom tjocka, lagom breda, lagom längd)

Använder alltid paddar för att fördela trycket.
Har paddar från Hööks som jag faktiskt gillar väldigt mycket, lite stadigare än eskadrons, och så har jag no bow från BoT.

När jag lindar så har jag fleece, akryl eller elastiska.

Jag har faktiskt några från Mias RS. Typ som små vita dynor. Men jag tycker det blir massa knölar och veck när man lägger på dom? Hur gör man för att slippa det?

Ridbandage lägger jag allt som oftast med 4 m fleecelindor utan paddar. Stallbandage har jag samma modell på fleecelindor till men då använder jag paddar, jacson eller eskadron, mjuka med sydda kanaler. Neoprene låter inte mysigt.

Ridbandage lägger jag allt som oftast med 4 m fleecelindor utan paddar. Stallbandage har jag samma modell på fleecelindor till men då använder jag paddar, jacson eller eskadron, mjuka med sydda kanaler. Neoprene låter inte mysigt.

Du kör alltså utan paddar när du gör ridbandage?

Är det inte neopren som är på insidan av dom flesta benskydd? eller vad heter det matrialet?

Jag har faktiskt några från Mias RS. Typ som små vita dynor. Men jag tycker det blir massa knölar och veck när man lägger på dom? Hur gör man för att slippa det?

Mias-paddarna är ju rätt mjuka, det är därför jag gillar dem - men visst kan de vara lite svårare att få jämna innan man är van.
Se till att hålla padden ordentligt sträckt när du lägger den runt benet, och lägg skarven framme på skenbenet. Håll fortfarande padden sträckt medan du lindar första varven. Framförallt: träna träna träna - linda ben är en vanesak, i början är det svårt för alla, men gör det varje dag så kan du efter ett tag göra det i sömnen ;)

jag använder padar för att fördela trycket från lindorna, så att tex inte kanterna ska skava på senorna.
använder mina hemma syda dom bästa jag har haft! inte för tjocka å inte för tunna!

här är en bild

15918239.jpg

Har Mias RS flera olika paddar? Så att vi pratar om samma sort.:angel:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 132
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka