balanstips önskas...

wildrose

Trådstartare
Hästen: Sto fem år, inte startat på lite drygt ett år. Tidigare gått VÄLDIGT tung fram, ridhästskor+sula och tunga boots, dock lättad lite på slutet. När hon gick så tung slog hon sig väldigt på ena bak. Går med knäkappor+ gamascher, ganska hög i framsteget, lite symaskinsvarning (inte så konstigt kanske:crazy: ) Gått så tung p g a att hon som unghäst blev rullig och helt enkelt inte kunde trava.

Hur Balansera?

tänkte nåt i stil med följande: halvrunda järn fram för att underlätta överrullning men inte bli så drastiskt mkt lättare, ev tåvikter. Nåt med lite grepp bak för att bromsa steget lite.

Är jag ute och cyklar? Kan absolut ingenting om balansering. Målet är att kanske kunna lätta mer fram vartefter...

Vad händer om man lättar bak?
Hjälp mig nu med era samlade kunskaper:idea:

Sv: balanstips önskas...

wildrose skrev:
Hästen: Sto fem år, inte startat på lite drygt ett år. Tidigare gått VÄLDIGT tung fram, ridhästskor+sula och tunga boots, dock lättad lite på slutet. När hon gick så tung slog hon sig väldigt på ena bak. Går med knäkappor+ gamascher, ganska hög i framsteget, lite symaskinsvarning (inte så konstigt kanske:crazy: ) Gått så tung p g a att hon som unghäst blev rullig och helt enkelt inte kunde trava.Min första tanke i ett sådant läge är misstanke om dubbelsidig carpalledsinflammation med ev följdskador. Hästen visar sällan hälta men blir ofta rullig. Vet du att hästen är okej så ja, då gäller det ju att hitta en lösning.
En häst som slår på sig ordentligt mycket vill man ju gärna ha helst barfota då islaget från hoven inte blir så hårt. Denna häst verkar det ju dock inte möjligt med.

Hur Balansera?

tänkte nåt i stil med följande: halvrunda järn fram för att underlätta överrullning men inte bli så drastiskt mkt lättare, ev tåvikter. Nåt med lite grepp bak för att bromsa steget lite. Jag skulle avråda från halvrunda skor på en rullig häst. Risken är att hon blir än värre. På vissa hästar som slår sig bak kan det faktiskt hjälpa att göra tvärtom - sätta en falsad sko fram som fördröjer överrullningen lite. Dvs hoven stannar kvar i marken något längre och kan därigenom förhindra att hästen slår sig men det är ju väldigt individuellt, inget man gör som förstahandsval.
Har du provat "flappsulor"? De tycker jag har fungerat bra på rulliga hästar. Det är ju inte alla hästar som kan ha sådana, beror ju lite på hur hovarna växer. men där kan du ju använda vilken skotyp ( t ex järn 18x6mm eller 8 mm) du vill och du får mesta vikten i tådelen. Vill du prova dessa så rekommenderar jag den styvare sulan då den är bättre för hovarna. Ibland kan även en päronsko hjälpa vid sådana problem. Visserligen ett sjukbeslag men används av många tränare som löpsko.
.

Är jag ute och cyklar? Kan absolut ingenting om balansering. Målet är att kanske kunna lätta mer fram vartefter...

Vad händer om man lättar bak? Man kan gärna lätta bak. Börja ändå fram och utifrån det resultat du får så kan du prova dig fram. Fungerar inte travet fram så lär det inte fungera bak heller... Nu är inte heller jag någon balanseringskonstnär men av vad jag sett så kan man nästan generellt säga att tung fram - lätt bak.
Ja, det var lite tankar...det kommer säkert mera :smirk:

Nu är inte jag någon balanseringsexpert men d låter precis som en häst som jag hade förrut.

Först och främst skulle jag låta ngn veterinär gå igenom hästen,kan vara klurigt att upptäcka en dubbelsidig hälta och speciellt om hästen ÄR lite "tassig" i gången.Man ser ingen hälta,travar som en symaskin,känns rullig,typisk symptom på dubbelsidig karpalhälta :crazy:

Hittar inte veterinärn ngt kanske du skulle kunna pröva flapskor lr PG skor?Du får pröva dej fram :)
Lycka till i balanseringsdjungeln :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Nu är inte jag någon balanseringsexpert men d låter precis som en häst som jag hade förrut.

Först och främst skulle jag låta ngn veterinär gå igenom hästen,kan vara klurigt att upptäcka en dubbelsidig hälta och speciellt om hästen ÄR lite "tassig" i gången.Man ser ingen direkt hälta, hästen travar som en symaskin,känns rullig,typisk symptom på dubbelsidig karpalhälta :crazy:

Hittar inte veterinärn ngt kanske du skulle kunna pröva flapskor lr PG skor?Du får pröva dej fram :)
Lycka till i balanseringsdjungeln :bump:

Hästen: Sto fem år, inte startat på lite drygt ett år. Tidigare gått VÄLDIGT tung fram, ridhästskor+sula och tunga boots, dock lättad lite på slutet. När hon gick så tung slog hon sig väldigt på ena bak. Går med knäkappor+ gamascher, ganska hög i framsteget, lite symaskinsvarning (inte så konstigt kanske:crazy: ) Gått så tung p g a att hon som unghäst blev rullig och helt enkelt inte kunde trava.

Hur Balansera?

tänkte nåt i stil med följande: halvrunda järn fram för att underlätta överrullning men inte bli så drastiskt mkt lättare, ev tåvikter. Nåt med lite grepp bak för att bromsa steget lite.

Din beskrivning på din häst är precis samma sak för min fransos.

Han hade jag också ridskor och sulor på. Det gick men han blev dock för tung.

Nu har vi skott om till PG skor och ska in till banan på tisdag, vi ska även sätta på tåvikter för att kanske bromsa upp framsteget lite. Han har även väldigt höga knälyft. Vi vill försöka få ner dom med tåvikterna och att han sträcker ut lite mer.

Han ska även gå barfota bak.
Som ovan säger, flappskor. Det testade vi också, funka inte alls. Men det var på våran häst. kanske funkar på din ? Istället för travsko längst fram satte vi dit en ridsko.

Nån som har något erfarenhet av tåvikter ? Får dom ner steget och länger istället för att bara dra upp benen ??

:bump:

Tror du inte hon löst problemet eller slutat träna efter tre år? :p

Jag har bara erfarenhet av tåvikter på vår ponny som benen bara gick upp och ner på som en symaskin om han inte hade tåvikter. Det funkade med boots till en viss fart men tåvikterna flackade ut steget en aning mer på honom och då funkade steget bättre.

Nu var det en ponny så det gjorde ungefär 10 sek. i fart... :cool:

Tror du inte hon löst problemet eller slutat träna efter tre år? :p

Jag har bara erfarenhet av tåvikter på vår ponny som benen bara gick upp och ner på som en symaskin om han inte hade tåvikter. Det funkade med boots till en viss fart men tåvikterna flackade ut steget en aning mer på honom och då funkade steget bättre.

Nu var det en ponny så det gjorde ungefär 10 sek. i fart... :cool:

haha oj :D
Kollade inte på datumet ...
Jo men det är det vi vill =) att han ska få ut steget lite mer. vi får testa tåvikterna ändå så får vi se vart det leder:)

:bump:

Hur Balansera?

Att ge tips på balansering när man inte sett hästen är svårt. Men jag kan rekomendera dig följande.

Vanlig järn travsko fram och t ex en alu slät eller fals bak. Alt till alu kan du prova guldsko tunn m förstärkt framkant. Den är lätt men MKT slitstark.

Samt beror det på vilken vinkel och längd påå tån som du har på hästen, det är inte bara själva skon. Kan tänka mig att hon kan behöva en kortare tå eftersom hon inte har ett långt steg fram. Ungefär 9 cm i tån tror jag ksulle kunna passa ev lite kortare. Hade hon varit markbunden och lite mer flack i steget kan du ha tån lite längre eller att vinkeln kan vara större ( blev det rätt nu) alltså att det tas lite mer i trakterna.

Har du en tung sko får du ett steg som är fördröjande bakåt, därav att hon slår sig. Kanske är tån lite längre på den framhoven eller tån kan vara för kort i bak, som hon går på sig.

Lycka till!

Jag hade dragit av alla skor och provat en gång i ett snabbjobb om problemet kvarstår veterinär. Jag är inget fan av att dra till veterinär när en häst gått tungt balanserad ett tag då provar jag att rycka av skorna först.

Jag hade dragit av alla skor och provat en gång i ett snabbjobb om problemet kvarstår veterinär. Jag är inget fan av att dra till veterinär när en häst gått tungt balanserad ett tag då provar jag att rycka av skorna först.

Absolut, håller jag med även om jag skrev annat i mitt inlägg. Kanske har inte hennes häst några fötter ens att prova. Mina har det inte för de har sånt driv i steget att de blir ömfotade. :cry: men absolut att det är en bra grej!

Absolut, håller jag med även om jag skrev annat i mitt inlägg. Kanske har inte hennes häst några fötter ens att prova. Mina har det inte för de har sånt driv i steget att de blir ömfotade. :cry: men absolut att det är en bra grej!

Jo det kan vara ett problem ;) provade barfota på min rullburk jag hade hon höll 6 varv innan hon vart lite öm men hon travade som en klocka de varven så det var bra i min bok.
Måste fråga är du hovslagare på riktigt eller är det bara ett nick? :D

Jo det kan vara ett problem ;) provade barfota på min rullburk jag hade hon höll 6 varv innan hon vart lite öm men hon travade som en klocka de varven så det var bra i min bok.
Måste fråga är du hovslagare på riktigt eller är det bara ett nick? :D

PÅ riktigt vill jag nog påstå.;)

Jag förstod inte allt och orkade inte läsa igenom alla inlägg, men här är en beskrivning av det jag gör när en häst skalpar sig:

När hästen slår på sig måste jag rekomdera travets mest underskattade hovbeslag - den bakvända skon. Ta bort tåkappan och vänd på framskorna!

Bakhoven landar där framhoven just varit i marken (titta själv på spåren i både skritt och trav). Alltså måste framhoven hinna undan innan bakhoven kommer. Det är när de inte hinner undan med framhovarna som de slår på sig. Med öppen tå får du en snabbare överrullning och ett snabbare framsteg. Har prövat de ett flertag gånger med bra resultat.

Om hästen bara slår på sig på ett bakben kan man klippa ett boots, så att det bara är några cm av "skaftet" kvar och lägga på samma sidas framben. Då kommer hästen rycka upp det frambenet snabbare och förhindra att slå ihop. Slår hästen fortfarande ihop lite med bakvända skor (öppen tå) kan man lägga sådanna boots båda fram.
Vill man inte pröva bakvänt är de avklippta bootsen billiga. ;)

Hoppsan har den här tråden vaknat...

Först vill jag säga att hästen var genomgången av veterinär flera gånger ua. Hon kvalade och startade ett par ggr i min regi, kvalet gick bra, starterna var inte lika framgångsrika men där var det en del otur inblandat.
Av olika skäl så kunde jag inte ha hästen kvar, den gick tillbaka till ägaren där den tränades ytterligare en tid och gjorde nån start innan den såldes som ridhäst.

Jag provade det som någon tipsade om att köra helt barfota. Hon rörde sig då på ett helt annat (bättre) sätt men blev också ganska instabil, man fick köra som om man hade ett ägg i handen. Hon hade dessutom inte tillräckligt bra hovar för att det skulle kunnat fungera.
Jag vill minnas att vi lättade henne något (typ bara ridskor och boots, ingen sula) och det fungerade, hon slog sig inte.

Hon var väl inte den talangfullaste travaren på jorden direkt men en snäll och trevlig häst att hålla på med :)

Hoppas tråden är till nytta för någon annan som grunnar över balansering!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 017
Senast: Boj
·
Trav min valack är jätterädd att slå på sig, vilket han också gör höger bak. Har givetvis gamascher, men trots det lyckas han peta unden den...
2
Svar
29
· Visningar
5 703
Senast: jassica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2