Balkongskydd

Philosophia

Trådstartare
Balkongen måste hundsäkras, men hur?

Min ideallösning hade varit höj- och sänkbara transparenta balkongskydd av den här typen:
balkon2.jpg

Tyvärr kostar en sådan lösning 200 kr/löpdecimeter och skulle kosta oss 16000 kr. Det känns lite för dyrt.

Vi har en öppen balkong av det här slaget:
balkong.jpg

Tanken var ursprungligen att ha balkongskydd av markisväv över "spjälorna" och sedan de de transparenta höj- och sänkbara skydden.

Sv: Balkongskydd

Vi har någon form av plexiglas/plast för vår öppna del på balkongen så katterna inte kan ta sig ut, kanske något för dig på den öppna delen? Kostade väl 300 kr metern om jag inte minns helt fel.

Hur har ni fäst den? :) Jag har tittat lite på lösa plexiglasskivor som man kanske skulle kunna sätta upp och då skulle kalaset "bara" gå på ca. 7000 kr.

Eller om det var polykarbonat, jag minns inte.

Vi har borrat små hål i den högst upp och fäst med svarta buntband i räcket ovanför och i sidorna, längst ner behövdes inte för betonggolvet sticker upp lite mer än vad sidorna gör så den är fast på så sätt.

Var det svårt att borra? Jag har nämligen inbillat mig att det är lätt att ha sönder skivorna.

Jag har hittat skivor som säljs i storleken 3050 x 2050 mm. Sågas de på mitten (de kan försäljaren göra för en kostnad av 300 kr) så att jag får 4 skivor som är ca, 1,5 m höga och 2 m långa så skulle det nog kunna funka. Balkongen är 2x4 m och högre än 1,5 m tror jag inte att jag behöver ha.

Skivorna finns i olika tjocklekar, 2-8 mm. Vad har du för tjocklek på skiva?

Sedan undrar jag om man behöver sätta någon list eller något uppe på kanten så att skivan inte blir vass?

Plexi går bra att borra i, rätt borr bara. Väldigt billig lösning över en kant är tejp av något slag, men om det är ett glasmästeri som ska skära till så blir kanterna jättefina och inte vassa.

Det låter lovande! Jag är annars lite rädd för att jag köper plastskivor för tusentals kronor och så blir det inte bra. Det behöver ju fästa bra också för att de inte ska fladdra och låta när det blåser.

Den vi har är inte så jättetjock, 4 mm kanske. Lätt att borra i, däremot svår att såga så att låta någon som har rätt verktyg att göra det är klokt!

Såg om någon som gjorde en kattungehage med plexiglas i någon tidning, de hade en list de satte över, ska kolla upp vad det var för någon!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan satte jag själv ut en annons om att jag söker bostad. Det var det vanliga infot om jobb, ekonomi, att jag är...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.