A

annabr

hej min fjord är en stor och stark men snäll pojke.Han blir dock upplivad när vi galopperar.Han vill alltid vara först när vi har sällskap(har försökt plöja igenom andra).Men nu har han lagt sig till med att slå bakut när vi galopperar och efter att åkt av rejält förra året blir jag rädd.Vad ska man göra?? Förstår att han tycker det är kul att springa men det är obehagligt tycker jag.Är över 40 och ramlar tungt i backen.:rofl:
 
Sv: bakut

Hade en likadan "kul kille" förut. Och det värsta var att det var jag dom tillät det till en början. Med facit i hand blev det nästan omöjligt för andra som var lite mindre rutinerade att rida honom, för han skickade av dom så fort det var galopp.
Och det var ju inte speciellt mysigt för mig heller som aldrig avslappnat kunde ta en galopp på ett gärde, utan dessa bakutsparkar.
På honom gjorde jag så att jag sadlade med en westernsadel (så jag kunde ta hjälp av att hålla i knoppen), och så gav jag en vecka åt att galoppera MYCKET. Jag bara satt och han galopperade. Så fort han skuttade eller bröt av, var jag på med ett litet rapp, så han var tvungen att fortsätta. Han blev helt enkelt för trött för att tycka att det där med bakutsparkar var så roligt. Det innebar ju bara att galoppera flera dgr i sträck....
Metoden kanske aldrig funkar på ngn annan häst, men på honom gick det bra.
Unghästen jag har nu har jag aldrig tillåtit att sprattla under arbete. Inte under longering eller ngt. Han har ju all tid resten av dygnet att sprattla i lösdriften om han vill. Med det resultatet att han hittills aldrig sprattlat under ryttare heller. Skönt att det håller än så länge.

Kanske att du kan sätta på honom ngn typ av "uppkäk" om han samtidigt drar ner huvudet när han sparkar bakut. Du fäster en rem i nackstycket som du sätter fast i sadeln. Inte så hårt spänd som på en travhäst, utan att han kan röra sig naturligt. MEN det kanske hindrar honom från att dra ner huvet och slå bakut. Man kan ju i alla fall testa, så du kanske kan känna dig tryggare när du ska rida. Man har ju hästen för nöjes skull och inte för att man ska känna nervositet eller obehag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp