Balans och vikt i sadeln...

Bowman

Trådstartare
Mmm...
Har hängt upp mig lite på det här med balansen och vikten i sadeln (stigbyglarna).
Stigbyglarna med stiglädren sitter fast vid en punkt på sadeln. Och med den gravitation som vår kära planet utövar på oss ryttare så förhåller sig vår balanspunkt till den punkt stiglädren sitter fast i sadeln.
Så jag frågar hur flyttar man bak vikten i sadeln när man rider och är fortsatt neutral i tyglarna? Vill säga att det är omöjligt utan att dra hästen i munnen...
:confused:

Sv: Balans och vikt i sadeln...

Hmmmm????? Vad menar du?? Du får utgå från var din "balanspunkt" sitter, någonstans i magen och det är där du börjar liksom.

När jag lärde mig att rida någon gång i den grå forntiden lärde vi oss att vi skulle sitta lodrätt och det gör jag fortfarande, funkar för mig...:grin:

ar inte heller helt saker pa vad du menar.. Men du kan ju genom att flytta din overkropp paverka var storsta delen av din vikt hamnar i sadeln. Sitter du langt fran i sadeln hamnar vikten pa framdelen. Om du kryper ihop mera och skjuter ut rumpan och flyttar overkroppen bakat hamnar automatiskt din tyndpunkt langre bak.

Du har visserligen alltid samma punkttryk dar stigbyglarna sitter fast, men din egen tyngdpunkt kommer ocksa att paverka hasten!

Ursakta avsaknad av prickar, sitter vid en fransk dator och orkar inte satta in prickar.. :angel:

Mmm...
Tänker på när man står i stigbyglarna, i Jockeysits. Inte när man sitter i sadeln...
Menar att när man håller tyglarna helt neutralt men ändå i kontakt med hästens mun och inte stödjer sig mot nacken på hästen så kan man inte flytta vikten mer bakåt utan att börja dra i hästens mun. För det är då man börjar falla bakåt. Ok, är man benstark så kan man kanske klämma åt med vaderna lite. Men det finns ändå en gräns för hur långt bak man kan komma...
...sen får man sätta sig ner och börja rida cowboysits...
Jämför med att man står i en gunga. Hur man än står är balanspunkten alltid densamma. Annars faller man framåt eller bakåt.
Kärnan är att någon sa att jag hade för mycket vikt framåt. Hästen jag red vid det tillfället var känslig i munnen. Jag var därför försiktig med att inte dra den i munnen och red så neutralt jag kunde med endast en lätt kontakt med hästens mun. Stod alltså helt och balanserade i stigbyglarna. Jag kunde förändra min tyngdpunkt lodrätt men knappast vågrät utan att falla bakåt och med det dra i tyglarna och munnen på hästen...
Ok, kan hålla mig i halsremmen men då har jag ingen kontakt med munnen alls längre.

Jag förstod att du menade i jockeysits och det var också det jag menade! ;)

Så länge du själv har kvar din balanspunkt så kan du ändå ändra din vikt. Om du igen jämför med en gunga- lutar du dig lite bakåt skjuts den framåt och lite framåt skjuts den bakåt, utan att du för den skulle trillar av gungan.

Det där med att falla bakåt har jag också haft stora problem med, jag börjar lära mig att kunna ändra utan att det händer men det är långt ifran perfekt ännu.

Det gäller att man hittar sin tyngpunkt och vet hur man ska vinkla knäna/benen för att inte falla bakåt när man förflyttar sin tyngdpunkt bakåt. Tänkt dig att du står i jockeysists på golvet, så kan du ju flytta sin överkropp framåt och bakåt, du ska hitta samma teknik när du står i stigbyglarna. För att göra detta får man undgå att trampa ner hälarna alltför mycket, annars faller man ohjälpligt bakåt och som du säger drar hästen i munnen. Jag brukar försöka tänka på att bli lite svankryggig, puta med rumpan och sänka ner axlarna...

Mmm...
Håller du i repen i din gunga? För gör du det inte åker du av...
Menar att man kan förflytta vikten upp na mer men inte bakom lodlinjen utan att ramla bakåt...
Lite som att cykla på en enhjuling. Man kan luta sig lite framåt om man trampar fortare. Men lutar man sig bakåt så åker man i marken.
Så utan att förändra trycket i hästens mun begriper inte jag hur man för vikten bakåt...:confused:

Jag brukar försöka tänka på att bli lite svankryggig, puta med rumpan och sänka ner axlarna...

Det stämmer men sen vill jag nog gärna trampa ner hälarna ordenligt. Jag har aldrig funderat speciellt mycket över det men jag skulle tro att så länge man har sin tyngdpunkt (strax nedanför naveln någonstans) mitt ovanför stigbygeln så blir det rätt. David Thomas lärde mig en gång i den grå forntiden att tänka på fötterna som gaspedaler, ner med tån=gasa, upp med tån=bromsa. Han red den gammaldags engelska stilen.

Och glöm inte att böja på armbågarna, det är ett väldigt vanligt fel som jag tycker jag ser ofta, folk rider med raka armar.

Jag har nog inte riktigt fattat problemet, det här är ett rent generellt resonemang...:grin:

Senast ändrad:

Det stämmer men sen vill jag nog gärna trampa ner hälarna ordenligt. Jag har aldrig funderat speciellt mycket över det men jag skulle tro att så länge man har sin tyngdpunkt (strax nedanför naveln någonstans) mitt ovanför stigbygeln så blir det rätt. David Thomas lärde mig en gång i den grå forntiden att tänka på fötterna som gaspedaler, ner med tån=gasa, upp med tån=bromsa. Han red den gammaldags engelska stilen.

Och glöm inte att böja på armbågarna, det är ett väldigt vanligt fel som jag tycker jag ser ofta, folk rider med raka armar.

Jag har nog inte riktigt fattat problemet, det här är ett rent generellt resonemang...:grin:

Jag trampar också ner hälarna, tänker mer på att när man red ressyr hoppning och liknande tryckte jag ner hälarna betydligt mer än jag gör nu, de är fortfarande lägre ner än tårna, men foten är inte vinklad riktigt lika mycket (beror också på hur mkt hästen pullar... :angel:)

Bowman: Om vi bortser fran gungen som kan misstolkas lite beroende på vad för en gunga vi menar så tänk att du står på en sådan där balansplatta. Du kan luta dig åt olika håll men ändå lyckas hålla balansen (förutsatt att du inte lutar för mycket givetvis) men du är tillräckligt stark för att ändå kontrollera dina muskler så att din balanspunkt inte rubbas. Om det inte hade varit möjligt att röra sig i sadeln hade ju inte jockeysarna kunnat rida finish ordentligt! ;)
För att inte störa hästen i munnen kanske du behöver ge lite längre tygel om du flyttar vikten längre bakåt.

Kan inte förklara bättre, är inte säker på att vi menar samma sak. :D

Är du hemma igen?

Svårt att fatta och förklara skriftligt, men Bowman, är du säker på att personen som kommenterade din ridning vet vad den pratar om? Det är kanske enklare att du ber vederbörande att hjälpa dig, annars får du komma hit ner så kan MalanMjöl och jag visa. Betydligt enklare än alla gungor.:angel:

Japp, kom hem igårkväll! Från regn till regn och kyla... :p

Bowman: Tror man måste skilja på att du har vikten i stigbyglarna och där kommer oansett hur du gör alltid att vara ett punkttryck där dessa fästs i sadeln (är ju därför man har en sadel plus eventuell bom som ska fördela det trycket över en större yta) Men din egen tyngpunkt sitter i magen någonstans och med den kan du också till viss del påverka hästens tyngpunkt, precis som en tung ryggsäck (för att slippa fler gungor :D) kan påverka din tyngdpunkt! :laugh:

Annars är det nogf som Camilla säger lättare att be den som påpekade dig att visa/förklara vad vedbörande menar!

Mmm...
Har hängt upp mig lite på det här med balansen och vikten i sadeln (stigbyglarna).
Stigbyglarna med stiglädren sitter fast vid en punkt på sadeln. Och med den gravitation som vår kära planet utövar på oss ryttare så förhåller sig vår balanspunkt till den punkt stiglädren sitter fast i sadeln.
Så jag frågar hur flyttar man bak vikten i sadeln när man rider och är fortsatt neutral i tyglarna? Vill säga att det är omöjligt utan att dra hästen i munnen...

Om man ser det rent statiskt och bortser från vindmotståndet så är det som du skriver att ryttarens tyngdpunkt måste ligga rakt över stigbygeln om man inte har annat stöd. Om man står på ett fast golv kan man förskjuta tyngdpunkten horisontellt ungefär lika långt som avståndet från tå till häl men det går inte om man står i en stigbygel.

Däremot har det betydelse dynamiskt och för balansen hur vikten är fördelad, om man sitter hopkrupen med armarna tätt intill kroppen så att massan blir koncentrerad kring tyngdpunkten eller om man är mer "utsträckt". Det är kanske det som menas, att man flyttar vikt bakåt "i sadeln" och underförstått balanserar genom att ha armar längre fram?

Men tar ni inte stöd med underskänkeln (kanske inte heter så inom galopp?) mot hästen och lite även med handen mot halsen när ni står upp? Jag menar, även med superbalans, måste det väl vara omöjligt annars om man inte skall dra hästen i munnen?

Senast ändrad:

Är du hemma igen?

Svårt att fatta och förklara skriftligt, men Bowman, är du säker på att personen som kommenterade din ridning vet vad den pratar om? Det är kanske enklare att du ber vederbörande att hjälpa dig, annars får du komma hit ner så kan MalanMjöl och jag visa. Betydligt enklare än alla gungor.:angel:

Huvudet på spiken Camilla! Min uppfattning är lite att personen ifråga inte till hundra visste vad hon pratade om. Visst jag är ny men har ridit för några stycken nu och jag lär mig hela tiden. Och de flesta säger att min balans är bra...
Jag tar dig gärna på orden och kommer ner vid tillfälle som passar! *ler varmt*

Om man ser det rent statiskt och bortser från vindmotståndet så är det som du skriver att ryttarens tyngdpunkt måste ligga rakt över stigbygeln om man inte har annat stöd. Om man står på ett fast golv kan man förskjuta tyngdpunkten horisontellt ungefär lika långt som avståndet från tå till häl men det går inte om man står i en stigbygel.

Däremot har det betydelse dynamiskt och för balansen hur vikten är fördelad, om man sitter hopkrupen med armarna tätt intill kroppen så att massan blir koncentrerad kring tyngdpunkten eller om man är mer "utsträckt". Det är kanske det som menas, att man flyttar vikt bakåt "i sadeln" och underförstått balanserar genom att ha armar längre fram?

Men tar ni inte stöd med underskänkeln (kanske inte heter så inom galopp?) mot hästen och lite även med handen mot halsen när ni står upp? Jag menar, även med superbalans, måste det väl vara omöjligt annars om man inte skall dra hästen i munnen?

Precis Anders, det är vad jag försökt säga till vederbörande. Men terminologi och fysik är inte alltid enkelt..
*s*
Har sysslat mycket med havskappsegling får besättningen (precis som jockey'n) utgör bästa barlasten. För det är en vikt som är rörlig och kan balansera upp jämfört med dött bly...
När jag började rida annars red jag med knäna mot sadeln och balanserade upp ibland med händerna på hästens nacke. Men fick lära om när jag träffade Colin Rayner i Strömsholm. Idag står jag mer som en "störtloppsåkare" i stigbyglarna och pressar in med vaderna eller underskänklarna. Det är allt mer sällan jag behöver ta stöd med händerna. Fötterna fick jag lära mig att de skall vara närmast horisontella. Kanske med lite lägre hälar. Har fått jobba bra med att komma ner med och svanka med ryggen...
Hade förevisning på ridskolan härom veckan på en trähäst. Var inte många av de ridande hästskötarna som orkade stå i korta läder stillastående. Än mindre svanka med ryggen...
:angel:

Mmm...
Resonemanget var väl mest teoretiskt annars. Känner det inte som något problem. Annat än rent terminologiskt...
*s*
Annars har jag en bräda hemma som har samma bredd som stigbyglarna. Brukar ställa mig på den och träna sits, balans och styrka. Ok, kan inte klämma åt med några underhjälper. Men brädan är rätt lugn jämfört med ett fullblod. Den bara vickar lite ibland...

Har sysslat mycket med havskappsegling får besättningen (precis som jockey'n) utgör bästa barlasten. För det är en vikt som är rörlig och kan balansera upp jämfört med dött bly...

Jag trodde länge att bly i sadeln var bättre än levande vikt, något jag läst när jag var liten i en Svarta hingsten-bok, men enligt fysikens lagar är det tvärtom eftersom hästens rygg inte är stilla utan rör sig så måste också blyvikten följa samma rörelse och för det åtgår energi. En ryttare kan hålla överkroppen stilla, och därmed den mesta av vikten, genom att ta upp rörelsen i ben och armar och energin som behövs för detta påverkar bara ryttaren.

En rent teoretisk synpunkt, jag är inte någon galoppryttare :D, och det finns säkert också andra och viktigare skäl till att det är ofördelaktigt med "död vikt" på hästen.

Mmm...

Jag tror det skulle gå att förklara med bland annat Newtons rörelselagar men det var så länge sen jag pluggade dem så jag vet inte om jag fixar det. :o

Det är Newtons lagar som förklarar det men man måste nog frilägga och sätta ut verkande krafter för att riktigt förstå.

Det är Newtons lagar som förklarar det men man måste nog frilägga och sätta ut verkande krafter för att riktigt förstå.

När vi mäter in kappseglingsbåtar så mäter vi flytlägen, rätande moment och räknar på stabilitet och besättningsvikter. Allt för att kunna ge båten ett korrekt handicap i certifikatet. Men jag har adrig sett eller hört talas om att man gjort några mätningar på hur en jockey påverkar balansen på en häst. Det borde vara ganska mätbart idag med tillgång till "plasthästar" m.m. Man pratar ju mycket om vilken belastning på benen galoppen medför. Borde vara intressant att mäta lite på hur jockey'n påverkar i reella mätvärden istället för att spekulera...

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 180
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 905
Senast: Raja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Dressyr Jag har på senare tid noterat en obehaglig sak gällande mig & min sadel, jag hamnar fel i den :( Jag vet inte om det är mig det beror...
2
Svar
34
· Visningar
3 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka