Balkong-/uteplatsväxter?

Sasse

Trådstartare
Inom en snar framtid kommer jag flytta till lägenhet med balkong eller uteplats, och jag tänkte så smått börja kika på vad för växter jag kan ha då. Jag är dock rätt dåligt insatt i grönskevärlden och tänkte att allsmäktiga buke kanske kunde hjälpa! ;) Är som mest intresserad av ätliga växter, alltifrån blommor till bärbuskar, små fruktträd, örtväxter, osv. Helt enkelt allt som är ätligt! Andra typ av växter kan också vara trevliga att ha.

Även om det blir en uteplats behöver de kunna klara sig i kruka. Och vara relativt lätta att ha att göra med.

Tillägger att jag kommer bo i zon 1.

Egentligen kan man väl ha i princip vad som helst, bara man har en tillräckligt stor kruka. Viktigast är väl egentligen att se till vilket läge man har, typ stekande sol hela dagen eller skugga förjämnan, och sedan anpassa sig efter det. Så jag skulle nog snarare tänka vad Vill jag odla, och sedan se om man kan få till det.

Ska jag komma med ett konkret tips i alla fall är det sockerärtor! Otroligt lättodlade och dessutom behöver de inte så stor kruka, växer fint på höjden och ger riklig skörd per planta, vilket ju är fördelar om man har liten markyta. Och så smakar de gott :d

Örter! Du kan köpa såna krukor som finns i mataffären och omplantera dem i krukor, busenkelt och guld värt i all matlagning.

Vänner har odlat potatis i hink. Även tomater verkar vara ganska lätt på balkong? Själv vill jag ha jordgubbar i ampel. :d

På min balkong har jag massor med växter, men det är hyfsat stor.

Har en avskuren bokhylla med tre chili plantor och tre paprikplantor i ena kortsidan, den andra kortsidan har jag en vägg som det var tänkt krasse skulle växa på men de dog så köpte en passionsblomma som klättrar där nu och framför denna så har jag fyra busktomatplantor och en gurka i vardera ändå.
På mitten av balkongen har jag sittpaltser i konstrotting och sen på solstolarna så står det två zuccinis =)

På räckena har jag tre blomlådor med panseer och tagetes oche n låda med sallad.

Allt går att äta eller få ätbart utav bortsett fr passionsblomman =)

Är lite halvsmockat, men inte trångt :)

Inom en snar framtid kommer jag flytta till lägenhet med balkong eller uteplats, och jag tänkte så smått börja kika på vad för växter jag kan ha då. Jag är dock rätt dåligt insatt i grönskevärlden och tänkte att allsmäktiga buke kanske kunde hjälpa! ;) Är som mest intresserad av ätliga växter, alltifrån blommor till bärbuskar, små fruktträd, örtväxter, osv. Helt enkelt allt som är ätligt! Andra typ av växter kan också vara trevliga att ha.

Även om det blir en uteplats behöver de kunna klara sig i kruka. Och vara relativt lätta att ha att göra med.

Tillägger att jag kommer bo i zon 1.
Byggvaruhusen har rektangulära murarbaljor som jag använder till växtodlingar i mitt växthus. Billigare än krukor och gott om plats för grönsaker och blommor.

Så jag skulle nog snarare tänka vad Vill jag odla, och sedan se om man kan få till det.
Det vet jag ju, ätbart ;)
Ska jag komma med ett konkret tips i alla fall är det sockerärtor! Otroligt lättodlade och dessutom behöver de inte så stor kruka, växer fint på höjden och ger riklig skörd per planta, vilket ju är fördelar om man har liten markyta. Och så smakar de gott :d
Tack! Sockerärtor har jag helt glömt, men det är ju väldigt gott!

Vänner har odlat potatis i hink. Även tomater verkar vara ganska lätt på balkong? Själv vill jag ha jordgubbar i ampel. :d
Åh, jordgubbar! :love: Även potatis ska införskaffas.

@busigdemon Så stor balkong får nog inte jag :p Är ingen av de du har kinkiga och behöver specialbehandling eller så? Tas någon t.ex. in mot vintern eller "stoppas om"? :)

@Mia_R Tack för tips! Får bli att skaffa någon/några sådana. Dom verkar vara praktiska.

Det vet jag ju, ätbart ;)

Tack! Sockerärtor har jag helt glömt, men det är ju väldigt gott!

Åh, jordgubbar! :love: Även potatis ska införskaffas.

@busigdemon Så stor balkong får nog inte jag :p Är ingen av de du har kinkiga och behöver specialbehandling eller så? Tas någon t.ex. in mot vintern eller "stoppas om"? :)

@Mia_R Tack för tips! Får bli att skaffa någon/några sådana. Dom verkar vara praktiska.
Tänk även på att du kan bygga på höjden, uppstammade vinbär t ex, eller spalje med krukor där du har kryddväxter och stöd till ärtorna? Vaxbönor är gott och blomsterböna är både vacker och ätlig. :d

Jag tycker inte om att ha för mkt växter inne i fönstrena (ser lite plåttrigt ut) så jag hivar allt till vintern. Men Chilioch Paprikorna ska vist ge bäst med frukt år 2. Men jag sår eller köper nytt varje år istället.
Chilin, paprikan och zuccihinin behöver pussas mellan blommorna för att det ska bli frukt (jag har en gammal sminkborste till varje sort eller en tops som jag använder hela sommaren).
Men annars så är det bara att vattna o gödsla lite. Köper gödsel som, jag har i vattnet och vattna får man då det torkar ut rätt fort i små krukor, men med en lite kanna så är det gjort medan man gurglar tänderna med flourskölj på morgonen =)

Chilin, paprikan och zuccihinin behöver pussas mellan blommorna för att det ska bli frukt (jag har en gammal sminkborste till varje sort eller en tops som jag använder hela sommaren).

:confused: Har du inga insekter som sköter pollineringen? Paprika har jag aldrig odlat men chili och zuccini/squash får frukt utan att jag är där och grejar. Däremot kan man få hjälpa till med pollineringen om man har persika för de blommar innan insekterna vaknat.

:confused: Har du inga insekter som sköter pollineringen? Paprika har jag aldrig odlat men chili och zuccini/squash får frukt utan att jag är där och grejar. Däremot kan man få hjälpa till med pollineringen om man har persika för de blommar innan insekterna vaknat.

Har haft väldigt dåligt med insekter, bor en bit upp.
Första blommorna blev det inget på då jag litade på insekterna men sen har jag pollinerat själv, så brukar rekommendera det då jag inte vet hur högt folk bor mm. :)

Som redan sagts, man kan odla allt,!

Jag har allt från slingerkrasse till pepparrot på min balkong. Det är jordgubbar, rädisa, murgröna, cittud, vindor, vitlök, allt möjligt! Zuccinin fick en egen gödselhög i stallet, annars är allt på balkongen. Den är smockfull :angel:

Det enda man måste tänka på är läge och utrymme, allt funkar!

Som redan sagts, man kan odla allt,!

Jag har allt från slingerkrasse till pepparrot på min balkong. Det är jordgubbar, rädisa, murgröna, cittud, vindor, vitlök, allt möjligt! Zuccinin fick en egen gödselhög i stallet, annars är allt på balkongen. Den är smockfull :angel:

Det enda man måste tänka på är läge och utrymme, allt funkar!
Vad är cittud? :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 681
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar