Den som säljer en produkt kan aldrig bedömas som saklig när det gäller den produkten. Du kan aldrig göra dig fri från misstanken att försäljaren pratar för sin vara och förtiger sånt som kanske inte är så bra.
Säg att jag funderar på sadlarna Loftur och Pioneer. Först kollar jag sadeltillverkarnas hemsidor och får veta att båda är fantastiska. Sen går jag till Buke och frågar "Nån som har Loftur eller Pioneer, vad tycker ni?" Där får jag helt andra svar. Jag får dels svar från folk som är jättenöjda för att deras sadel passar och verkligen är fantastisk - men jag får också svar från de som säger att hästen fick ont i ryggen, lädret sprack, stoppningen var oojämn osv. Utifrån det får jag veta eventuella svagheter som jag kan försöka kolla upp om jag provar sadeln.
Den skillnaden måste vi ha. Den som säljer sadlar får göra det på sin egen sajt - på Buke är vi användare, kunder, konsumenter.
Om jag hade funderat på Balancesadeln hade jag, precis som du, tyckt att pialottas info var jättebra. Men när jag sen kommer till slutet och ser att hon kan förmedla kontakter till återförsäljaren - då litar jag inte riktigt på informationen längre. Hon får kanske provision, vad vet jag? (Nu anklagar jag inte pialotta för något, jag bara beskriver hur jag hade funderat om jag läste hennes inlägg).
När vi rensar enligt reklamreglerna så kanske något inlägg för mycket försvinner. Vi kanske får fel bild av en skribents förhållande till försäljaren. Men personligen tycker jag att det är bättre än motsatsen - att smygreklamen ökar i omfattning.
mandalaki/moderator