Bandagemarodör

Lindsen

Trådstartare
Madame har trampat sig på ballen ganska rejält.
Har satt bandage men det tar ungefär 2 minuter för henne att slita av bandaget. Så fort jag vänder ryggen till så är hon där och drar i det.
I morse hade hon tagit av sig bandaget och trampat i bajs så hela såret var fullt med bajs.
Någon som har en bra idé hur man får henne att sluta plocka av det?
Provade att spraya med Anti-bit men det brydde hon inte sig om.

Det är riktigt svårt med såna som plockar av sig. Är ju inte så lyckat heller för senor osv om de står och sliter i någon linda...

Jag hade kanske kollat om grimma på med sådan där haklapp hjälper mot att hon kommer åt att ta av sig det.

Det är riktigt svårt med såna som plockar av sig. Är ju inte så lyckat heller för senor osv om de står och sliter i någon linda...

Jag hade kanske kollat om grimma på med sådan där haklapp hjälper mot att hon kommer åt att ta av sig det.
Ja, hade hon inte slitit sönder 2 par (nya) boots på 5 minuter så hade hon haft boots på sig och aldrig fått såret :crazy: Hopplöst
Ja skada på senorna skrämmer mig mest faktiskt, men såret börjar se lite geggigt ut och behöver skyddas.
Funderade på sådan där haklapp men hon dricker bara ur hink så är rädd att hon inte vill dricka med en sådan på, men det kanske dom gör ändå? Tänker att det blir bökigt att få ner nosen i hinken..:confused:

@Lindsen ja fy vad krångligt :(

Jag har aldrig behövt haklapp för egen del (tack och lov) men jag hade som du isåfall ang hinken velat försäkra mig om att hon kan och vågar dricka obekymrat med den. Är ju vitalt isåfall .

Du kanske kan prova under övervakning för att se om hon är opåverkad av det ?
Om det blir trångt med hinken kanske en större balja på golvet i boxen skulle funka där grimma/haklapp inte tar i kanter osv?
Om hon då inte försöker välta baljan osv ...

@Lindsen ja fy vad krångligt :(

Jag har aldrig behövt haklapp för egen del (tack och lov) men jag hade som du isåfall ang hinken velat försäkra mig om att hon kan och vågar dricka obekymrat med den. Är ju vitalt isåfall .

Du kanske kan prova under övervakning för att se om hon är opåverkad av det ?
Om det blir trångt med hinken kanske en större balja på golvet i boxen skulle funka där grimma/haklapp inte tar i kanter osv?
Om hon då inte försöker välta baljan osv ...
Baljor är det bästa hon vet att leka med :crazy: Hon är som en bulldozer och låter ingenting vara ifred :banghead:
Har provat att tejpa kompress på såret med silvertejp rätt på hoven, ska gå ut nu och se om hon har låtit det sitta kvar. Inte optimalt men bättre än inget.
Kanske ska prova att tejpa ihop munnen på henne också :devil:

Misstänkte det ang balja om hon är ”plockig” ...
usch vad jobbigt :(
Jag har inga bra tips att fiska fram utöver det :(

Kan det gå att fixera endast en miniliten kompress bara över själva såret med ngn typ av självhäftande som inte innebär massa lindande varv runt som sitter åt osv? Finns ju en del nyare material som självhäftar på päls rätt bra... men just i karleden blir det ju inte lätt så jag inser att det nog är en meningslös fundering .... :(

Men prova haklapp och drickande ur hink under överseende ?

Senast ändrad:
Misstänkte det ang balja om hon är ”plockig” ...
usch vad jobbigt :(
Jag har inga bra tips att fiska fram utöver det :(

Kan det gå att fixera endast en miniliten kompress bara över själva såret med ngn typ av självhäftande som inte innebär massa lindande varv runt som sitter åt osv? Finns ju en del nyare material som självhäftar på päls rätt bra... men just i karleden blir det ju inte lätt så jag inser att det nog är en meningslös fundering .... :(

Men prova haklapp och drickande ur hink under överseende ?
Silvertejpen hade hon rivit bort också :cry: Fattar inte hur hon har lyckats för silvertejpen sitter som berget på hoven.
Helt hopplöst ju, men tack för tankar.
Det är ju precis på kanten så jättesvårt att få något att sitta utan att vira runt hoven. Men ska försöka med minikompress, tror det är det bästa för då märker hon kanske inte att det sitter något där.
Hon är en riktig Houdini så är lite orolig för vad hon hittar på för att bli av med haklapp :crazy:
Hoppas någon har varit med om något liknande och har någon bra idé.

Haklapp går utmärkt att dricka med. Även betesbegränsare lär dom sig fort att dricka med.

Min sparkar och stampar, så jag törs inte ha bandage av den anledningen.. har lymfangit på ett bakben.. :banghead:

Har inget bra förslag men en liten varningens input om haklapp bara: självklart att den måste anpassas efter hästen,, jag har hört om en 'fipplig' häst som fick in hakklappen bakom tänderna i överkäken och fastnade så.... antagligen var grimman rätt lös runt nosen så det fanns svängrum där i kombination med en fipplande häst.

:down:

Lycka till i alla fall med vad som nu kan hjälpa

Silvertejpen hade hon rivit bort också :cry: Fattar inte hur hon har lyckats för silvertejpen sitter som berget på hoven.
Helt hopplöst ju, men tack för tankar.
Det är ju precis på kanten så jättesvårt att få något att sitta utan att vira runt hoven. Men ska försöka med minikompress, tror det är det bästa för då märker hon kanske inte att det sitter något där.
Hon är en riktig Houdini så är lite orolig för vad hon hittar på för att bli av med haklapp :crazy:
Hoppas någon har varit med om något liknande och har någon bra idé.

När min blev sydd i ljumsken satte vet på ett slags plåster som sitter som berget på päls. Snög eller snögg heter det. Eller med ø kanske. Hoppas det finns i Sverige också, det här var i Tyskland. Det kanske går att sätta enbart på ballen och märks förhoppningsvis inte så mycket...

Har inget bra förslag men en liten varningens input om haklapp bara: självklart att den måste anpassas efter hästen,, jag har hört om en 'fipplig' häst som fick in hakklappen bakom tänderna i överkäken och fastnade så.... antagligen var grimman rätt lös runt nosen så det fanns svängrum där i kombination med en fipplande häst.

:down:

Lycka till i alla fall med vad som nu kan hjälpa

Ja, är väldigt tveksam till haklapp på denna madammen. Vill hon inte ha nåt så tar hon av sig det på ena eller andra sättet. Ser framför mig hur hon sätter en framhov på och trasslar in sig på något vis :crazy:

Plåsterspray?
Ja det har jag hemma, ska spraya lite imorgon.
Balltramp behöver ju ha lite tryck och stöd av bandaget bara. Ser ju att det gör ont när bandaget är av och när det är på är allt som vanligt. Synd bara att hon inte kopplar ihop det själv :banghead:

När min blev sydd i ljumsken satte vet på ett slags plåster som sitter som berget på päls. Snög eller snögg heter det. Eller med ø kanske. Hoppas det finns i Sverige också, det här var i Tyskland. Det kanske går att sätta enbart på ballen och märks förhoppningsvis inte så mycket...
Är i Holland :D
Har inte sett det här men ska ringa min veterinär på måndag och fråga om hon har det.
Ska bara försöka ta mig igenom helgen utan infektion :crazy:

Är i Holland :D
Har inte sett det här men ska ringa min veterinär på måndag och fråga om hon har det.
Ska bara försöka ta mig igenom helgen utan infektion :crazy:

Då finns det säkert i Holland också, googlade snabbt och det finns i Sverige iaf. :p Ser ut som tunt skumgummi på ovansidan minns jag.

Spånar lite, också svårt att få tag i på helgen kanske, men en sån där vid skyddsgummisko för hoven utanpå bandage? Har ni såna också? Som en stor gummistövel att dra på vid t ex hovböld eller så, när hoven behöver hållas ren.

Då finns det säkert i Holland också, googlade snabbt och det finns i Sverige iaf. :p Ser ut som tunt skumgummi på ovansidan minns jag.

Spånar lite, också svårt att få tag i på helgen kanske, men en sån där vid skyddsgummisko för hoven utanpå bandage? Har ni såna också? Som en stor gummistövel att dra på vid t ex hovböld eller så, när hoven behöver hållas ren.
Kollade efter en sådan där gummistövel och hittade den här
https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzorging/hoeven/medical-hoof-boot_11476.html
Köpte en sådan till en annan häst, dragkedjan sprack sönder efter 15 minuter men iden är ju bra. Kanske ska prova igen ifall den första jag köpte var ett måndagsexemplar.
En sådan där stövel hade nog inte överlevt länge på madam tror jag..

Kollade efter en sådan där gummistövel och hittade den här
https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzorging/hoeven/medical-hoof-boot_11476.html
Köpte en sådan till en annan häst, dragkedjan sprack sönder efter 15 minuter men iden är ju bra. Kanske ska prova igen ifall den första jag köpte var ett måndagsexemplar.
En sådan där stövel hade nog inte överlevt länge på madam tror jag..

Den här döfula skapelsen menade jag:
https://shop.strato.de/epages/61328741.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61328741/Products/0800000541

men din var ju helt klart bättre, sitter nog tajtare iaf! :D

Har du lagt ett galoppbandage med silvertejp runt och hon får av det ändå alltså? Nu spånar jag bara men ibland kan en avledning fungera. Dvs. att du sätter något på andra framhoven eller någon annanstans som hon kan pilla med och på så sätt få det riktiga bandaget att sitta kvar för att det andra är intressantare. Gör också silvertejpsbitarna så långa att de går från ena sidan av hoven till den andra både framifrån, bakifrån och underifrån. Sätt varannan fram, bak och under så att de överlappar ordentligt, då blir det assvårt att få bort dem så du får klippa upp men det är det ju värt om det sitter kvar. Annars testa en betesreducerare. Du kan göra hålet något större så att hon kan äta normalare men ändå inte få tag i bandaget. Fläta fast reduceraren med manen och sätt en vanlig grimma ovanpå. Om inte annat så har hon kanske då så mycket annat att pilla med att hon kanske tröttnar och låter bli bandaget. Snögg är för övrigt jättebra men tyvärr enkelt att få bort för en häst som får bort silvertejp :crazy: Vill du ändå prova så har apotea snögg och jag har fattat som att det går att beställa därifrån även från andra länder.

Snögg använde jag på ett sår som inte gick att linda, satt som berget. Tog flera veckor att få bort dom sista bitarna från pälsen. Gäller bara att det är helt torrt när man sätter dit det, annars fäster det inte.

Rycker ju i pälsen om dom försöker dra bort det så det kanske gör att hon slutar pilla?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·
Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25