Bana på ett tittigt ställe?

fejko

Trådstartare
Jag ska anlägga en bana. Det perfekta stället är på en grusås där det är naturlig dränering. Dock upplevs detta ställe som lite tittigt av framför allt mitt sto. Det är mitt ute på ett fält och det går en liten väg i närheten där det bla kan dyka upp traktorer och cyklister och annat "farligt".

Nu undrar jag om det är dumt att anlägga banan där? Egentligen har jag åsikten att de ska vänja sig, samtidigt tycker jag det är väldigt enerverande när hästarna hela tiden ska kolla på annat när man fösöker träna.

Min fråga är kort och gott om de vänjer sig eller om man från början borde välja en plats som är lite mer inramad?

Senast ändrad:
Sv: Bana på ett tittigt ställe?

Jag har en ängslig o lättskrämd häst och förut tyckte jag också det var väldigt enerverande med alla "störande element" bredvid ridbanan. MEN, jag har tänkt om! Nu tycker jag det är kanonbra med liv och rörelse i omgivningen, det är perfekt träning för min häst, i konsten att lyssna o lita på matte. Jag avser att tävla henne i dressyr så småningom och då måste hon ju klara av både det ena o andra omkring sig. När hon är lösgjord bryr hon sig heller inte nämnvärt om omgivningen, inte mer än att hon på sin höjd kan röra på ett öra vid ett plötsligt ljud/händelse. Och det här är en dam som är otroligt vaken o observant på allt i vanliga fall.

Så jag hade inte tvekat att anlägga en bana så som du beskriver.

Jag tror att hästar vänjer sig vid "tittiga platser" om de rids där regelbundet. Däremot, om du placerar ridbanan på ett öppet fält kan det bli väldigt blåsigt att rida där. Blåst kan trigga igång en häst rätt rejält och blåst gör det jobbigare att rida, tycker jag.

Vår paddock ligger vid en väg med ett garage vid sidan om som lagom mycket skymmer sikten så bilar, cyklister, fotgängare och allt vad nu kan komma där bara "dyker upp". Tyckte detta var vääldigt irriterande när jag precis skulle börja rida min ungponny, MEN sedan när vi kom ut på tävlingar så var jag väldigt glad åt detta! Hon (som är ganska tittig av sig) var stencool! :love: Och nu har hon helt vant sig och bryr sig inte. Så jag rekommenderar att rida på "läskiga" ställen.
Sedan kan det ju vara bra att ha det som Jempa säger i åtanke, det kan bli väldigt blåsigt på ett fält.

Hästarna vänjer sig. Jag hade ridbanan precis bredvid vägen och det var det bästa jag kunde ha. Jag red alltid ut massor och tömkörde hästarna ut innan jag red in dem, men det var aldrig några problem med trafiksäkerhet eller tittiga hästar.

Hästar blir vad man utsätter dem för. Ju mer de utsätts för ju lugnare blir dem!

Se det som den perfekta chansen att träna bort tittighet!

Och se fördelarna sen när du kommer ut på tävlingsbarnorna, en häst som redan är van vid skumma saker från hemma.

Jag har ett sto som är väldigt tittig och rädd för allt möjligt på min ridbana, men väl på tävling bryr hon sig aldrig. Och det är visserligen kul att ha en otittig häst på tävling, men det är jobbigt när vardagsridningen inte funkar tycker jag.

Och hon har gått en hel del på den ridbanan så hon borde ha vant sig men jag har nu insett att hon alltid kommer vara tittig på hemmabanan.

kan vara jobbigt med vinden om det ligger helt öppet och vet du att din häst är tittig där så får du räkna med att vänja henne vid platsen innan du kan göra så mkt seriös träning...

men dom vänjer sig, jag har min ridbana med våran gårdsväg på ena sidan. finns bara två hus länger in så någon stor trafik är det ju inte, men det händer ju att det kommer traktorer, vägskrapor etc. och det är rätt bra att hästen vänjer sig, jag går bara på andra sidan av banan om det kommer nåt som jag tror hästen kommer reagerar på. men han har blivit lugnare och lugnare.

så jag tycker du skal lägga banan där, hon vänjer sig säkert vid stället. och du behöver ju inte träna galoppökningar när vägplogen kommer liksom, kanske är läge med en liten skrittpaus just då.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 011
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 594
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
809
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30