Balans i högivan

Totola

Trådstartare
Tjatigt ämne kanske, men vad tycker ni ang. för mycket/för lite hö? Jag har ingen höanalys och vill inte göra det heller pga att hästen snart ska flyttas och då kommer byta hö. Just nu misstänker jag att den får för mycket eftersom den är väldigt bukig, i övrigt är den i perfekt hull tycker jag. Å andra sidan är väl bukigheten bara ett tecken på att den har mycket mat i magen, inte att den är fet? För fläskmässigt skulle den gärna få lägga på sig liite till.

Från början fick den 9-10kg per dag, från allra första början lämnade den då t o m hö, fanns nog lite gräs i hagen. Det är en "ponny" fast i grov modell, ca 147cm, väger runt 450kg. Resultat - bukig men i övrigt normal i hullet, lite lite fläsk för min smak men inte mager.
Sedan kom det en till häst till hagen som "måste" ha fri tillgång (svårfödd, ägaren väldigt kinkig med att den inte ska bli dålig i magen vilket den lätt blir) och då fick jag öka givan till 12kg/dag, troligen åt den upp en del av den andra hästens hö också i hagen. Resultat - väldigt bukig och gick upp lite fläskmässigt men fortfarande lite utrymme för mer.
Nu är den andra hästen borta, för tillfället iaf, och min får fortfarande ca 12 kg (7 ute, 5 inne) MEN idag när jag var ute istallet såg jag att den ätit upp lunchöet en halvtimme efter att han fått det och sen är det ingen mer fodring förrän 7 timmar senare!:eek:

Kan tillägga att utöver det ger jag 1kg krafft grund/dag plus mineraler.

Hur skulle ni ha gjort? Ökat på högivan med risk att hästn blir mer bukig för att inte riskera att den ska gå hungrig för länge? Minskat högivan och låtit den vänja sig för att slippa bukigheten? Ändrat kraftfodergivan?

Den motioneras väldigt lätt men regelbundet kan tilläggas.
Tacksam för svar! :)

Sv: Balans i högivan

Om det är hö du ger så har det en ts på 84%, det har allt hö. Ts-halten kan däremot variera om du ger hösilage.
En riktilinge man ska följa är minst 1 kg ts per 100 kg häst. Så om din häst väger 450 kg innebär det 4,5 kg ts om dagen (4,5/0,84=5.5 kg foder). Detta är vad som krävs för att din hästs tarm skall fungera o få det den behöver. Jag brukar alltid ge 1.5 kg ts/100 kg och i ditt fall blir det ju då:8 kg per dag. Då får du helt säkert i den det den behöver för att tarmen skall hålla igång. Utifrån det brukar jag sedan variera kraftfoder givan.
Du ger ju betydligt mkt mer och säger att din häst är bukig, du kan ju prova att dra ner lite om han inte blir mager vill säga. Jag vet ju inte vad ditt hö har för värden i övrigt.
Vet inte om din ponny rids men det brukar räcka att det vilar några dagar så "släpper" de ner magen och ser lite bukiga ut, hoppas di förstår vad jag menar.
Hoppas allt löset sig!

Efter som du skriver att den är bukig men behövermer fett. Så blir frågan istället hur den ser ut över ryggen. Är den rund och mjuk eller spetsig och kantig?
På din beskrivning hittills så skulle man kunna misstänka att det inte är så bra värden på höet hästen får. Det finns till och med en risk för att det saknas protein. Om det är på det viset så finns alternativet att istället för en del av höet ge något lucernfoder för att höja kvoten.

Håller med Masse. Låter som om hästen behöver mer protein och lämpligt är då just lusern.

Över ryggen är den helt okej men skulle gärna kunna fylla på mer. Nu är jag osäker på om det är brist på muskler eller muskelspänningar som gör det eller om det är för lite protein. Kantig är den absolut inte, men som sagt - plats för betydligt mer.

Jag har också funderat på t ex lucern, men anledningen att jag hittills inte lagt till det är det där med att han riskerar att vara utan hö så länge. 7 timmar är ju inte småsaker... Kan iofs lägga till en högiva per dag i värsta fall men det kommer fortfarande vara många hungriga timmar mellan fodringarna. Hur är det med magsyrabalansen?
Och som sagt, det är ju nu när han får 12 kg hö, skulle jag skära ner tror jag han skulle smälla i sig maten rätt snabbt.

Ja, jag försöker att låta den gå regelbundet för att slippa den där bukigheten :p själv tänker jag inte på det för jag tycker ändå det ser rätt harmoniskt ut eftersom han är grov i övrigt, men många brukar kommentera bukigheten. Som sagt, relativt rund, men precis över ryggen är den inte lika rund som övriga kroppen.

Låter som proteinbrist... och/eller för dåliga magmuskler (orkar ej hålla upp buken).

Du skulle väl iaf kunna minska höet till 10kg och ge 1kg lusern?

En fördel med att ge lusern istället för hö är att det ofta tar lite längre tid för hästen att äta upp det. Vilket i sin medför att den äter längre och får då automaiskt kortare tid till nästa fodertillfälle.
Lusern finns ju i både strå och pelletsform så där kan välja vilket som passar bäst. Överlag tar det längre tid att äta strå men det brukar vara bättre värden i pelletsen.

Svar till båda:

Hmm.. Det jag kan tänka mig är att ta bort 1-2 kg hö inne (får som sagt 5 nu) och lägga till lusernhack på det, sen öka till 8 kg ute, ev. en till fodergiva så det blir 3+3+2 ute, och 3kg inne + ett kg lusernhack? Skulle bli 11kg hö och 1kg lusern.

Problemet med att ge för lite hö (utifrån mina mått), särskilt ute, är att de som fodrar ibland lägger höet i värsta leran direkt framför grinden. *poff* så är en halv högiva till spillo. Eftersom han äter upp så snabbt redan nu skulle det vara en mindre katastrof för magen :crazy: därav att jag hellre ger för mycket än för lite, hjälper inte att säga till eftersom det är så många olika som fodrar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 894
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka