Baljväxter & analys

C

cerrox

När man skicka in hö för analys till Hjortens Lab så står det ju på deras följesedel under texten botanisk sammansättning av vallfoder 2 alternativ, om det är mer eller mindre än 50% baljväxter. Ska man kunna se det bara genom att titta på hö´t eller är det hur vallen är sådd eller vad? Vad är baljväxter egentligen? Man kanske inte behöver kryssa i det?

Sv: Baljväxter & analys

Baljväxter är i normalfallet när man pratar grovfoder klöver. Det är inte speciellt vanligt att ett hö innehåller mer än 50% klöver. Kanske att du har det i en andraskörd av ensilgae ett torrt år som detta. Men ingen gör nog hö av en sån vall. OM du inte kryssar så antar de förmodligen att du inte har det. Men jag skulle tro att du kan kryssa i mindre än 50 % baljväxter.

Sv: Baljväxter & analys

Tack för snabbt svar! :) Nä, mer än 50% klöver är det inte, så då kan jag lugnt kryssa för att det är mindre.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 866
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 770
Senast: Luleå
·
Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 338
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar