Balansövningar efterlyses!

Kookaburra

Trådstartare
Ska köra lite balans, sits och svängträning med några ungdommar. Har ni några roliga övningar på lager? Sånna som uppfattas kul o skoj. Har tillgång till koner, sockerbitar, bo,stöd och bommar. Men det blir ingen hoppning eller kavaletti, utan mer åt dressyrhållet. tänkte man ju kan använda dom som riktmärken och så..

Vill ha MASSA förslag!:bump:

Sv: Balansövningar efterlyses!

Fast en av de bästa sits och balansövningar jag nånsin testat är faktiskt en hoppövning (pyttesmå studshinder). Vi red utan att hålla i tyglarna, med armarna ut, i sidan, på huvet, för ögonen (blunda) och fram så som man håller tyglarna, på knäna mm mm...
Vi fick sätta en knut på tyglarna så att de inte slängde iväg, men man kunde ändå hålla och styra fram till hindren och även bromsa. Det var jättekul och vi har aldrig suttit så snyggt som efter den lektionen.

Hålle med! det är en superbra övning... men det är inte jag som står för hoppträningen = inte min avdelning.

FLER VILL JAG HAAA!!! :banana:

Damsadel
Kaptensvandning
Jorden runt
Armarna ut, pa huvudet, sidan
Utan stigbyglar, saklart
Bensammanslagningar
Korta stiglader mer och mer och mer
Knut pa tyglarna, inga stigbyglar och forsoka inverka pa hasten enbart genom sisten..

allt jag kommer pa nu

Thanx! Precis nåt sånt jag letade efter. Har ni några roliga svängövningar oxå? Typ nån kul bana man kan rida...

Lägg ut bommar så att de bildar en labyrint... eller tågräls liksom... sedan skall man hålla sig innanför bommarna/rälsen enbart med vikt och benhjälper.

Superbra!! tänkte nåt liknande idag faktiskt, fast inte så långt som en laburint, utan en sväng bara... Superbra idé!!!

thnx! :)

Jag gör endel balansövningar hemma på mina hästar. Och då brukar jag ex. i skritt: Böja mig framåt och försöka nå så långt fram jag kan, böja mig bakåt och lägga mig på hästens bak. vrida på överkloppen och titta bak åt båda hållen. Dessa grejor är jättebra att öva utan stigbyglar också. Man kan också svinga armarna framåt och bakåt. Det finns jättemycket att göra. Nästan vad som hälst är effektivt m manej har några stigläder :)

Läste i en annan tråd att rida lätt i galoppen! Den hade jag glömt bort!. hehe.

Kom på en annan rida lätt övning som är skitbra för balansen. 2 upp 1 ner, eller tvärs om. Det är bra för då övar man balansen och även sitsen, för har man inte rätt sits så är det svårt att hålla balansen i denna övning.

Sen en annan övning som också är skitbra och ganska svår (kanske inget för nybörjarna, men super för dom som ridit några år, eller ja, mna kan ju testa med nybörjare med om man vill och se hur det går)
Iaf, rida lätt med en stigbugel, den andra slänger man över manken. Känns jättekonstigt, men oj vad bra det funkade efter ett tag. Gjorde jag och min grupp som då hade ridit i ca 10 år, det var ett tag sen nu men jag kom att tänka på den när jag läste om lättridningsövningar. Jag tyckte iaf då att denna övningen var bra. Prova själv vet ja, så får du se vad du tycker.;)

Det ska jag testa någon dag.. måste vara jättkonstig känsla...

Ja, det är verkligen något av de konstigaste jag provat med min ridlärare som brukar hitta på lite lustiga övningar

Har inte så mycket att komma med, men att rida bak och fram kan vara hur lärorikt som helst. Sedan att sida damsadel byta sida typ var femte sekund är roligt det med :)

Jag har fått öva på att hålla en bricka med en tennisboll på och styra hästen med vikthjälper.
Skritt, trav och galopp.

När det funkade så skulle man studsa bollen på brickan i alla gångarter.

När det fungera så kunde man vända på brickan (den hade ju en liten uppåtkant) så att kanten slutta nedåt och göra samma sak igen...

Svårt men roligt.

Och tränaren ställde frågor hela tiden medans man gjorde övningen så man skulle slappna av och inte tänka så mycket på brickan och bollen.

Frågorna kunde vara alltifrån "hur gammal är din häst" "vad heter din hästs förräldrar", "hur länge har du ridit", "berätta en rolig historia" osv osv... Mycket roligt :D

KL

Kom pa en till, inget for nyborjare, men for de lite mer erfarna.

Man korsar tyglarna, sa man haller hoger tygel i vanster hand o tvart om. Grymt svart och man maste verkligen anvanda vikten..

Liknande trådar

O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: dengra
·
R
Träning Har STOR idétorka, så nu behöver jag verkligen eran hjälp. Så här ser det ut: Har två tjejer (8 och 10 år) som rider min shettis...
2
Svar
34
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17