Balans,Naturlig Balans.

P

p-ö

Källa: Christopher Johnston leg.Vet. VMD
Swedish Hoof Group
Inst för anatomi och histologi
Sveriges Lantbruksuniversitet
Strömsholms Djursjukhus Häst avd.

Citat:

Balans är ett begrepp inom hovvård som har lika många meningar som antal hovslagare.
Hovbalans är egentligen det sätt på vilket hästen belastar sin hov och sitt ben,som minst utsätter den för skador,dvs benet är optimalt belastat.

Naturlig balans (Natural Foot Balance) är ett arbetssätt som tillämpar resultatet från iaktagelser av vilda hästars hovform. Vilda hästar,och t ex avelsston på bete, utvecklar en hovform där strålen och sulan är stora och tjocka samt att sidobärränderna nöts medan trakt och tåbärrand är mer framstående. Hästen står på "fyra" punkter. Längst fram på tån är hovväggen väl avslipad och kan praktiskt kallas för "tåriktad".Denna hovform har lett till en verknings-/skoningsmetod som "eftersträvar" en större belastning på sulan och en tåriktning i större utsträckning än en traditionell tåriktning. Metoden förespråkar också en verkning av sidobärränderna som "liknar" vildhästens. Sulans form är ett resultat av rullning och nötning av sulan och sidobärränderna,därför är denna del av metoden inte riktigt allmänt lämplig för en "normal" skoning.Belastningen av sulan förutsätter att hästen inte har ett behov av hovens naturliga rörelse därför att sulan är tjockare än vanligt förekommande. En tjockare sula ger troligen en stabilare hov om det är ändamålet. Tåriktning har ingen effekt på belastning och rörelsemönstret (lokalisering av överrullning) när överrulliningen är placerad mellan första och andra sömhålet med en hov som har en tålängd på 83mm och en hovvinkel på 55 grader,dvs en vanlig hovform hos halvblod. En kraftigare överrullning,som förespråkas av naturlig balans,bör därmed kunna påverka belastning och rörelse pga att angreppspunkten ligger precis framför strålspetsen fram till 80-85% av understödsfasen och den större delen av belastningen.Därefter avtar belastningen nästan till noll,där t ex en överrullning är placerad vid första sömhålet. Mellan 60-80% av understödet belastar DBS och dess förstärkningsband. Det innebär att den naturliga laddningen av dessa strukturer som bidrar till rörelsen kan minskas och därmed påverka svävningen och steget. En rekommendation för ändamålsenlig tåriktning fattas idag. Däremot kan det konstateras att vid tåriktning för avlastning av tåregionen bör strålspetsens placering och hovvinkeln beaktas.

Slut Citat:

Återkommer gärna med flera trådar utifrån kunskap,forskning såvida ngn tycker det är av intresse.

Ev.svar på denna tråd kommer att avgöra hur mitt fortsatta delgivande kommer att till Er andra här förmedlas. Blir det bara "pajkastning" på denna tråd så skall jag inte "störa " Er mer med den forskning,kunskap jag hela tiden tar del av.

Sv: Balans,Naturlig Balans.

Intressant!!

Jag har lite följdfrågor:

Jag har förvisso inte ett halvblod utan arab. Men som skotts med tåriktning just för att underlätta överrullningen. (Hästen har en kronisk hasledsdefekt som ger avlastning och rörelsestörning VB och då naturligtvis skapar ökad belastning på andra ben, ffa då HF följt av VF).
Tåriktningen provades efter att hästen fått knäledinflammation BF som följd av eländet från VB. På vets inrådan skoddes hästen med PG som INTE alls fungerade. Så efter en skoperiod gav jag upp PG-försöket och på hovslagarens inrådan provade vi tåriktning (Skodd med vanliga järnskor r.o.)

Det vi noterade nästa skoning var att han bankat framskornas brodd i tårna på bakhovarna (han var tåriktad runt om första försöket). Riktigt vad det kom från blev vi inte riktigt kloka på, men det var uppenbart att tåbrodden på framhovarna sopat i tårna på bakhovarna, det syndes tydliga märken av detta både på undersidan av bakskorna, på tåkappan och på hovväggen vid tån.

Vi provade då att tårikta bara fram för att se om det blev skillnad, men det blev det inte. Då skippade vi tåriktningen. Dock skippades broddarna samtidigt, men det syndes inga skoislagsmärken ivf. (Hästen skos imorgon och får brodd, och ingen tåritkning,s å jag lär snart veta om det tänker smällas i).

Dock försvann knäledsinflammationerna under tåriktningsperioden (första) och har inte återkommit. OM dett berodde på tid, på PG:t, på tåritkningen eller på att han i samband med att PG:t slogs på sprutats med kortison är ju en öppen fråga.

Barfota 'tåriktar' han sig själv väldigt fort, men får inte lika fort de andra 'barfotagrejerna'.

Teorier, tankar etc?

Svaret är tyvärr ganska enkelt. Du har en primär skada i en hasled (bakben) som senare gett en secundär skada (förmodligen) diagonalt fram. Det fel man här gjort är att man konsentrerat sig på fram istället för bak, därav funkade det inte med PG fram samt att snabbare överrullning fram endast (i detta fall) fått hästen att gå "ur balans" genom för snabbt framsteg utan vila i belastningsfasen vilket ofelbart gjort att den för att återfå balansen "pinnat på" med sina bakben för att komma ibalans med sina framben. E du me???

Mitt tips. sko den normalt med kort tå normal benaxel fram,försök att ge den mera "stöd" bak typ med lite längre skor,äggbar eller ringskor för ökat understöd. Sko den gärna med något lägre utsida bb
pga haseledens nedre infästning i skenbenet vilket jag kanske senare kommer att förklara. Lycka till. p-ö

Svaret är tyvärr ganska enkelt. Du har en primär skada i en hasled (bakben) som senare gett en secundär skada (förmodligen) diagonalt fram.

Nja, det gav knäledsinflammation BÄGGE fram. Så inte bara diagonalt. Annars är jag helt med, det 'kom' ju från hasen.

Det fel man här gjort är att man konsentrerat sig på fram istället för bak, därav funkade det inte med PG fram samt att snabbare överrullning fram endast (i detta fall) fått hästen att gå "ur balans" genom för snabbt framsteg utan vila i belastningsfasen vilket ofelbart gjort att den för att återfå balansen "pinnat på" med sina bakben för att komma ibalans med sina framben. E du me???

Med PG:t så hade han (i mitt tycke) väldigt korta tår bak med. (Det var klinikhovslagaren som skodde PG:t, inte min hovslagare. Jag tyckte personligen att det blev väl radikalt, men å andra sidan så är inte jag experten, så förhoppningsvis visste de vad de sysslade med)

Jag är inte med vad du menar med koncentrerade spå bara fram och överrullning endast fram, eftersom han tåriktades runt om?? (I första försöket, och då islagsproblemet kom. Hästen i sig verkade dock inte bekymrad av islagen och rörde sig både gärna och normalt.)

Så jag är inte riktigt med nej? Försök gärna förklara igen =)

Mitt tips. sko den normalt med kort tå normal benaxel fram,försök att ge den mera "stöd" bak typ med lite längre skor,äggbar eller ringskor för ökat understöd. Sko den gärna med något lägre utsida bb
pga haseledens nedre infästning i skenbenet vilket jag kanske senare kommer att förklara. Lycka till. p-ö

Fast, nu måste du förklara hur det skulle hjälpa, för nu är amatörjag HELT vilse här =)

På vilket sätt skulle ökat understöd vara bra? Kanske ska tillägga att problemet i hasleden sitter på en rullkam, där det SAKNAS en stor bit. Hans rtgbilder fascinerade ett ANTAL veterinärer som samstämmigt utbrast 'vad är det där? Häftigt, aldrig sett något liknande förr' *sucka* Men enkelt förklarat så saknas det en stor bit, och näs benet då LYFTS och bitarna ska glida mot varandra så hakar det i. (jag är kass på att förklara, jag kan visa på en bild hur jag menar?). Och denna mekaniska hakning/retning retar igång en ledinflammation i hasleden. Mest uttalade är problemen i galopp eftersom det då blir en sådan vinkling av hasen att det hakar stuo i kvarten. Hästen själv har löst detta genom att gå på flera spår, lägga bakdelen till vänster, ta in HB under kroppen och sätta VB utanför kroppen och hålla det så rakt som möjligt (i vänster galopp, höger har för tillfället utgått ur sortimentet) för att slippa undan hakningen.

ledinflammationen blev vi aldrig av med, han avlastar VB och 'sparar' det på både rakt och böjt spår, dock tydligast på böjt. 1-gradig böjprovsreaktion från hasen. (I maj 2004, han är inte böjd sedan dess, men rörelsestörningen finns där än om än i mindre grad, men det där går i perioder. Just nu är han OFÖRSKÄMT fräsch och rör sig i princip felfritt och är underbar att rida. Men sen har han perioder när han ser knackig ut som bara den med, beror på dagsformen, underlaget i hagen och så)

I vila så ställer han gärna ut VB en liten bit och vinklar ut benet en aning (så tån pekar lite utåt istället för rakt fram).

Vilade förr VB mer än HB, men vilar nu jämnt (dvs lika mycket) på HB och VB.

Men som sagt, jag är helt lost vad gäller sko med extra stöd bak? Så förklara gärna =)

Korta tår fram svarar han mycket dåligt på, han blir kort, stum och får en väldigt 'stampig' isättning av fram. Och får väldigt starka symaskinstendenser, dvs han lyfter mer upp och ner, än upp och fram och sen ner. Det är som han går och spjärnar emot eller hur man ska förklara. Samma sak fast tusen ggr värre syntes med PG (som som sagt var en total mardröm att ha på honom). Han skos dock inte med långa tår, utan 'normala'

Han ska skos imorgon, kan ta kort efter skoningen om du vill se hur han ser ut normalskodd (om nu inte hovis tycker det behöver göras något speciellt, men då får du väl se det istället då)

Ta du kort,det låter bra då jag inte riktigt förstår dig utifrån vad du skriver. OK sko den då med normal tåaxel,benvinkel fram så som den verkar trivas med. Har du provat ringskor fram?

Bak: Tycker det låter vettigt att den gärna pga sin skada vill stå lite uttåttåad,bibehåll det då det förmodligen avlastar smärta i hasen.

Ökat understöd bak: ställ dig själv i en trappa med endast främre delen av fötterna på en trappavsatts. Vad händer? jo du får inget stöd i hälarna och det kommer bli väldigt instabillt samt efter ett par minuter börja ömma i dina muskler i benens bakre del,ländrygg,svankrygg.

Har du provat? ok då vet du her det känns. Ta nu och ställ hela foten(föttena ca 2 cm in på trappan och vipps så avtar all spänning i både ben,ländrygg och svankrygg. Det förhåller sig likadant för hästen. spelar ingen roll hur kort tå den skos med bak så vida den inet får ett ökat understöd i trakten med antingen färlängda traktarmar,ringsko eller det jag gillar mest,äggbar vilket även ger ett ngt mindre undersatt baksteg. Äggbar har en mkt positiv inverkan främst på mjukt,lite djupt underlag samtidigt som den kan skada mer än den hjälper på hästar som arbetas på hårt underlag.

Nu låter det ju som om den "för dagen" är oförskämt fräch och då skulle i alla fall inte jag ändra på ngt som fungerar. Varför skapa sig problem då man inte har så stora?

Har du provat med att tillsätta BioGlucomin? brukar hjälpa lederna inom 6 månader.

Vad du menar är att hästar som är barfota eller skos "vanligt" hela tiden står och spänner hamstrings, gluteerna och erector spinae?

Kan du översätta please? Hur tycker du? och författaren? att hoven ska verkar och riktas?

/Jane

:bow:
Du får gärna återkomma - här med utvecklingar likväl som med andra trådar. Grymt intressant, även om jag gärna får mera förklaringar precis som Jane_Done.

Ta du kort,det låter bra då jag inte riktigt förstår dig utifrån vad du skriver. OK sko den då med normal tåaxel,benvinkel fram så som den verkar trivas med. Har du provat ringskor fram
?

Nej, förutom PG:t och den efterföljande perioden av tåriktning har vi inte provat något alls. Eftersom knäledsinflammationerna försvann (och inte kommit tillbaka) så ansåg v8 (vi = jag, hovis & vet) att det inte fanns någon anledning att mixtra. Han har ju ändock fungerat bra 'normal'skodd under större delen av sitt liv, och eftersom knäledsproblemen hållit sig undan så verkar han ju fungera med det igen.

Äggbar har en mkt positiv inverkan främst på mjukt,lite djupt underlag samtidigt som den kan skada mer än den hjälper på hästar som arbetas på hårt underlag.

Då tror jag vi stryker eggbar, hästen går enbart på grusväg (någon gång på gräs). Ser inte skymten av en ridbana, sand eller liknande. Däremot när det är väldigt geggigt i hagen (jag brukar vara förskonad men nu i höstas var det inte kul) så såg jag en försämring i hans tillstånd. Jag har kopplat det till att det är 'tyngre' och kräver mer ansträngning och mer 'lyft' från hasen och då kommer ju problemen direkt.

Nu låter det ju som om den "för dagen" är oförskämt fräch och då skulle i alla fall inte jag ändra på ngt som fungerar. Varför skapa sig problem då man inte har så stora?

Han är ju T-märkt och den där hasen kommer vi ju aldrig få bra, så jag hade inte tänkt ändra något (om nu inte hovis plötsligt anser det finns anledning efter att hästen nu gått barfota). Jag var mer nyfiken på det där varför överrullning runtom gav islag. Tårna kortades alltså inte mot normalt, utan bara riktades. Jag blev som sagt nyfiken då när du tog upp tåriktning ändå, eftersom jag inte riktigt blev klok på vad som hände då när vi fick de där islagen =)

Har du provat med att tillsätta BioGlucomin? brukar hjälpa lederna inom 6 månader.[/

Går sedan i januari på ledpreparat (inte BioGlucomin dock) som innehåller glukosamin, kondriotin, MSM och hajbrosk. Gav en otroligt trevlig skillnad ganska snart efter att det sattes in och är något han kommer få äta 'resten av livet'. Dock gör det ju tyvärr inte hasen bra, men kan man mota Olle i grind lite och underlätta är ju det bra, och skjuta framför sig den dag då andra leder ev tar stryk av överbelastningen som blir då han avlastar VB så är ju det bra.

Får vänta ett ta på bilderna. Herrn har f.n. bara skor fram. Han har slitet ner sina hovar så mkt under barfotagången att hovis inte hade skor i rätt storlek med sig.

Sen hade han slitit snett med (det visste jag innan) och mer snett än det går att korrigera, så döm inte min stackars hovslagare för hårt av bilderna bara ;)

(BÅDA kräken hade slitit ner för mkt och slitit snett, vilket inte fullt ut går att korrigera just nu. Blärk..)

I en annan tråd (om vildhästverkning) skrev jag ett litet inlägg där jag påtalade samtal med forskande veterinär samt föreläsning. Denne veterinär, som jag inte nämnde namnet på, är den nämnda trådstarten.

Jag fick rådet att tänka förebyggande. Lättare sko (som klarar ett slitage som gör att man inte behöver sko om oftare än var 6:e vecka. Samt en sko som underlättar överrullning.

I mitt fall blev det en järnsko, en lättare tvärtåad (med broddhål).
Hästen skos fö med vinklar enligt konstens alla regler.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en fråga, läste följande SHF hemsida. Här beskrivs hur en svensk standardskoning ska gå till. Citat: "Verkning Hovens...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 678
Senast: vdb
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka