Balansboll

Rie

Trådstartare
Nu har jag fått en balansboll i julklapp. Så vad finns det för bra övningar för att få bättre sits - och framför allt, sitta balanserat i sadeln ?
Det följde med några övningar, men de var nog inte speciella för ryttare kan jag tro.

Sv: Balansboll

hm fick hem nån hästtidning.. där hade de massa övningar.

bla att man skulle sitta på balansbollen och föra fram bäckenet - som att du fattar galopp. men inget annat än bäckenet skulle röra sig, man skulle gärna överdriva rörelsen med :p

Åh det som är så kul! Sitter på min för jämnan :D Googla på typ "pilatesboll" så får du upp massvis med övningar! Allt som gynnar balans och styrka i sätet gynnar ju sitsen, så du får nog användning av det mesta.

har oxå en sån :) den där med att föra fram bäckenet fattade jag mig inte på, försökte en gång.. brukar göra två "övningar" ena är att bara sitta på bollen utan att ta stöd på varken golv eller nått annat.. sitta så i 1 minut eller längre.. och sen att stå på knä på den, utan att hålla i nånting (får hålla i nått när just när man sätter sig, men inte under "minuten") och rumpan ska inte vara i hälarna utan en bit upp, så att det ska kännas lite i låren efter... och så sitta så i en minut.. lite rörigt förklarat kansk ^^ hoppas du fattar :D

har aldrig hört talas om balansboll tidigare. pilatesboll däremot men det kanske är samma sak?
finns det någon som testat detta och märkt någon skillnad i sadel mm senare? vore kanske intressant att köpa en. har ganska bra balans på marken, har cyklat enhjuling å allt möjligt men i sadel är jag väldigt osäker och har dålig balans.

Nu har jag fått en balansboll i julklapp. Så vad finns det för bra övningar för att få bättre sits - och framför allt, sitta balanserat i sadeln ?
Det följde med några övningar, men de var nog inte speciella för ryttare kan jag tro.

Du ska absolut köpa
Titel: Ryttare är idrottare
Författare: Ulf Johansson
Förlag: SISU Idrottsböcker

Läs om boken -->

Hmmm, den lät ju intressant.
Tack ni andra också för förslag.

Jag ska sätta igång på allvar så snart min träningsvärk gått över. Den där jag har fått av en förfärlig hosta som slagit ut mig totalt tillsammmans med snuva och feber. Vilken jul.....not. Den glömmer jag helst. Hur kul är det att ha julen hemma hos sig och samtidigt vara sjuk.....
All ridning jag skulle syssla med på mina lediga dagar......har hittills inte suttit upp, benen är för svaga. Och idag fick sambon feber, suck.

Det kommer lite längre bak i videon om övningar på pilates boll. hur du kan hitta balansen (rätt sitts)

http://horseandcountry.opusstream.net/Horsemanship/83_138#

Den har jag beställt idag, men jag får nog vänta lite på den för boken var slut på förlaget! Tackar för tipset!

Den är fellänkad...Kanske postaren kan göra ett nytt försök?

Var övningar i nummer 9-10-07 av häst & ryttare som är en gratis tidning för alla som är medlemmar i en ridklubb.

Sportaffärer och jag såg faktiskt en i en hälsokostaffär....

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar