Bandagemarodör

Har du lagt ett galoppbandage med silvertejp runt och hon får av det ändå alltså? Nu spånar jag bara men ibland kan en avledning fungera. Dvs. att du sätter något på andra framhoven eller någon annanstans som hon kan pilla med och på så sätt få det riktiga bandaget att sitta kvar för att det andra är intressantare. Gör också silvertejpsbitarna så långa att de går från ena sidan av hoven till den andra både framifrån, bakifrån och underifrån. Sätt varannan fram, bak och under så att de överlappar ordentligt, då blir det assvårt att få bort dem så du får klippa upp men det är det ju värt om det sitter kvar. Annars testa en betesreducerare. Du kan göra hålet något större så att hon kan äta normalare men ändå inte få tag i bandaget. Fläta fast reduceraren med manen och sätt en vanlig grimma ovanpå. Om inte annat så har hon kanske då så mycket annat att pilla med att hon kanske tröttnar och låter bli bandaget. Snögg är för övrigt jättebra men tyvärr enkelt att få bort för en häst som får bort silvertejp :crazy: Vill du ändå prova så har apotea snögg och jag har fattat som att det går att beställa därifrån även från andra länder.

i går kväll la jag ett bandage med bara silvertejp, med kompress vid såret och ingen linda utan bara tejp direkt på hoven, det klistrar ju fast som sjutton på hoven, men det var borta igår kväll. La ett till likadant i går vid kvällsfodring. Då var hon riktigt sur, blängde på mig och ville inte lyfta hoven. Känns som ett krig det här :D Men det var borta i morse :banghead:

Avledningsmanöver kanske kan funka!!
Det verkar inte som något bandage stoppar henne från att pilla bort, hur man än gör.
Ska bandagera båda framhovarna och har en boots kvar efter hennes massaker av 2 par, ska sätta på den över så kan hon dra i den istället! :meh:
Och snögg ska jag försöka få tag i på måndag, det skyddar ju såret iallafall även om det inte ger tryck!

i går kväll la jag ett bandage med bara silvertejp, med kompress vid såret och ingen linda utan bara tejp direkt på hoven, det klistrar ju fast som sjutton på hoven, men det var borta igår kväll. La ett till likadant i går vid kvällsfodring. Då var hon riktigt sur, blängde på mig och ville inte lyfta hoven. Känns som ett krig det här :D Men det var borta i morse :banghead:

Avledningsmanöver kanske kan funka!!
Det verkar inte som något bandage stoppar henne från att pilla bort, hur man än gör.
Ska bandagera båda framhovarna och har en boots kvar efter hennes massaker av 2 par, ska sätta på den över så kan hon dra i den istället! :meh:
Och snögg ska jag försöka få tag i på måndag, det skyddar ju såret iallafall även om det inte ger tryck!
När behovet har funnits här så har jag lagt ett lager av silvertejp på flera mm utanpå lindan. Alltså korsat hela tiden så att det har legat omlott överallt i flera varv. En dag (16 timmar) ute i grushage sliter inte ut ett sådant tjockt lager silvertejp trots sko med fasta brodd som sliter på insidan och grus på utsidan (bara så du får en hum om hur tjockt jag menar). Det är ett aber när de drar bort själva och det blir gärna ett krig :(

När behovet har funnits här så har jag lagt ett lager av silvertejp på flera mm utanpå lindan. Alltså korsat hela tiden så att det har legat omlott överallt i flera varv. En dag (16 timmar) ute i grushage sliter inte ut ett sådant tjockt lager silvertejp trots sko med fasta brodd som sliter på insidan och grus på utsidan (bara så du får en hum om hur tjockt jag menar). Det är ett aber när de drar bort själva och det blir gärna ett krig :(
Har haft en hovböldshäst som hade hovbölder i parti och minut och även ett flertal operationer av hoven med ständiga bandagbyten så är en fena på hovbandage och att få det att sitta. Skulle nästan vilja kalla mig för proffs på hovbandage, har nog gjort fler än de flesta veterinärer. Det verkar inte hjälpa på den här damen, hur bra det än sitter så får hon loss det.:meh:

Har jagat någon slags boots idag, men hittade inget. Såret ser rätt ok ut, ser ut att börja läka iallafall, men ser ju att hon ogärna rör sig utan bandaget/tryck. Tror det är som ett sår i en led, det rör sig och spricker och gör ont när hon går utan bandaget.

Frågan är om du behöver bandage? Om du tvättar det ett par gånger om dagen?
Ja, hon fick ett bandage i morse innan hon gick ut, men det låg på backen ganska snabbt. Har som du säger tvättat rent det några gånger idag. Såret ser ok ut och tror det börjar läka.

LIten varning angående Snögg, bara. Se till att det finns päls att fästa i. Annars kan den fästa i huden istället och när man försöker få loss det kan man få med huden.

Hälsningar Bitchhästen som blev av med huden över ett 2x6cm område.

Gör rent oftare istället och hoppa över bandaget om inte såret behöver hållas ihop längre. Sjölja med mängder med salltvatten.

LIten varning angående Snögg, bara. Se till att det finns päls att fästa i. Annars kan den fästa i huden istället och när man försöker få loss det kan man få med huden.

Hälsningar Bitchhästen som blev av med huden över ett 2x6cm område.
Aj aj, låter inget vidare :crazy: sitter det så jäkla hårt alltså?

Idrottstejp. Funkar på en annans bandagemarodör :D
Hade häst tidigare där vi fick med en bärkasse tejp efter operation av hoven - den räckte inte. La på en rulle minst var morgon och kväll! Hopplöst. Han hae åsikten att det var bandaget som var det som gjorde ont.

Hade häst tidigare där vi fick med en bärkasse tejp efter operation av hoven - den räckte inte. La på en rulle minst var morgon och kväll! Hopplöst. Han hae åsikten att det var bandaget som var det som gjorde ont.
Hoppsan!! Hur löste du det till slut?

Just det!! Det ska jag prova nästa gång! Nu verkar såret läka bra så nu tvättar jag bara, hon slipper bandaget :meh:
Skönt att det går åt rätt håll utan bandage. :) Jag vet känslan när man lagt tid och energi på att försöka få det att sitta å så sliter hästen sönder det i småbitar :rofl::banghead:O_o Älskade hästar :love:

Skönt att det går åt rätt håll utan bandage. :) Jag vet känslan när man lagt tid och energi på att försöka få det att sitta å så sliter hästen sönder det i småbitar :rofl::banghead:O_o Älskade hästar :love:
Ja, ren tur att det det inte blev infekterat :crazy: Bävar för om det händer något värre och hon måste ha bandage :nailbiting:
Skydd, boots, lindor -inget går att ha på utan uppsikt :crazy: jäkla häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·
Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25