Bakutsparkar och stoighet

M

Miss Ferrari

Har lite funderingar kring en ponny, hon är gudasnäll i all hantering, har inte ont ngn stans eller ngt sånt, (hon är kollad!) hon kan bara sätta sig på tvären. det händer speciellt vid hoppning och annat krävande arbete, att hon krullar ihop sig samtidigt som hon ålar sig i hela kroppen som för att slippa jobba, då kan hon också bli lite "burkig" och sparkar bakut jättemycket, ibland blir hon äkta förbannad, och en gång bet hon mig i foten!!! har aldrig varit med om liknande beteende förut, och vet inte vad jag ska göra åt det, finns liksom ingen lösning, känns som jag prövat allt:confused: har ngn nått tips, finns det ngn annan häst som gör såhär? eller är det bara att acceptera att hon inte är riktigt riktig!?!

Sv: Bakutsparkar och stoighet

Det första är att kunna utesluta att den har ont.
För många gånger bråkar de för att de har ont.

När man har gjort det så kan det vara bra att se över sin utrustning och sin ridning så att inget klämmer eller att man är på för mkt med skänkeln eller för hård i handen.

Det kan vara att du kräver ngt som hon inte klarar av/ inte är stark nog att göra.

Om det bara är lathet/ envishet så är det bara att inte sluta be om vad du vill ha igenom, bestämt, men inte brutalt.
Var smartare, hitta sätt att få som du vill men ändå låta henne tro att hon bestämmer lite.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
T
Träning Jag har en häst som jag börjar förstå är väldigt speciell. Han är nu 3,5 år och jag har haft honom i ungefär två år. Eftersom han är...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 824
Senast: Isola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar