baljväxter

S

snuttis_linsan

Lite konstig fråga men. Kan man ge hästar baljväxter om man vill få i dom extra protein? :angel: Skulle vara intressant och veta. Nu menar jag typ kikärter, vita bönor, sojabönor mm.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: baljväxter

I vart fall går det ju bra med sojabönor! Det är ju därifrån sojan vi ger hästarna kommer.

Men kan man ge som dom är eller måste man koka eller liknande?

Har aldrig haft med hela sojabönor att göra, men misstänker att det är ganska hårda precis som torkade ärtor. Så jag tror att om det ska vara någon nytta med att ge det så behöver de krossas eller malas. Där av att den soja men fodrar med kallas för sojamjöl.

då snor jag tråden lite då.... kan man odla baljväxter och sedan fodra med hela växten??

Men gäller det för alla baljväxter? Det finns väl egentligen flera olika sorter? Lusern ex räknas väl till baljväxterna. Det är ju en växt som är bra för hästar att äta. Men det finns andra alsilkeklöver ex som inte är nyttig (om man nu ska ta extrema ex).

Lusern har jag förstått att man inte kan ta som hö utan det måste man ta som ensilage eftersom bladen lätt faller sönder och stjälkarna tar lång tid att torka.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka