Balltramp!

A

Anelly

Hur har ni gjort när era hästar fått balltramp??
Jag förstår ju att man ska tvätta och hålla det rent förstås..
Men det blir ju skit i det varje dag när de går i hagen :(
Jag hörde nån som sa att man kunde smeta på tjära?? För det är antiseptiskt och bakteriedödande och torkar typ ut såret.....
Nån som kan ge mig tips!

Sv: Balltramp!

Det bästa är att fixa så hästen inte får balltramp. Är det i hagen h*n får det, eller nmär du rider? Fram eller bak? Min häst får väldigt lätt balltramp bak när man rider ut. Men drog på honom ett par boots, och problemen var borta... Benen är ju liksom alltid svåra att hålla rena, såvida hästen inte står inne på cement eller nått...

Är såret inte för djupt brukar jag tvätta som vanligt.
Sen får hästen stå inne en dag så såret torkar, sen klipper jag bort så mycket jag kan av sårkanterna så det inte är lika djupt som från början. Naturligtvis inte så mycket att det börjar blöda. Sen hage som vanligt + tvätt. Eventuellt lägger jag ett hovbandage (+ streptocellinsalva), beror helt på hur såret ser ut.

Nu är det visserligen dåligt väder med all lera i hagarna.
Prova med ett hovbandage och silvertejp över. Kanska kan det fungera?

jag ska vara ärlig: Jag har aldrig haft en häst med balltramp.
Men detta lärde vi oss på stallövn i onsdags.

Man ska tvätta rent såret och sedan lägga någon typ av kompress på (en sort som inte fastnar så lätt i sårvätska).
Sedan ska man lägga om ett galoppbandage om hästen ska gå ute.
När hästen är inne så är det bra om såret är fritt så att det får luftas.
Galoppbandaget ska bytas minst 1 gång per dag-...
Finns många trådar om sånt här på buke.
Du kan ju söka och se om du hittar ett svar=)

när det är så här lerigt räcker det inte med galoppbandage, utan man bör spraya på sårplast.

Min häst tålde inte sårplatsen utan huden frättes upp och såret blev tre gånger så stort över en dag!! Jag har haft skador på tre av fyra ben den här vintern. Hagen består av typ 2 dm lera så efter en veckas försök med att diska benen varje dag, torka och behandla med jodopax en dag, väteperoxidlösning nästa, Fucidinsalva en annan osv osv i all oändlighet så satte jag honom i en liten men TORR longeringsgrop på dagtid. Där får han vara nu till alla sår är läkta, trist men nödvändigt och såren behöver inte stängas in med bandage.

WB

Sår som uppkommer på ballarna ska läka under tryck så vävnaderna läcker ihop med varandra och inte bildar "fickor" såret läker även fortar och "finare". så det är bäst att lägga ett bandage.
Gör förstås rent såret ordentligt först, skölj exempelvis rikligt med vatten och jod. Att läga streptocelin savla i såret kan bara göra nytta.. linda sedan ett så kallat galoppbandage och lägg en kompressor närmast såtet och även en bumulstuss över kompressorn. Så att när du sedan lindar på bandaget blir det ett tryck över såret. Om du tycker det är svårt att få bandaget att sitta köp en så kallad flex linda (självhäftande linda) och linda några varv över galoppbandaget. Om du gör detta rätt och lindar hårt så brukar det inte tränga in smuts under bandaget.
Var noga med att ett så hårt bandage inte lindas över hoven så du stryper blodtillförseln.
Byt bandaget en gång per dag till såret håller ihop sig av sig sjävl.
Använd även bara jodopax endast första gången du rengör såret(om det inte blir inflamerat förstås),gör sedan rent med bara vatten eventuellt med lite lactacyd tvål i avsluta med bara rent vatten. Jodopax "fräter" lite på vävnaden, detta för att det ska bli rent men använer man jod hela tiden kan det fördröja läkningsprocesen.
(att lägga galopp bandage brukar finnas beskrivet i de flästa hästhållningsböcker)

Lycka till!!!

Om det finns någon torr hage skulle jag låtit hästen fått stått där så såren torkar i hop. Om h*n trampar sig ofta kan du ha på den ett par boots i hagen eller när du rider.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 130
Senast: Diabetikern
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare