Banbidrag, utbetalning?

Sv: Banbidrag, utbetalning?

Den där kommentaren blir inte mer berättigad för att du sticker in en blinkande smiley - den är fortfarande totalt onödig. Vårt samhälle bygger på att det föds barn.

Ja, en vansinnigt dum kommentar som säger mer om avsändaren än budskapet.

Jag förstår att det kan hända mycket på vägen innan barnet kan klara sig själv, men ni tycker alltså att det är okej att skaffa barn som man i förväg vet att man inte har råd med?

Jag förstår att det kan hända mycket på vägen innan barnet kan klara sig själv, men ni tycker alltså att det är okej att skaffa barn som man i förväg vet att man inte har råd med?

Vad är det för en jävla rent ut sagt dum fråga?
Kan du förklara och ge lite mer specifik information om vad du är ute efter? Att människor skaffar sig barn för att få barnbidrag? Du menar att barnbidraget är överflödigt och omfattande?

För det vet man ju i förväg. Att man ska bli ensamstående, kanske arbetslös, kanske sjuk osv. Allt sånt vet man ju innan man skaffar barn.:mad:

:rofl:
VAR hittar du något i inläggen som underbygger din slutsats?! Jag tror att ytterst få planerar barn utan att ha en stabil framtidsplan och ekonomi. Sen skiter det sig givetvis på vägen emellanåt, och då är barnbidraget guld värt för vissa!

Mamma trodde alldeles säkert att hennes (två) förhållanden där hon fick barn skulle hålla för alltid. Hon har dessutom alltid haft jobb. Trots det blev det rätt tufft emellanåt, tack gode gud för barnbidragen säger jag bara...

Och hur mådde läsförståelsen igår?

Svarar alla:

Oj! Här vaknade folk till liv!

För det första, jag tror absolut inte att folk skaffar barn med tanken att det ska "skita sig" om några år, ibland händer det ändå och då är det bra att bo i västvärlden där det finns barnbidrag och alla barn får tillgång till sjukvård och skolgång ändå. (Även om det alltid finns delar som kan bli bättre)

Jag tyckte att svaren på kommentaren att det är frivilligt att skaffa barn(som dessutom var kompletterad med en smiley) var onödiga och drog det till sin spets genom att överdriva lite eftersom jag inte förstår varför ni blev så upprörda över den kommentaren. Att det är helt frivilligt för de allra flesta människor i Sverige att skaffa barn är väl inte något kontroversiellt direkt? Villkoren för barnbidrag och kostnader förknippade med barn är väl inte heller några hemligheter?

Att folk skaffar barn för att få barnbidraget tror jag verkligen inte, det är ju knappast lönsamt. Huruvida jag tycker barnbidraget är omfattande eller inte förstår jag inte varför det skulle vara relevant? Det är som det är helt enkelt, förvisso måste vi fortplanta oss för att mänskligheten ska överleva, men bara därför tycker jag inte att "samhället" ska ha 100% gemensamt försörjningskrav för alla barn så någonstans måste man dra gränsen, idag tycks den förutom skattefinansierad skolgång, sjukvård m.m. dras vid en dryg 1000-lapp.

Syftet med barnbidraget är väl att fungera som ett incitament för att folk ska skaffa barn. Man kan ju tänka sig att samhället skulle ge högre barnbidrag för att ytterligare öka på barnafödandet, även om jag inte tror att det är en bra lösning. Sen om dagens nivå är rimlig eller inte, det vet jag inte, men JAG tycker inte att man i dagens läge ska välja att skaffa barn OM man på förväg vet att man inte klarar sig utan det.

Och varför väljer du att utveckla den åsikten i en tråd som bara handlade om att en otålig tonåring undrar när hon får sina pengar så att hon kan sätta sprätt på dem?

Syftet med barnbidraget är väl att fungera som ett incitament för att folk ska skaffa barn. Man kan ju tänka sig att samhället skulle ge högre barnbidrag för att ytterligare öka på barnafödandet, även om jag inte tror att det är en bra lösning. Sen om dagens nivå är rimlig eller inte, det vet jag inte, men JAG tycker inte att man i dagens läge ska välja att skaffa barn OM man på förväg vet att man inte klarar sig utan det.

Till viss del har du rätt, men faktum var att barnbidraget ersatte ett barnavdrag, något som gynnade höginkomsttagare men inte låginkomsttagare. Det fanns alltså avdrag (som i sak gynnade mannen, som vanligtvis var den som arbetade på den tiden) för barnafödande redan innan barnbidraget infördes. Det intressanta med barnbidraget är att det gick till barnets moder, som 1947, när bidraget infördes, inte ens var målsman för sitt barn... Ett försök till ökad jämställdhet? Innan dess fanns ett bidrag till ensamstående mödrar (1937) vilket troligen inte var helt vanligt på den tiden.
Och visst är det positivt att det föds barn, och därmed inte alls konstigt att regeringen vill främja barnafödandet. Därav flerbarnstillägget, vilket har funnits i omgångar genom åren (finns väl idag?). Däremot verkar det vara delade meningar om huruvida det allra första barnbidraget infördes för att främja barnafödande eller att stödja barnfamiljer (mammor?).

Så huruvida tanken med barnbidrag är att främja barnafödandet eller inte är svårt att säga (jag har inte hittat någon källa för varken det ena eller andra som inte är motstridd). Däremot verkar det stå relativt klart att det är ett sätt att underlätta för ensamstående föräldrar/låginkomsttagare, och det är i mina ögon väldigt positivt. Jag har svårt att tänka mig att ett ökat barnbidrag skulle få en hel hög "fattiga" (dvs de som är beroende av bidraget för att ha barn) att plötsligt skaffa barn. Det är ju liksom inte bara kostnaden som kommer när man får barn, det är ju ett helt annat liv, med ansvar för ett annat liv... Jag tror knappast att någon tänker "Oj, ont om pengar nu igen... men vänta, om jag får barn så får jag ju en massa extra pengar! :idea:"
Nja, högst tveksamt.

Liknande trådar

Övr. Barn Har idag sett att Försäkringskassan har beslutat om förändringar av utbetalningarna underhållsstödet. Om föräldern som är...
2
Svar
37
· Visningar
3 019
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Läser ju då alltså på gymnasiet och borde ha rätt till studiebidrag kan tyckas. Jag har inte haft en enda dags frånvaro sedan jag...
Svar
14
· Visningar
2 154
Senast: Septicemia
·
Övr. Barn Jag har för mig att man ska begära senast den 20:e för att utbetalningen ska hinna komma i tid (jag får den 26:e), eller minns jag helt...
Svar
12
· Visningar
1 061
Senast: Freddie
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar