Balans hos unghäst

alti

Trådstartare
Var ute en sväng i skogen med 4 åringen nu på förmiddagen och reflekterade lite över hur jag skall balansera henne när vi inte går på ett givet spår.

På ridbanan går hon hyfsat balanserat på rakt och böjt spår, men då vi kommer ut i skogen och bara larvar runt lite blir hon väldigt vinglig.

Hon är inriden nu i sommar så hon är inte riden så mkt.
Några bra övnngar för att skapa lite balans i formen, annat än att bygga muskler naturligtvis.

MVH
 
Sv: Balans hos unghäst

Ta hjälp av terrängen, rid lite slalom i skritt mellan träd, runt stenar osv.
 
Sv: Balans hos unghäst

Rid rakt ut i skogen utan att gå på en stig, suuuperbra träning för både knopp och kropp då hästen behöver fundera lite mer vart den sätter fötterna :)
 
Sv: Balans hos unghäst

Är hon verkligen vinglig ute eller är det som hon är lite okoncentrerad och "tittar på allt annat"? Vilket nog är det absolut vanligaste när man rider ut unga hästar.

Men i vilket fall som så är det nyttigt att rida i skogen "över stock och sten" så att dom dels får hålla balansen själv och faktiskt vara koncentrerade på var dom sätter fötterna nånstans ;)
Och självklart på så lång tygel som möjligt
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Träning Jag vet inte om denna hör hemma på grundutbildning eller hästvård, det är väl egentligen det min fråga handlar om, men jag lägger den...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 724
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp