bandage-tips

Lilla_Gubben

Trådstartare
Någon som har bra förslag på hur man får ett bandage att sitta fast vid bakknät...
Hästen har genomgått en artroskopi i ena bakknät och skall hållas bandagerad i 1½ v till, men bandaget (plåstret) bara lossnar hela tiden. Fick med mig lite 'snögg'-plåster hem, men de lossnar nästan innan jag fått dit dem, och inte går de att få tag på förutom via kliniken, sen vårat apotek blev privatiserat så finns det inte längre att få tag i, har kollat med 4 olika, och ingen har det :mad:.

Han har alltså två små hål på utsidan om knät och ett på insidan. Eftersom det är tjockaste delen på benet så går det inte att linda runt om benet, för det åker det bara ner.

Så fram för tips :D, please...
Om plåstret jag satte dit imorse har lossnat nu igen, så tänker jag prova med två mindre, så får jag se om det hjälper. Tur att han är mönsterpatient hitills, lugn trots sin boxvila, går t o m att gå promenader rätt ok
 
Sv: bandage-tips

När min häst artroskoperades i knäet så bandagerades han hela vägen nerifrån hoven och upp på halva "låret". Det är nog det enda sättet att få bandaget att sitta. Polstra hela benet med tjock bomull, sen gasbinda hela vägen upp och ner och slutligen vetrap.


Vänligen bortse ifrån dett inlägg då jag tydligen inte vet skillnaded på knä och has.
 
Senast ändrad:
Sv: bandage-tips

Bakknä blir väldigt svårt att bandagera. Vad säger beh.veterinär? Dem måste väl kunna ge dig bra råd på hur du ska sköta eftervården?

Om inte plåster fäster och du inte får tag i veterinären så skulle jag köra på plåsterspray så man iafl har nåt skydd. :) Det körde vi på våran som titthålsopererades i bakknät för några år sedan.
 
Sv: bandage-tips

Går det inte att göra som MonteRose föreslår då? Att linda benet nedanför knät som stoppkloss för det rätta bandaget uppe vid knät? Sitter det bandage nedanför knät så kan ju inte knäbandaget kasa ned.

Eller blir det för klumpigt tycker du?
 
Sv: bandage-tips

Alltså det känns ju synnerligen svårt att få nåt bandage utan stöd av tex gips eller linande att sitta över ett bakknä. Inget jag ens skulle prova för det känns inte som det kommer sitta bra en längre tid tex över natten. Är det nån som lyckats bandagera så??
 
Sv: bandage-tips

På kliniken såg jag en gång dem bandagera en häst på vad för mig såg ut att vara på ett liknande vis. De började nedifrån med bomull, stadiga vaddstycken och stallbandage. Sedan fortsatte de uppåt. Tyvärr så var jag inte med hela tiden så jag kan inte säga exakt hur de gjorde eller vad de använde för material, men slutresultatet var en häst bandagerad från hov till ljumske.

Det såg givetvis otroligt klumpigt ut, så det är kanske inte ett sätt att bandagera som man gör annat än i absoluta nödfall?
 
Sv: bandage-tips

Jag förutsätter att han är rakad på kliniken men frågan är hur nära skinnet s.a.s. Nu kanske det inte är så lätt att raka runt såren men annars är tipset att försöka raka så nära skinnet man kan komma på de ställen där plåstret ska fästa. Om det är själva plåstertejpen som är dålig så finns det ju t.ex. kirurgtejp och annan tejp att fästa extra med runt kanterna på plåstret. Kan plåsterspray funka?

Annars hade jag frågat veterinären, han/hon vet ju hur det ser ut för just din häst och har säkert bra råd att komma med.

Mvh JV
 
Sv: bandage-tips

Jag har pratat med kliniken när jag var där och köpte bandagematerial, då det inte verkar gå att få tag på snögg på apoteken längre. De höll med om att det var svårt att få det att sitta, men att jag skulle försöka:crazy:. Såren ser superfina och snustorra ut, men med värmen som kom nu så kom massa flugor också, så jag gör mitt bästa att hålla det täckt, överväger att köpa flugtäcke som komplement. Men plåsterspray kan ju vara ett bra alternativ, måste jag komma ihåg att fråga om.

Tänkte köra via kliniken igen imorgon på väg hem från jobbet och köpa på mig mera snögg och få mera tips. De är nog trötta på mig snart, ringde typ 10ggr med 'dumma' frågor innan hans op:D.

Att bandagera hela benet blir nog för klumpigt, då han trots allt ska ut och gå 2ggr om dagen...

Börjar dock överväga sporttejp, det mest klistriga jag känner till (minns fortfarande skriken från grabbarna som vägrat raka fotleden innan den tejpades...)
 
Sv: bandage-tips

Du kanske har fel sorts Snögg plåster? Finns flera olika typer och den jag haft har klistrat så hårt att den typ inte går att få av. Man skall använda en stor bit av den, och så en liten bit av den icke-klibbiga direkt över såret.

Tror inte det finns något annat som funkar lika bra, så försök få tag på det.
 
Sv: bandage-tips

QUOTE=Lilla_Gubben;14714264], men med värmen som kom nu så kom massa flugor också, så jag gör mitt bästa att hålla det täckt, överväger att köpa flugtäcke som komplement. Men plåsterspray kan ju vara ett bra alternativ, måste jag komma ihåg att fråga om.

[/QUOTE]

Inte dumt alls, jag köpte ett vintertäcke förra året när min hade ett sår på höften. Vaaaa:eek: sa alla för jag har aldrig vintertäcke. Äsch det är ett stort plåster :D sa jag.
 
Sv: bandage-tips

QUOTE=Lilla_Gubben;14714264], men med värmen som kom nu så kom massa flugor också, så jag gör mitt bästa att hålla det täckt, överväger att köpa flugtäcke som komplement. Men plåsterspray kan ju vara ett bra alternativ, måste jag komma ihåg att fråga om.

Inte dumt alls, jag köpte ett vintertäcke förra året när min hade ett sår på höften. Vaaaa:eek: sa alla för jag har aldrig vintertäcke. Äsch det är ett stort plåster :D sa jag.[/QUOTE]
Har också kört täcke som plåster varianten. Var på en häst som slog sönder ena backknäet. Satte fast kökshanddukar på insidan som byttes varje dag. Tog hem och tvättade/kokte dem tills de behövdes nästa gång.
 
Sv: bandage-tips

Du kanske har fel sorts Snögg plåster? Finns flera olika typer och den jag haft har klistrat så hårt att den typ inte går att få av. Man skall använda en stor bit av den, och så en liten bit av den icke-klibbiga direkt över såret.

Tror inte det finns något annat som funkar lika bra, så försök få tag på det.

Fick dem färdigklippta från kliniken, så jag hoppas att sort och storlek var rätt, men de lossnar de med... har under tiden försök fästa tillbaks dem med fixomull från apoteket, men allt bara lossnar. Sista tre dagarna har kunnat vara i stallet 2ggr/dag då jag varit ledig, men imorgon jobbar jag igen, så lossnar det så blir han utan till 16 imorgon...
 
Sv: bandage-tips

Om du inte behöver bytadet jätteofta (gör lite ont på pållen) så hade jag tejpat kanterna med Tensoplast eller sporttejp. Tensoplast är typ veterinärvårdens sporttejp ;) och det sitter! Brukar själv lägga nåt varv om det finns kas-risk på stora bandage. Men kanske blir lite ledsen pålle om du byter plåstret varje dag...
 
Sv: bandage-tips

Vill du bandagera är det nog bara att linda ända nerifrån och upp, och det blir ändå svårt att få det att sitta.

Alternativet är att limma fast en bit gasbinda eller liknande (textillim), fästa på tre sidor och sedan byta kompress innanför s a s. Annars låter det som en rimlig idé med täcke, och sprayplåster för att hindra flugor att komma till direkt i såret.
 
Sv: bandage-tips

Om du inte behöver bytadet jätteofta (gör lite ont på pållen) så hade jag tejpat kanterna med Tensoplast eller sporttejp. Tensoplast är typ veterinärvårdens sporttejp ;) och det sitter! Brukar själv lägga nåt varv om det finns kas-risk på stora bandage. Men kanske blir lite ledsen pålle om du byter plåstret varje dag...

Nej, såren är torra, så att så länge plåstren sitter kvar och är rena så behöver jag inte byta. Hmm, ska leta efter tensoplast m a o, finns det på apotek tro?
 
Sv: bandage-tips

När min häst artroskoperades i knäet så bandagerades han hela vägen nerifrån hoven och upp på halva "låret". Det är nog det enda sättet att få bandaget att sitta. Polstra hela benet med tjock bomull, sen gasbinda hela vägen upp och ner och slutligen vetrap.

Håller helt med, när min skadade makknät och opererades lindade vi på samma vis i 1 månad (?). Fungerade utmärkt.
 
Sv: bandage-tips

Vet faktiskt inte om apoteken har det. Annars kan du helt säkert köpa det från din klinik, om du har vägarna förbi, dom flesta hästkliniker är utrustade med tensoplast :D
(men som sagt blir det nog lite granna känslan av sport-tejp på orakade ben när det ska bytas :angel: )
 
Sv: bandage-tips

Fick klartecken av veterinären att om såren såg fina ut så kunde jag strunta i att plåstra om honom:laugh:. Så nu kommer ju nästa problem, hur f-n får man bort klistret ur pälsen, för allt skräp fastnar ju nu runt om såren, i klisterresterna...
 
Sv: bandage-tips

Klipp bort den kladdiga pälsen. Det är enklast och orsakar hästen minst med obehag. Visst, det ser ju lite konstigt ut med några kala fläckar, men det växer ju ut ganska snabbt :)
 
Sv: bandage-tips

Det finns ju skumgummiark på apoteket med en klistig sida, du kan klippa ut delar av arket och så kan du klippa en cirkel eller så mycket plats du behöver där du inte vill ha klister.
Över det kan du sätta t.ex. fixomull för att inte få in skräp och det andas fortfarande. Du kan sätta klistersidan direkt på också, du kan göra som du vill.
OM det inte är absolut nödvändigt att hästen är lindad, men jag tror det skapar mer "problem" och är svårare. Du kan ju fortfarande ha hästen med stallbandage.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp