Banbyggare

Anna_

Trådstartare
Hur blir man banbyggare i fälttävlan? Hur lång utbildning är det och vad ingår? Vad kostar det? Var hittar man info om kommande kurser? Vilka krav är det för att man ska få söka, behöver man tävlingsmeriter?

Berätta allt :laugh:

Jag har letat på ridsportsförbundets hemsida, men hittar ingenting alls där...

Sv: Banbyggare

Konstigt, för skriver man in Banbyggare i Sök-rutan på SvRFs sida så kan man hitta lite allt möjligt som hör ihop med banbyggare. Testa det!

Jag tycker att jag har sökt på det mesta, men det enda jag hittar som handlar om utbildningar gäller för hoppning och det är för fälttävlan (terrängen) jag undrar.

Hur blir man banbyggare i fälttävlan? Hur lång utbildning är det och vad ingår? Vad kostar det? Var hittar man info om kommande kurser? Vilka krav är det för att man ska få söka, behöver man tävlingsmeriter?

Berätta allt :laugh:

Jag har letat på ridsportsförbundets hemsida, men hittar ingenting alls där...
Om krav: Inga krav, vi är så glada om fler vill slita häcken ur sig.
Man går tre banbyggarkurser om en weekend vardera. Kostar ungefär 1500 styck, oftast får klubben betala.
Idealet är om man går vid sidan av en banbyggare ett par år, och går en kurs om året.
När man sedan visat att man kan bygga en egen bana kan tekniska delegaten rekommendera att man blir auktoriserad.

Ja det här med information på förbundets hemsida är en historia för sig, men det kanske blir bättre nån gång.
Det ska i alla fall dyka upp där. Ring Sören om du inte hittar nåt.

Senast ändrad:

Om krav: Inga krav, vi är så glada om fler vill slita häcken ur sig.
Man går tre banbyggarkurser om en weekend vardera. Kostar ungefär 1500 styck, oftast får klubben betala.
Idealet är om man går vid sidan av en banbyggare ett par år, och går en kurs om året.
När man sedan visat att man kan bygga en egen bana kan tekniska delegaten rekommendera att man blir auktoriserad.

Ja det här med information på förbundets hemsida är en historia för sig, men det kanske blir bättre nån gång.
Det ska i alla fall dyka upp där. Ring Sören om du inte hittar nåt.

Tackar :laugh:

Att gå bredvid någon banbyggare låter som en bra idé, men det finns inte så många såna härikring... Inte en enda norr om Bollnäs om jag förstått rätt :crazy:

Vad gör man för något på kurserna? Hur ofta brukar det arrangeras såna?

Vem är Sören? :o

Huvudsakligen teori, men även lika praktiska övningar.
En mycket stor del av den teoretiska delen handlar om konsten att bygga och placera hinder på så säkert sätt som möjligt. Själv brukar jag ta fram banbyggarkompendiet varje år och läsa igenom det noga så att jag inte har glömt någonting.
Sören som är en av våra absolut mest erfarna banbyggare hittar du på förbundets hemsida, fälttävlan, fälttävlanskommiten där han sitter med.
Ja det är lite förvirrande med hemsidan som ju just nu är två:
www2.ridsport.se och www3.ridsport.se

Nej se det har vi märkt. :devil:

Skämt åsido. Det är ett ihärdigt släkte som är himla viktiga.:idea:

Konsten är att bli en bra banbyggare och det är inte allom givet.
Men har man en bra TD blir i alla fall resultatet inte helt katastrofalt.
Tack Björn.

Tips från coachen: kanske är något man då borde påpeka till, tja, hemsidesredaktören? Eller annars till den som är ansvarig för fälttävlan på förbundet?

Nu hittade jag lite mer info, men bara en "steg 2" i höst.

Det där kompendiet, kan man köpa det utan att gå kurs?

Vad kostar det att hyra en banbyggare? Tror ni att man kan hitta nån som ställer upp på lite "mailsupport" eller hur gör man om man har minst 30 mil till närmaste?

Jag har äntligen börjat att planera och bygga lite smått här hemma! Det ska bara byggas stadiga enkla inbjudande nybörjarhinder, och jag har ju sett och hoppat en del hinder så lite koll har jag. Men innan man gräver ner en massa tusenlappar skulle det ju vara skönt att vara lite mer påläst på vilka regler som gäller och vad man bör tänka på så att man inte missar nåt :laugh:

En annan sida som du kan hitta en del på är www.falttavlan.com

Och Aicha... menar du att det faktiskt händer nåt om man mailar in och påtalar sånt som är fel på hemsidan :angel: Är det kanske bara jag som haft otur och inte nått fram ;) för gamla kvalregler, bedömningar mm som jag påpekat ligger kvar än...

En annan sida som du kan hitta en del på är www.falttavlan.com

Och Aicha... menar du att det faktiskt händer nåt om man mailar in och påtalar sånt som är fel på hemsidan :angel: Är det kanske bara jag som haft otur och inte nått fram ;) för gamla kvalregler, bedömningar mm som jag påpekat ligger kvar än...

Skicka ett mail eller PM så kan jag ju kolla på det.

Tack :D

Med tanke på tiden för inläggen så skulle man nästan kunna misstänka att du är inblandad i den där hemsidan på nåt sätt ;)

Ok... Vem är det som står bakom hemsidan, jag tycker inte riktigt att det framgick?

Jag som tyckte att det verkade vara en sån bra och informativ sida, med massor av sån information som jag behövde :laugh:

Hur vet man vad som gäller då? Fler tips på läsvärda länkar?

Det jag framför allt vill åt just nu är lämpliga mått på typ trappor, diken, gravar, nerhopp osv för "små nybörjarhinder" som ska kunna funka för både ponny och häst. Själva hinderhöjden är ju lätt att mäta, men övrigt som man bör tänka på för att det ska bli snälla och lätthoppade hinder som ändå är givande att träna på.

Jag tror inte de kan svara på mail på SvRF.
Jagade TD (via mail och den underbara röstbrevlådan) till en tävling i 1 mån i våras.Aansv på förbundet hörde aldrig av sig tillbaka. Jag ledsnade tillslut och mailade Marie C som löste allt i ett nafs :bow::bow:. Hon är väl van ledare och sparkade liv i en och en annan...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 312
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 295
Senast: MML
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 380
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden