F

Fjóla_ekorneberg

hejsan! jag har en 8-årig valack (islandshäst) som har hemskt dårlig balans hoppade ca 30 cm då gick allt bra men när jag höjde till ca 60cm nästan ramlade han över hindret gång på gång... hur tränar man balansen...?:confused:

Sv: Balans

först och främst krävs det väldigt mkt av dig som ryttare. Tänk dig att hoppa med någon i obalans på ryggen! Men sedan kan ja väl råda om mkt dressyrarbete (alltid alltid alltid viktigt i hoppningen!) och i dressyren så kan du lägga in cavaletti på både böjt och rakt spår, kom på knepiga övningar som hästen måste tänka på hur h*n går. Att rida rakt ut i skogen är också alltid bra, kul för hästen och bra för balans för både häst och ryttare!! :) I hoppningen så tkr ja du borde rida mkt gymnastikhoppning (studs och liknande), fixar ni de så kommer inte höjden vara problem! Att hoppa med en stödbom(trav, galopp) innan hindret med rätt avstånd (mkt viktigt!!!) gör det lätt för hästen och dig att komma rätt på hindret!
Om du har problem m dålig balans är en pilates boll en super bra grej!! att sitta och studsa på den och vartefter lyfta på benen lite till och från gör under:D
lycka till!

Sv: Balans

Löshoppa hästen tills den har lärt sig bära upp sin egen kropp utan någon på ryggen.

Det är som nikk skrev viktigt att du som ryttare är välbalanserad (Och inte för stor för hästen!) eftersom det annnars blir lätt att du stör den.

Har inte du som ryttare så stor rutin så är det bästa att ta hjälp av en tränare som kan visa hur du ska göra.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
534
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama