Balansera foderstat

RostKaptenen

Trådstartare
Sitter här och kliar mig i huvudet:confused:
Jag har ett hösilage med följande värden:
Per kg foder

MJ 6,7
smrp 60,2
kalcium 2,1
fosfor 1,2
magnesium 0,9
kalium 17,6

Hur jag än räknar så hamnar jag på ett för lågt fosfor värde.
Testar att lägga till fosforbalans. (Tänker jag rätt om jag räknar att fosforbalansen innehåller 25%fosfor, ett dosmått=10 gram varav 2,5 gram är fosfor? Detta borde ju ge 25 gram fosfor per kilo fosforbalans?)
Med fosforbalans blir dock magnesium och kalcium värden för låga...

Har testat med lite olika mineralfoder, utan att få det helt bra. Suck!

Någon som har tankar och ideér så tar jag tacksamt emot dem, för nu har jag kört fast!:confused:

Sv: Balansera foderstat

Ja ligger då för lågt på kalcium och magnesium. Ger jag 0.07 kg varje dag är det "bara" kalcium som blir för lågt...

Hmm jag blir verkligen inte klok på detta... Nu verkar det som om det blir ok med 12kg hösilage, 0,5 kg betfor, 1,5 kg lusern och 0,04kg fosforbalans samt lite mineraler. Fast det kanske är jättemycket fosforbalans? Har aldrig fodrat med det tidigare.

Jag gjorde en snabbkoll med dina värden i mitt foderstatsprogram,la till avelsmineraler från Granngården.Tyckte det såg ok ut.Prova med dom och se om det blir bättre.

Testar att lägga till fosforbalans. (Tänker jag rätt om jag räknar att fosforbalansen innehåller 25%fosfor, ett dosmått=10 gram varav 2,5 gram är fosfor? Detta borde ju ge 25 gram fosfor per kilo fosforbalans?)

Du kanske skrev fel, men om det innehåller 25 % fosfor så blir det 250 g fosfor på varje kg (1000 g) fosforbalans. :)

Per kg foder

MJ 6,7
smrp 60,2
kalcium 2,1
fosfor 1,2
magnesium 0,9
kalium 17,6

Ditt hösilage har väl en bra balans av makromineraler:

Ca/P = 2,1/1,2 = 1,75 vilket är helt OK.

Ca/Mg = 2,1/0,9 = 2,3 vilket är rätt OK också.

Nu vet jag inte vad din häst väger eller hur mycket du rider men ger du 12 kg hösilage så får hästen i sig ca. 25 g Ca, 14 g P och 11 g Mg. Är detta för lite mineraler så kan du ge ett mineraltillskott som innehåller en bra balans av Ca, P och Mg.

Behöver du bara ge mer fosfor så kan du t.ex. ge vetekli istället för fosforbalans.

Kl.

Fast jag tycker att dina värden är lätta att fixa till.
Ta mitt hösilage (Gotlandsodlat):
Kalcium 5,6 /kg foder
Fosfor 1,3 /kg foder
Kvoten är på hela 4,2!!!!
Även med 3 mått fosforbalans, vetekli och havre så är jag långt ifrån "godtagbart värde".
Jag har hbl, varav en treåring där balansen är viktig.

Har också balar från annan vall med en jättefin kvot.

KL
Gelina: Klart det blir 250gr! Jag snurrade till det med nollorna:o

Spader Äss: Min häst väger strax under 700kg och jag räknar honom som svårfödd, 50% fullblod, 180 cm mkh född 2005. Rids normal hårt, 5 dagar i veckan, tävlar fälttävlan.
Han är lite kräsen och har varit svår att få i tillräckligt med hö/hösilage, dock blivit bättre. Jag har räknat i Nutrina, som hela tiden säger att fosforvärdet är för lågt. Enligt programet ska han ha minst 27gram per dag.'

Och tack för era svar! Känner att jag har snurrat ihop det alldeles i min hjärna...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix