M

Miss_Hanna

Hur och vad gör ni för att träna upp er balans och styrka i benen? Så att om hästen tex bockar eller stannar för ett hinder, så sitter ni kvar utan att trilla av?

Sv: Balans..

Rider många olika typer av hästar.
Jag har tidigare inte hoppat så regelbundet (inte tränat dressyr heller för den delen:D ) förrän nu, och har väldigt mycket att jobba med bl.a. vad gäller hoppsitsen. Har precis börjat försöka stå i lättare sits (3-punkt) mellan hindren och jisses vad jobbigt det är när man inte är van! :eek::p
Men tänker att kämpar man på så kommer väl de rätta ridmusklerna där snart.

För balansens skull är det inte fel att bli longerad och göra olika rörelser (typ veva armarna bakåt o framåt i galopp)

Också bra att hoppa studs och så småningom hoppa studs med armarna rakt ut för att försäkra sig om att balansen är i benen och sitsen, inte i tyglarna.

Bästa tipset jag kan ge vad gäller balansen är att rida barbacka. Man får väldigt bra balans av det.

Rid utan stigbyglar och hoppa småhinder utan stigbyglar. Det är balanstränande om något:)

Grunden till bra balans är en korrekt sits. Om du sitter korrekt i sadeln och har skänklar och överliv där de ska vara så kommer balansen naturligt av sig. Däremot om du faller fram innan hinder, har balansen i handen eller kniper med knäna...då blir det svårare att hålla sig kvar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka