Bakutsparkande häst

sassiball

Trådstartare
Har blivit ägare till en kallblodstravare med ett hett temperament som jag tänkte jag skulle rida till. Lättare sagt än gjort. Förra ägaren sa att hon kunde testa ny ryttare några gånger men sen var det bara att rida, hon skulle vara pigg och framåt (så uppfattade jag det i alla fall). Jag får inte fatt i förrförra ägaren som tydligen ridit hästen en hel del. Med mig sparkar hon bakut allt från 1- 50 gånger under ett ridpass. Jag funderar på om hon har någon slags sadeltvång. När hon sparkar bakut (riktigt högt) så flyttar sadeln lite på sig och då blir hon ännu mer irriterad såklart och slår ännu mer. Jag upplever hästen som dominant, hon blir arg när man använder skänklarna exempelvis och ska spänna täckesgjorden mm.

Någon som varit med om något liknande? Har väl i stort sett gett upp med den här hästen..

Sv: Bakutsparkande häst

Jag har bara haft henne i 2 veckor. Men det känns inte som om det kommer att ske någon förändring. Jag kan ju ha fel.

Men snälla vännen, 2 veckor är verkligen inte mycket. :)

Jag vet inte varför din häst gör som den gör men den kan ju knappast ha "landat" riktigt i sitt nya hem ännu. Jag skulle nog inte ge upp så fort - kan tycka att den kanske är värd att ges lite mer tid.

Det kan ju finnas många orsaker till varför den sparkar. Sadeln t ex.
Är den kollad av kunnig? Ryggen?

Sen kan jag ju tala om att vår egen Kallblodis inte tolererar att ryttarens skänklar kommer minsta lilla för långt bak, då sparkas det bakut. :D Försök att focusera på din sits, skänkelläge etc. Hur rider du? Se om du kan hitta något där.

Vår pålle testade min dotter rejält i början när vi köpt honom. Det tog ett bra tag innan han började samarbeta och lita på sin ryttare.

Jag har provat en annan sadel som jag tyckte låg bättre på henne, men hon fortsätter sparka bakut. Hon blir arg och piper som ett surt sto kan låta ibland, om ni förstår vad jag menar. Samma när man ska spänna fast täcket, det är inte populärt. Men hon accepterar mig mer som ledare på marken har jag kommit underfund med. Funderar på om hon är öm i pälsen nu när de fäller?

Jag tycker att två veckors bakutsparkande är mycket...Tänk dig själv 50 bakutsprång per ridpass. Riden ca 10 gånger det blir 500 bakutsprång (utom den gången hon bara gjorde ett språng)

Jag kan väl säga att min balans är det inget fel på hehe, annars har jag väl ingen toppryttarsits precis.

Jag tycker att två veckors bakutsparkande är mycket...Tänk dig själv 50 bakutsprång per ridpass. Riden ca 10 gånger det blir 500 bakutsprång (utom den gången hon bara gjorde ett språng)

Jag kan väl säga att min balans är det inget fel på hehe, annars har jag väl ingen toppryttarsits precis.

Ja det förstår jag - inte kul. Men jag menade att hon kanske inte hunnit känna sig hemmastadd med dig och sitt nya hem.

Jag vill inte påstå att jag vet hur alla Kallblodstravare är men av erfarenhet från vår egen samt berättelser från andra ägare till denna ras så tycker jag mig förstå att det ofta är fråga om hästar med starka viljor och stor integritet. En häst som man inte vill bli ovän med utan i stället vinna dess förtroende och att samspela.

Din balans är kanske jättebra men vad jag menade var att ibland har man som ryttare en del "konstigheter" för sig som man kanske inte är medveten om att man gör.

Min egen dotter har många gånger fått beröm för sina fina balanserade sits men även hon gör en del saker ibland som hon inte tänker på. Kan vara bra att låta någon annan studera ens sits ibland.

Jag rider för tränare regelbundet, hon gör samma sak med min medryttare och hon har väldigt fin sits.

Skorpsmulan-
Jag kommer inte att ta ut varken vet eller något annat till den här hästen, jag kommer sälja den som sällskapshäst. Om någon annan är sugen på att försöka rida den så fine.... men jag är trött på henne.

Ja du ska naturligtvis göra det som känns bäst för dig.

Kanske bättre för hästen att få en chans hos någon som vill och har möjlighet att ge den lite mer tid än 2 veckor. :)

jag såg en annons för några veckor sedan, som ag hade tänkt ringa på men den va borta innan jag hann.. :(
låter lite som den häst du har nu (annons på equippa.se???);
kallblodstravare, ung, svårriden.
stod i annonsen att hästen är mycket svårriden, därav det låga priset (5000kr).
är dt den?????

två veckor är ju också väldigt kort tid..hästen kanske inte känner sig hemma ännu? kanske värt att låta henne gå i hagen elr så ett par dagar, och börja igen sen?

låter som en häst jag skulle kunna köpa och ge mig in på (men betalar ju inte så mycket för en sån häst direkt..men för sisådär tusen-tvåtusen kr med träns så kanske det:angel:) ..
låter säkert som en idiot elr så nu, men jag dras till "problemhästarna" (ofta..), bara att inse..:angel::smirk:

En sadel ska inte flytta på sig bara för att hästen sparkar bakut. = Sadeln ligger inte bra och där har du troligtvis pudelns kärna.

är det inte sadeln, så gör en röntgen av ryggen! hon kan mycket väl ha "kissing spanks" (hästen har taggiga ryggutskott på ryggkotorna, som går ihop då då du rider), och isf är det j inte konstigt att hon bockar...

jag skulle mycket kunna tänka mig att köpa denna häst. VILKOR:
* Provridning
* Vet.bes. och ryggröntgen för att utesluta ev. ryggskador eller dylikt.
Skicka ett PM om du är intresserad av att sälja henne...(betalar gärna en symbolisk summa på 1000-2000kr utan utrustningen.) .
MVH Louise

kl hästen är såld sen några veckor, till utsatt pris. Och ja hon hette Sjöbris :)

Jag sålde henne till en tjej som bara skulle ha henne till körning ev avel, men hon hade testat rida ändå och fick samma resultat som jag... Ledarskapet är inga problem på marken men när man sitter upp är det liiite annorlunda hehe.

Så fort en häst protesterar, tänk om man skulle säg "ge den några veckor i hagen att aklimatisera sig" Så fungerar det inte. Hur skulle det se ut om man skickade iväg sin 3 åring på inridning och inridaren säger -ja vi har lite problem så vi låter henne gå här och lulla lite först. Jag tycker det bara är att skjuta problemet framför sig, man löser ingenting. Men tack ändå för tipsen, det var ju jag som frågade!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama