Balanseringsexperter!!

Salandge

Trådstartare
Jag har lite funderingar gällande balanseringen på vår 4-åriga kallblodsvalack. Jag kan börja med att säga att han är ordentligt genomgången och man har inte hittat några fel på honom.

Bitvis "stämmer allt" för honom, han har ett väldigt långt (och marknära) baksteg men han hinner inte undan med frambenen vilket gör att han slår ihop och spänner sig. Detta gör att han inte vågar ta ut baksteget ordentligt. För närvarande behöver han en hel del vikt fram, han går med järnskor som är fyllda i tån + boots. Bak går han med "vanliga" järnskor.

Mina tankar går såhär. Antingen snabba på framsteget men eftersom han behöver tyngden kanske det blir svårt!? Borde man inte kunna bromsa baksteget på honom så att han hinner undan fram innan bak kommer? Vad är isåfall lämpligt att sätta på hovarna?

Jag erkänner att jag inte alls är vidare kunnig när det kommer till balansering :smirk:och skulle gärna höra vad ni har för ideér!!

Jag skulle balansera honom genoom att ge honom mer styrka i frampartiet, -så att han orkar med sig, och sedan låta honom gå så natutligt som möjligt, skomässigt. Se vilka vinklar han är född med och hur hans naturliga steg ser ut, utgå i från det. :)
Hur i hela världen ska han hinna undan med frambenen, rent logiskt, när du tynger ner honom? :confused:

Mer styrka i frampartiet, menar du då att träna så han stärker frampartiet? Några tips? Kanske ska tillägga att det är pappsens häst så någon ridning kan tyvärr inte ske... *försöker se det framför mig* :D

Jag tycker också att han borde lättas fram för att hinna undan men just nu behöver han den tyngden, vi har provat att köra utan men då får han "tusen ben..." :crazy:

"tusen ben..."
Låter som ni kör fortare än vad hästen är stark nog att klara av. Att tynga med hjälp av skor förändrar väl bara rörelsemönstret, bygger inga muskler. Viktmanschetter kanske?? Jag har aldrig provat sånna, så jag vet inte själv hur dom funkar. Vissa säger att det är bra, andra tror inte på dom...

Jag vet inte hur ni tränat tidigare?
Jag skrittar i backe med lätt vagn, men så har jag i stort sett _bara_ backar att träna i. Sedan brukar jag markarbeta samt löslongera och tömköra på volt för att lära hästen koordinera sina ben, men det är under kontrollerade former, mer en typ av gymnastik för kroppen och hjärnan.

Hej!
Hade samma problem med mitt kallblod förut.
Tycker absolut att du ska sätta på honom antingen falsade järnskor(BREDA!) bak, eller guldskor! Båda dessa ger bra grepp och brukar hjälpa jätte bra! Sedan skulle jag ha satt på halvrunda tvärtåade fram. De halvrunda gör att hästen vänder upp snabbare, vilket förstärks med tvärtån. Då får du ju även lite tyngd fram :smirk: Detta funkade jättebra för oss! :bump:

jag säger precis tvärtom än rikkan :crazy: ;) . Jag skulle vilja ha lite mer styrka i bakkärran så hästen orkar hålla ihop sin aktion och "bromsa" utan att för den delen springa sig trött.Man kan prova att bromsa baksteget med tex en något för stor sko, lite grepp på skon osv men vad man också kan göra är att prova lätta honom bak istället för att se om han hinner undan bak istället. Tex en alu greppsko bak. Allt är värt ett försök om man säger så..
mvh jesse

Jag hade tänkt komma till bakkärran vid ett senare tillfälle, men just nu så satt hennes funderingar fram och då svarade jag på det... :)
Jag är ening med dig, bakkärran och ländryggen måsta vara staka nog för att orka.
Jag har slutat gilla greppskor, men halvrunda alu fram brukar funka bra på mina kusar, fast jag tränar hellre upp kroppen än att balansera med skor.

Hur fungerar traven i nedförsbacke? Då får du svaret.
Är han för svag bak så märks det.

Vi har också väldigt kuperade marker... I vinter har vi kört mycket tryckvagn i skritt varvat med jogg i skogen. Han är inget snabbkörd med alls så jag tror inte att vi kör för fort. Däremot är han enormt lat och när han är ensam ids han inte ta i för fem öre men kör man i sälskap blir det en annan häst! Då blir allt kul och han vill springa!

De senaste dagarna har vi kört ihop, jag och pappa, och igår såg han faktiskt sett riktigt fin ut!

Har inte heller provat viktmanschetter men jag tror att en i stallet har ett par. Det kanske skulle kunna vara något...

Lat, bekväm? :)
-du kan du fundera över följade:
Växer han?
Vilken foderstat står han på? Hur mycket MJ?
Hur är intaget av grovfoder disponerat genemot kraftfodergivan?
Förstår han vad ni vill och förväntar er när han körs?
Har han fått lära sig skillanden på att jogga och sträcka ut?
Kan han rent fysiskt sträcka ut i den trav ni önskar?

Jag tror fortfarande inte på att tynga ner framskorna. Måste vara bättre att använda sig av vikter eller manschetter eller något som man kan ta bort när man inte tränar.

Fatta så läcker du skulle bli ifall du joggade runt i slalompjäxor för att du skulle kunna hålla balansen och se fin ut när du springer. :D
Folk skulle kanske undra varför du inte får någon fart i steget, men du biter i hop och springer vidare, till din fars glädje. Men far är inte glad, utan missnöjd när ingen ser honom för att du inte springer som han önskar. När du sedan tränat klart så kan du inte ta av dig pjäxorna för att din pappa slagit fast dom med söm, så du får ha dessa skodon dygnet runt.
Hur läcker ser du då ut efter ett par månader? :confused:

Principen med att sko med extra tunga, järnklädda skor är enligt kunniga inte längre något att hålla på med. Det var tydligen poppis förr i tiden, när man inte visste bättre...

Alltså utan dessa tunga "pjäser" fram?

Isf tycker jag att ni forstätter att trava i nedförsbacke, skit att kräva nåt i traven på platt mark eller uppför (han är inte stark nog, eller har fel balans). Låt han sträcka ut nerför. Bygg starka bakknän genom att skritta uppför.

Fortsätt att fundera på ifall du ska stärka honom bak, ländryggen eller fram eller hela hästen...?
Ställ den frågan till dig själv före varje gång du ska ut och köra.

Se vad som funkar, gör tankarna till ord, som du kan växla med din far eller andra -få det ut ur skallen, så att du får perspektiv på hästen...
Hur rör han sig nerför/uppför/slätta, lär dig se skillnad. Tar han kortare steg? HUr håller han svansen?
Ändras hans svansföring, hans kropp och hans steg under träningens gång?
Breddar han, linjetravar han?
Var/när är han stark? Var/när är han svag?

Jag tränar nedför i trav, uppför i skritt. MEN jag har så naturlig balans som möjligt.
I början, som jag tidiagre sa, så hade jag halvrund alu fram, har oxå testat bakvänd alu eller tvärtå halvrund alu. men han fick fort styrkan att bära sig med vanliga skor.

Nerför så har dom inget extra att dra och kan då utvecklas bäst, om backen är lagom sluttande så att det inte nöter för mycket på knäna.

Det känns som den riktiga diskussionen just har börjat... ;)

Javisst börjar det bli mer intressant ju djupare man går i ämnet...

Hästen i fråga är överlag en väldigt omogen kille i de flesta situationer. Om jag jämför med min tvååring är tvååringen betydligt mer mogen i i stort sett alla sammanhang. Jag tror egentligen att han inte förstår varför han ska springa... för samtidigt som han helst lunkar på i sitt tempo är han väldigt skvätträdd och reagerar på en röd sekund genom att försöka vända och springa hem (inte så kul med vagn och krondiken på var sida om vägen... :crazy:). Anledningen kan vara att det ligger en benlinda på vägen... "en ooorm!!"... allt som skiljer sig från det vanliga! Även på väg in från hagen kan han försöka slita sig om något är farligt. Jag har jobbat med detta och han har blivit mycket bättre, men helt ärligt känns det meningslöst att hålla och jobba med honom när farsan ändå gör totala motsatsen mot vad jag gjort... och efter en vecka är allt farligt igen.

Visst kan det slita att ha en tung sko på sig, men sliter det inte ännu mer att trava illa och kanske lära sig ett felaktigt rörelsemönster? Tror att det var Sören Nordin som sagt det. Jag vet att pappa inte vill ha dessa tunga skor pga slitagerisken.

Vi har en slinga på drygt en mil som vi brukar köra och ju längre man kör ju finare känns han! Konditionen är det i alla fall inget fel på. Vi kör aldrig fortare än att han kan trava ordentligt, men det lustiga är att denna gräns är betydligt högre om man kör med sälskap än om man kör sjäv. Blir roligare? De förra ägarna, uppfödaren, hade i stort sett aldrig travat med honom när han kom till oss och så var han nästan tre. Han hade gått och dragit släde, även på sommarföre :eek:. Har en liten fundering på att segheten man känner hos honom vid körning kan ha att göra med detta. Han har ju aldrig lärt sig att trava framåt, vi har ju fått lära honom att överhuvudtaget trava, och det var inte det lättaste... Han ville bara gå, förstod ju inte varför han överhuvudtaget skulle trava...

Jag ska be att få fara ut och köra honom i veckan så ska jag fundera på allt du nämnt och återkomma! Jag kan iallafall redan nu säga att han är en ren linjetravare och när steget stämmer
märker man riktigt hur han länger det och tar ut baksteget. Märker ju mer jag funderar att jag egentligen inte vill bromsa baksteget på honom, det är ju det som är hans "adelsmärke" alltså borde han lättas fram... hmm... kanske en halsrund alu, eller halvrund i järn...

Funderar förtfarande på vad som behöver stärkas... Fram så att han hinner undan, bak så att han orkar bromsa eller alltihop?

Förövrigt går han på en foderstat som inte ska vara några fel på... uträknad med konstens alla regler...

Ska fundera lite till så återkommer jag!

/Monika

Nordisar brukar ju ha ganska trångt baksteg överlag och de problemen du räknar upp är ju därför vanliga...

Jag hade en nordis för många herrans år sen, han var otroligt trång bak och slog i hop hejvilt....vi satte alu fram och barfota bak i lopp och detta funkade han kanon på....han speedade under 20..och fick ett rek på 26

Ibland funkar det helt tvärtom mot vad man tänker...men prova dig fram och låt hästen få känna in sig i nya balanser ett tag innan man säger att det inte funkar.

Hästen i fråga är överlag en väldigt omogen kille i de flesta situationer.
Då gäller det att skaffa förtroende, oavsett vad ni håller på med så är du den som måste bidra med trygghet och den får man lättast genom enkla övningar, t ex.
skritt träning. Det är fördel att pyssla lite extra med olika sorts aktiviterter, leda, tömköra, massera, stretcha m.m

Jag tror egentligen att han inte förstår varför han ska springa... för samtidigt som han helst lunkar på i sitt tempo är han väldigt skvätträdd och reagerar på en röd sekund genom att försöka vända och springa hem

Hur reagerar han när du skrittar honom?

Visst kan det slita att ha en tung sko på sig, men sliter det inte ännu mer att trava illa och kanske lära sig ett felaktigt rörelsemönster?
Nu ska du ju fixa hans mönster, så han slipper pjäxor! :D
Tror att det var Sören Nordin som sagt det. Jag vet att pappa inte vill ha dessa tunga skor pga slitagerisken.
Sören var en duktig man, men det är länge sedan, utvecklingen har gått framåt. Vi måste se på hästarna oxå, inte bara på deras skor...Man får ta val, antingen så försöker man att låta hästen gå så naturligt som möjligt och balanserar upp kroppen, gör den smidig och harmonisk eller så kan man på gammeldagsvis tvinga hästen i ett mönster, som man sedan måste ändra för att det inte passar och då är det svårare eftersom hästen lärt sig en rytm som är konstgjord. Bara att gå till sig själv och tänka efter. Var är sundare i längden? :confused:

Vi har en slinga på drygt en mil som vi brukar köra och ju längre man kör ju finare känns han!
Musklerna behöver tydligen bli varma och mjuka, kolla bakbenens muskler. Hur känns han när du stretchar?

Han hade gått och dragit släde, även på sommarföre ... Han ville bara gå, förstod ju inte varför han överhuvudtaget skulle trava...
Hans kropp var inte tränad för att springa. Det är därför som jag skrev detta om bakbensmusklerna.

Funderar förtfarande på vad som behöver stärkas... Fram så att han hinner undan, bak så att han orkar bromsa eller alltihop?
Ifall han är tränad på gammeldagsvis med tung doning så undrar jag ifall du ska lägga fokus på att få honom rörlig, smidig? Man kan ju som bekant inte stressa fram harmoni...

Försiktig stretching för att träna upp balans, samtidgt som han lär sig avslappning och länger musklerna.

Hur reagerar han när du lyfter bakbenen för att kolla skorna, avslappnad/spänd/drar tillbaka benet/släpper ner hoven?
Vilken typ av haser har han?
Är han stram i bakbensmuskularuren?
Fundera inte mer nu utan känn, knåda, stryk, kläm på hästen, se på hästen.

Hur ser han ut ögon/kroppshållning? Lycklig/pigg/självsäker?

(Jag har inga svar, bara massa frågor och funderingar... :smirk:)

Då ska vi se...

Hur reagerar han när du skrittar honom?
Han är i regel väldigt nöjd med att vara ute och bara gå. Myrskritt visserligen, men ju längre han får vara ute och gå ju mer driv i steget får han. Fast blir han rädd kvittar det om man bara gått eller travat... När han blivit körd i lag med annan häst på senare tiden har han börjat skritta riktigt ordentligt med "bjudning" fast fortfarande avslappnat :). Vi har också märkt vilken lugnande inverkan "lillebror" har på honom när vi kör, saker han tidigare skulle skyggat för är inte alls farliga och han blir nästan lite mallig när han får visa hur duktig han är! Återstår att se hur han reagerar ensam...

Nu ska du ju fixa hans mönster, så han slipper pjäxor!
* Så sant!! :D

Hur känns han när du stretchar... Hur reagerar han när du lyfter bakbenen för att kolla skorna, avslappnad/spänd/drar tillbaka benet/släpper ner hoven?

Han gillar inte all lyfta bakbenen men det har blivit mycket bättre. Vill gärna dra åt sig benet till en början och stampar med det när man släpper. Jag har satt det i samband med att han var väldigt rädd om alla fyra benen när han kom... jag tror inte att han blivit hanterad så myckat på det viset... Men det kanske har med musklerna att göra. Han var i alla fall van att springa ut och in ur stallet och boxarna som han själv behagade. Att se honom stå helt lös på gången och vänta medan man hämtar mat till honom känns som ett stort steg! Det är svårt med stretchingen, jag brukar göra det när jag kört, men pga en ryggskada som medfört sjukskrivning hela vintern törs inte pappa försöka sig på det. Men jag upplever honom som mjuk och han protesterar inte.

Jag får ta och och ta mig en ordentlig titt på honom i helgen det är svårt att beskriva honom utan att man kollat ingående på det man vill beskriva!

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 203
Senast: mily
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 823
Senast: Mussea
·
M
Utrustning Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig med? Jag har en häst som är expert på att trampa av sig...
Svar
6
· Visningar
4 320
Trav Behöver ha TUNG skoning till ponnyn, har just nu halvrunda järn + grönsula båda fram och vanliga släta ridskor bak. Fungerar helt ok...
Svar
6
· Visningar
1 146
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka