Bakterierna i katters mun

aida

Trådstartare
Min lilla Kattja (som har varit innekatt tidigare) har nu blivit storjägare! oftast tycker jag att det är jättebra och hon sköter sitt jobb med bravur.
Men, idag gick hon över gränsen för vad jag klarade av när hon kom insläpande med en ganska så stor kaninunge! :cry: Fy vad den skrek! :eek:
Jag reagerade instinktivt och skulle jaga ut katten (vill inte ha nått blodbad inne!) men hon sprang förståss längre in i huset med sitt byte, med mig springandes efter!
Tillslut släppte hon den och jag fick bort henne och fångade in lilla ninen i en kattbur, den hade bara ett litet sår på ena kinden.

Nu visste jag inte alls vad jag skulle göra, för släppa ut den igen kändes inte som nått alternativ.. då den var chockad och förmodligen ett lätt byte igen.. Fick iallafall tag på ett nr till en förening som tar hand om skadat vilt och de sa då att har den blivit tagen av en katt så dör den inom 24 timmar pga deras elaka bakterier i munnen! Detta hade jag ingen aning om!?
Är det nån här som vet mer om detta? Gäller det på allt och alla de biter?
Vad händer om de biter en människa ordentligt?

(de tog emot lilla ninen för att övervaka den, blev den dålig skulle de ta bort den)

Sv: Bakterierna i katters mun

Kattens mun är full av bakterier och bett är inte att leka med! Blir man biten av en katt så är det akuten och antibiotika som gäller om man inte har väldig tur. Även katter som blivit bitna av andra katter kan bli rejält sjuka!

/Erica

Det fins människor som dött av blodförgiftning som följd av kattbett, obehandlat då. Om en katt biter en ordentligt ska man ha antibiotika helst inom 24 timmar. Jag har blivit ordentligt kattbiten och hela handen svällde upp ordentligt, satans ont gjorde det.

Så tyvärr kan de nog ha rätt, den kaninungen är antagligen dödsdömd.

Senaste rönen är att man bara ska sätta in antibiotika om det blir rött och svullet pga resistensrisken. Hittills är det ju många som satt in antibiotika såfort man säger att man blivit biten av en katt, men många håller på att ändra på det. Men då gäller att man har koll och börjar det visa infektionssymptom så är det fort in som gäller.

Svarar alla
Att katters mun är fulla av bakterier vet jag, men är kattens bakterier värre än andra djurs? tex hundar?
De pratade om en speciell bakterie som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på... Hur kommer det sig att den finns just i kattens mun?

Ja, jag tror faktiskt att kattens bakterieflora räknas som elakare än tex. hundens men jag vet inte varför det är så.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 139
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 846
Senast: Ponnyfoton
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 469
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...
2
Svar
32
· Visningar
8 550
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar