Banbyggare

carrin

Trådstartare
Håller ju på att utbilda mig till banbyggare och skulle gärna vilja ha några synpunkter på vad ni som ryttare uppskattar och tänker på när ni är ute och tävlar. Skriv gärna om du rider häst eller ponny och på vilken nivå. Det ska bli väldigt spännande att se hur ni svarar.

Sv: Banbyggare

Något jag saknar på de lokala tävlingar jag varit ute på är lite bredare hinder, och trippelbarrar, solfjädrar.. ltie annorlunda typer av hinder, inte bara räcken och oxrar hela tiden tack! :D

Tävlar ponny på än så länge lokal nivå

Jag tycker att nivån bör höjas. På lokala tävlingar och lägre klasser dit folk kommer med unghästar ska det förstås inte vara för tekniskt svårt (även om det inte verkar vara någon risk) men det bör däremot vara mer fantasifulla hinder. Hästar ska inte träffa på trippelbarrar och vattenhinder när de är tex 8 år gamla utan lära sig från början att hoppa allt möjligt. Vissa unghästar som bara gått runt på mindre tävlingar och kvalat till ex Flyinge får ju en chock när de kommer dit. Samma sak med kombinationer. Varför ställer de så ofta till med problem? Vänj unghästar tidigt!

När det kommer över 1.20 tycker jag ofta banorna är för simpla, även på nationell nivå. Jag tycker inte bara att höjden ska vara utslagsgivande utan en lydig välriden häst ska ge en STOR fördel.
Så, jag röstar för svårare banor rent tekniskt.
Vissa 1.40 banor är som en 1.10 fast med högre hinder. Inte kul!

Lycka till med utbildningen föresten! :)

Vatten in tidigare..det tycker jag med..inte värsta tremetersgraven men åtminstone riktiga vattenspeglar redan i lättklass. Vore roligt att se hur ni tänker på tidsaspekten...

På ponny tycker jag precis som Zlatan skrev - mer teknik. Det är skit när 17 av 20 är dubbelnolla och man får rida som en skållad råtta för att placera sig.

Ja, vatten in tidigare.

Problematiken som jag ser det är att många som rider ponny iaf på lättklassnivå rider utan att tänka väldigt mycket....

Om vi tar in vatten tidigare i klasserna kommer alla att träna sina unga hästar på ett helt annat sätt. Däremot finns det en hel del hästar som är väldigt svåra att träna på vatten ( rädda) och av den anledningen tycker jag att när man stoppar in vatten i lägre klasse så ska det vara mindre grejer som inbjuder till att hoppa.

Underlaget och tiden är två saker som gör banan väldigt olika att rida oavsett bansträckning och höjd. Tiden i sig är en problematik som ryttarna måste ha i beredskap när de ska rida. I lättklass är det väl så att det ska inte vara utslagsgivande i första hand men när man kommer upp lite i klasserna tycker jag att man ska tänka på att det är en stor del av svårigheten.

Underlaget kan man alltid värdesätta som vuxen eller som rutinerad men det är något vi måste bli bättre på, att upplysa de orutinerade ekipagen om konsekvenserna av fel ridning på halt underlag. En del ser bara placeringar framför sig och inte de livsfarliga situationer som kommer i vägen på ett riskabelt underlag. Är kraven för dåliga på underlagen på våra tävlingsbanor?

Kom igen nu..det är många fler som tävlar och har åsikter om banorna.....

Håller med fler av dom tidigare talarna... Ser allt för ofta banor som banbyggarna glatt har höjt upp och breddat och tänkt att det bara ska vara själva höjden som ska vara utslagsgivande. Hellre ser jag att det är rena ryttarmissar som avgör det hela. Önskar mer tekniskt svåra banor som kräver en lydig häst och ett samspelt ekipage.

Sen såklart borde det också vara med vatten i dom lägre klasserna då det är lättare att få en tittig häst att hoppa vattenmatta i 1m än i 1.30. Ryttarna kommer då också att träna sina hästar tidigare på dessa "konstigheter".

Underlagen som jag har tävlat på dom senaste åren tycker jag har hållit bra klass (dock har jag enbart ridit på tävlingar med lite högre klasser då arrangörerna måste ha lite bättre underlag), dock med vissa undantag som resulterat i att ingen av dom rutinerade ryttarna åker tillbaka dit nästa år.

Fram för banbyggare som bygger mer tekniskt helt enkelt!! :)

Jag är precis nyutbildad banbyggare (gjorde godkännt slutprov1/5) så jag kanske kan svara på en del
Vi fick veta att man inte bör använda sig av trippelbarrar i LC/1.00 och lägre... vilket jag själv dock tycker är lite löjligt.
Angående vatten mattor/speglar/gravar så fick vi reda på att man försöker lägga in det tidigare och tidigare i klasserna. Tex när jag själv tävlade i februari så hade han med en (väldigt liten) vattenmatta redan i 105

Första starten för säsongen. Lokal nivå. 1 meter. kombination med titthinder(räcke räcke) , mysko linjer som var svåra att ens se när man gick banan till fots, BARA titthinder, böjda spår mm mm.
Nästan ingen tog sig runt felfritt. trist tycker jag. För allra första tävlingen för säsongen tycker jag kan vara lite "snällare" (dessutom på lokal nivå)... But that´s me! :p

Knapplån.

I LD/LC samt 90 och 1 meter tycker jag de viktigaste är schyssta banor med bra rytm , nån grind/mur o planka. man måste tänka på att alla ska börja nånstans , både ryttare och hästar kan vara nybörjare.

men från LB/110 och uppåt efterlyser jag mera tekniska linjer , titthinder, vatten, grindar,plankor,murar och allt man kan komma på.
Olika distanser, en distans som är kort för att i nästa linje få gå på en linje där man måste rida framåt eller alternativt korta lite för att komma bra inpå nästa hinder.

så man får tänka lite och visa sin lydiga häst och skicklighet:idea: :bow:

Gör aldrig en bana som endast går långsida-långsida-snett igenom-snett igenom... sååå urbota dumt och tråkigt :mad: Nä, fram för mer tänka banor - fast enkla - så att de minst rutinerade får en chans.

Gärna lite mer olika hindertyper, inte bara räcke med bommar och oxer med bommar. Varför inte murdel längst ner och resterande bommar? http://community.webshots.com/photo/145574984/1145575295055434381fZIQLi (bortre hindret)
och mer naturbommar? Dom är tydligen läskiga... :rofl:
http://community.webshots.com/photo/141184384/1141184477055434381fPZuAm

Hoppas du hänger med! :D

jag tävlar lokal hoppning upp till lätt:b nivå och jag tycker som många andra att det ska vara svårare linjer/vägar och även mer titt hinder än vad det ofta är så att det blir lite utslagsgivande jag tycker inte att man ska behöva rida som en idiot och slita runt hästen för att bli placerad.

Vet inte om våra banbyggare i södra Sverige bygger annorlunda!?
Här har definitivt blivit mkt svårare både tekniskt,"titthinder" och maxat(både längd och bredd) från hinder nummer 1!
Har tävlat lokalt och regionalt i 20år och visst har det blivit mkt svårare.
I princip alltid kombination med från 1,0 m.
Tävlade i helgen och där var trippelbarr både i 0,9 och 1 m på lokal tävling!
Men,ca 1/4-1/3 av ekipagen stoppade ut sig!
Tycker ibland det kan bli lite för svårt fa för de gröna hästarna.
Har dock inte stött på vattenspeglar än (ska snart debutera 1,10),men det känns inte som något problem,då min häst lätt hoppar det på träning!

Enligt hörsägen skall det vara tuffare byggt söderöver... eller iaf mer att titta på. Jättesynd att jag inte har tid att åka och kolla i strömsholm i helgen..skulle gärna vilja se hur det tekniskt sett är byggt.... Visserligen byggde Peter på NHS med men det är skillnad på bansträckning och underlag..... Ska någon annan dit?

Jag tittade på Showroom i gårkväll på SVT, vet inte om det var en repris, men det var i alla fall ett inslag om två män som var professionella banbyggare, en svensk och en tysk som jobbade mer internationellt. Det var mycket intressant. De talade om vikten av att faktiskt vara designer, det handlar om att skapa något nytt. Och så betonade de hur viktigt det var att tänka sig in i att vara en häst: Hur reagerar jag på ett sådant här hinder?
Intressant att se hur de ritade upp banan på papper och skissade om och om igen.

Hej! En helt annan vinkel:cool: Hur blir man banbyggare? Tycker det verkar väldigt kul o utmanande:bump:

jag tycker som många andra att det ska vara lite mer tekniska banor...( jag rider upp till 135 men ska starta 140 nästa helg:) ) inomhus tycker jag är ganska bra men utomhus är det offtast lååånga distanser imellan hindren osv så mer tekniskt framförallt utomhus... liten vatten matta tycker jag att dem ska ha redan i 90-100.. då hästen lär sig att hoppa det på sina första tävlingar så tar dom det som ett normalt hinder på banan då de e vana med det... som tex en häst som ska deb 130 och aldrig hoppat vattenmatta/grav på tävling kommer ju få en chock:smirk: vattengrav i 120 och uppåt...

Lady_D skrev:
Jag är precis nyutbildad banbyggare (gjorde godkännt slutprov1/5) så jag kanske kan svara på en del
Vi fick veta att man inte bör använda sig av trippelbarrar i LC/1.00 och lägre... vilket jag själv dock tycker är lite löjligt.
Angående vatten mattor/speglar/gravar så fick vi reda på att man försöker lägga in det tidigare och tidigare i klasserna. Tex när jag själv tävlade i februari så hade han med en (väldigt liten) vattenmatta redan i 105

Jag var senast i helgen och tittade på en lokal ponny lag tävling L:d och där hade man både solfjäder och trippelbarr faktiskt.

anni0301 skrev:
Första starten för säsongen. Lokal nivå. 1 meter. kombination med titthinder(räcke räcke) , mysko linjer som var svåra att ens se när man gick banan till fots, BARA titthinder, böjda spår mm mm.
Nästan ingen tog sig runt felfritt. trist tycker jag. För allra första tävlingen för säsongen tycker jag kan vara lite "snällare" (dessutom på lokal nivå)... But that´s me!

Vadå titthinder räcke räcke ? Hästarna tycker knappast det är läskigare med det än med räcke-oxer eller oxer in räcke ut ?

Men ja som har en väldigt tittig ponny tycker att man ska ha "tittiga" hinder i lätt klass också så att hästarna lär sig från början. Om man kollar på en lokal tävling och det är "tittiga" hinder så är det oftast ungponnyerna som brukar gå felfritt och dem lite äldre som tittar mer. Dem vet ju inte att dem har ett annat val från början än att hoppa dem. Men börjar man låta dem göra som dem vill så är det klart att dem blir "tittiga". Hoppas ni fattar va ja menar haha :/ ;) :bump:

Banorna är alldeles för enkla. Ryttaren kan bara sitta och åka häst.

Förra helgen när jag red en 100-klass i vellinge så hade de vatten med i den klassen. Skitbra!

väldigt bra tråd och roligt att någon banbyggare frågar!:D:)

Jag rider ponny och skulle tycka att banorna skulle bli lite mer "tekniskt" svåra så att det inte bara går ut på att rida fort utan gärna lite kontrollerat och snyggt!:D

sen får det gärna komma in lite mer titthinder redan tidigare i klasserna.. murar efterlyses!!:rofl: haha har inte sett en ända mur på hela säsongen om tävlar LC-LA hopp (regionalt). man kanske bara får ha det från nationellt..?:confused:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka