Banbyggare

Sv: Banbyggare

Ingen som vart på strömsholm?

När ni rider Derbybanor var gör ni det och vilka hinder tycker ni ska ingå i en derbybana?

På lokal tävling

- enkla banor med raka linjer

- gärna titthinder tidigt, unghästarna måste lära sig

- lägg inte de första hindren från ingång/framridning, tar automatiskt emot för unghästar/orutinerade

Lokal tävling ska vara enkelt! Det är inte lätt att komma med 4-åringen på dess första start och banan är skitsvårt tekniskt byggd. Skräckesemplet i år är ettan och tvåan på linje 5 galoppsprång på böjt spår och 2:an är en trippelbarr. Det är inte snällt. Det är svårt nog att svänga dem ibland...

Sen också tänka på NÄR på säsongen man bygger. Är det årets första utetävling? Eller årets första tävling helt och hållet. Då får man anpassa sig.

Det finns vissa banbyggare som jag undviker på unghästarna, för deras banor är inte riktigt snälla.

/C

Jag vill ha lite mer roliga hinder, lite titthinder. Sen lite svårare banor. Jag ser aldrig någon skillnad på lokal och regional.

carrin skrev:
Ingen som vart på strömsholm?

När ni rider Derbybanor var gör ni det och vilka hinder tycker ni ska ingå i en derbybana?

Jorå, jag har varit där varje dag hittills och ska ner idag också.
Tycker att banorna över lag har varit relativt lätta. Vet dock inte hur banan har v arit, kan hända att den har varit lite hal och därför valde banbyggaren att göra lite större och lättare svängar. Lag SM för ponny tyckte jag var en väldigt lätt bana som man skulle kunna byta mot en 1m bana om man ändrade 3-komb. till en 2-komb.

Får se vad han hittar på idag när Lag SM på häst avgörs! :)

Någon som jag vill råda till är att på ponnytävlingar skriva avståndet i kombinationerna för de olika kategorierna på banskissen som sitter uppe.

Jag rider mycket unghästar i från 0,90 och uppåt, och jag kan tycka att det är synd att man inte får hoppa kombinationer redan i 0,90. Det går att bygga dem "snällare" tex med ett 10 cm lägre första-hinder. Även i 1,0 borde det vara kombinationer oftare. I lite "mellan" klasser på 1,20-1,30 så borde det ofta vara lite mer tekniskt svårt, fler relaterade avstånd.
Får man fråga, hur lång är utbildningen till banbyggare?

*Knapplån*

Jag tycker att banorna ofta är för svåra på lokal tävling. Titthinder tycker jag är helt okej, men bansträckningen ska vara LÄTT! Och har man titthinder på lokala tävlingar tycker jag att hindren antingen ska vara låga, räcken eller stigsprång. Det är på den här nivån ryttarna och hästarna börjar tävla och banorna ska vara byggda efter dem. Och inte efter mer rutinerade ryttare som av en eller annan anledning kliver ner och rider lokalt, de får helt enkelt "stå ut med" att det är lätt. Man ska också tänka på att det ska gå att göra bansträckningen svårare och svårare för varje förhöjd status på tävling som finns. Jag har ridit banor på lokala tävlingar som har haft lika teknisk svår bansträckning som på SM-banor jag ridit och då börjar man fundera på vad banbyggaren hade tänkt göra svårare om den nu skulle byggt på ett SM? Samtidigt så tycker jag att det är lika fel när man kommer på en regional eller nationell tävling och banorna inte har några tekniska svårigheter utan banbyggaren endast maxar hindren och gärna lite till för att få något utslag. Banorna ska, tycker jag, anpassas efter vilken nivå på tävling det är!

Vad det gäller kombinationer och vattenhinder så står det i TR i vilken klass de lägst får plockas in och TR ska följas!

Och ska jag ta upp något specifikt som jag inte tycker om så är det baksvängar till oxrar. Risken är så stor att det händer något, man tappar tempot i svängen och har inte lång tid på sig att få upp det igen för att ta sig över längdhindret. På högre nivå, okay. Men varje gång jag ser det på en lokal så gör jag en ogillande min. :angel:

Själv tycker jag det är väldigt olika från banbyggare till banbyggare. En del bygger jättesvårt o drar ut alla titthinder som finns, o det är ju fel på lokala tävlingar, där de minst rutinerade finns. Man kan ju inte göra dem alltför svåra bara för att de rutinerade ryttarna ska ner o hoppa sina unghästar.

Ska man nu ta ut titthindren, vilket är bra, alla hästar behöver öva på sånt, så är det ju bra om det går att rida en bra väg, så att man inte lägger titthindret i en svår sväng eller liknande, det är ju lite onödigt:P Och så behöver ju inte ALLA hinder vara titthinder...

Så lokal bör nog inte vara så mkt svårare än idag, eftersom på många lokala tävlingar är det inte så fasansfullt många felfria. I alla fall inte på häst sidan. Ponny är nog annorlunda:rofl:

Håller med dig:bump: Men tycker oftast inte banorna är för svåra händer väl lite då och då men det varkar som om (har inte läst hela tråden) vill att det ska vara lite svårar redan på lokalt. Man måste ju bygga banorna efter statusen på tävlinge, är det lokalt SKA det vara lätt efetrsom det är träning och utbildning för både häst o ryttare. När man känner att man klara dessa lättheter så kan man flytta upp en snäpp o hoppa regionalt som då är lite svårar.
Ne ja tycker att om man är på en lokal tävling ska det vara lätt och jag tycker det är rätt så bra som det är nu, iafa här jag tävlar:bump:

Svarar både dig och CarolineB, eller kanske allmänt.

Det är helt sant att olika banbyggare bygger olika. Och vi har ju ingen aning om trådskaparen bygger lätt eller svårt eller kanske ligger helt rätt. Därför blir det jättekonstigt om man säger att det ska byggas svårare eller lättare. Säger man att det ska byggas svårare till en banbyggare som redan bygger svårt så blir det ju som det blir. :crazy:

För övrigt Olympus, vem är det du har på din avatar?

Jag tävlar 1,10 och 1,20.

Jag uppskattar när en bana premierar den lydiga hästen och den välridande ryttaren. Tex med olika typer av linjer som "kräver ridning" men inte är ngn synvilla för hästen, och i värsta fall bara leder till att hästen bryter ut på sidan av hindret. Typ ett hinder på diagonalen och nästa på liten båge på medellinjen.

Jag avskyr jag omhoppningsbanor där ryttaren tvingas rida korta vägar om den inte vill. Den perfekta omhoppningsbanan ger flera tillfällen till att välja "säkra vägen runt" eller "chansa och rida innanför".

Banor ska inte heller vara i uteslutande samma varv vilket en banbyggare här i krokarna ofta envisas med att bygga. EN vänstersväng på hela grundomgången på en 1,10 var det sista klassen jag red och den banbyggaren byggde!

Det får gärna vara ett och annat titthinder redan i dagens lägsta klass tycker jag. Bara inte klubben släpar in allt de har i "titthinderväg" i samma klass.

En bra banbyggare behöver absolut inte bygga lätt, bara den bygger juste! Med juste menar jag att ryttaren ska inte i lätt klass behöva vända nära 180 grader runt från vägg/staket och sedan bara klara hindret som är maxbrett, maxhögt och paralellt om de lyckas få igång en pampig jättegalopp i de två galoppsprång den har på sig mellan vägg/staket och hinder.
Likaså så är juste bana inte att bygga synvillor för hästarna så de missbedömer hindren och börjar "cykla" och sådant.
Men annars så är lite kluriga vägar som gör att ryttaren måste ha en lydig häst jättebra!

Och är det en stor utebana, då är omväxling mellan svängar och lång anridning i banan idealiskt!

Håller med! Helst om
kopparberg skrev:
Jag avskyr jag omhoppningsbanor där ryttaren tvingas rida korta vägar om den inte vill. Den perfekta omhoppningsbanan ger flera tillfällen till att välja "säkra vägen runt" eller "chansa och rida innanför".
och
kopparberg skrev:
En bra banbyggare behöver absolut inte bygga lätt, bara den bygger juste!
En bana behöver inte vara lätt, men den bör vara inbjudande! Banbyggaren bör inte skrämma bort ryttare (eller hästar) genom att bygga stort och det bör inte finnas ett hinder som "alla" river. Felen bör komma utan att banan känns omöjlig, man bör kunna ha en bra känsla när man lämnat banan även om man fått fel. Tycker jag.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka