Banata! ännu en ny tråd;)

grodan21

Trådstartare
Hej! Jag har en överviktig fjording.:crazy: Hon äter i dag 6kg hösilage, ca 70%, ca 1kg halm, 3dl betfor, 2dl foderjäst, 60g mineraler och salt. Detta täcker hennes protein behov, men nätt och jämt energin.:( Har nu börjat rida igen efter hon har ståt minst 2veckor pga flytt. Har nu börjat rida igen men inte så hårt då hon har tappat en sko.:mad: Börjar nu bli riktigt iriterad på hennes mage. Har haft den sen vi köpte henne och det är över ett och ett halvt år sen. Går upp i vikt när gräset kommer och går sedan ner sedan när gräset försviner, men inte allt.:cry: Så det blir mer och mer överviktigt. Är säkert 50-100kg över vikt.:mad: Har någon något tips?/Anna

Sv: Banata! ännu en ny tråd;)

Mitt tips är att du ger sjutton att ställa din fjording i gräshage i år. Vill man slippa att fjordingen går upp i vikt på sommaren kan den max gå ett par timmar om dagen i gräshage. Resten av tiden får den stå i gruspaddock eller inne.

Det är bestämt att hon ska gå på bete från mitten av maj till typ september. Har bara den hagen och ingen box. Men har funderat att att klippa gräset eller så. Men hon kommer nog ha ätit upp ganska mycket innan det blir som kraftigast. Men hagen är bara cirka 1ha, och eftersom det kommer att gå en häst till så kommer vi att få stödutfodra ganska snabbt. Eftrsom hon kommer att stå hemma så tänkte jag försöka rida två gånger om dagen när det går./Anna

Jag skulle inte sänka maten för hon får ju redan rätt lite. Kan du öka ridningen? Lågintensiv träning brukar funka... intervaller, klättring, skogsridning... har du möjlighet att köra hästen?

Liknande trådar

N
Hästvård han rids oftast 4dag/v men nu har han ståt i ca 2veckor för han tappar skor hela tiden när man rider....Detta får han även om han...
Svar
12
· Visningar
1 046
Senast: Namarra
·
H
Foder & Strö Jag har en foderhäst som rids ganska hårt 4-5 dagar i veckan (hoppning, markarbete, dressyr) sen så går han lugnt 1-2 dagar då ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka